بازداشت چندین وکیل پرونده‌های سیاسی در ایران

بابک پاک‌نیا وکیل امیرحسین مردادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸، بود

به گفته منابع مختلف، طی ده روز گذشته هفت نفر از وکلای زندانیان سیاسی بازداشت شده‌اند. روز دوشنبه، ۴مهرماه ۱۴۰۱ (۲۶ سپتامبر) خبر بازداشت بابک پاک‌نیا وکیل پایه یک دادگستری و از وکلای شناخته‌شده زندانیان سیاسی، از جمله نوید افکاری، به دست ماموران امنیتی در تهران، منتشر شد.

طبق گزارش‌های منتشر‌شده، این وکیل شناخته‌شده و فعال حقوق بشر پس از بازداشت در ساعت پایانی روز یکشنبه، ۳ مهر، به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

به گفته منابع مطلع، برخی لوازم شخصی پاک‌نیا، از جمله گوشی تلفن همراه و لپ‌تاپ او نیز در جریان بازداشت توقیف شده است. هنوز از مکان نگهداری و نهاد امنیتی بازداشت‌کننده این وکیل دادگستری و دلیل بازداشت او اطلاعاتی در دست نیست.

بابک پاک‌نیا همچنین وکیل امیرحسین مردادی، سعید تمجیدی، و محمد رجبی، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان‌ماه ۱۳۹۸، بود که پس از صدور حکم اعدام، حکم آن‌ها در مرحله تجدیدنظر نقض شد.

آقای پاک‌نیا در روزهای اخیر در چند یادداشت اینستاگرامی درباره حق شهروندان در صورت بازداشت، توضیح داده بود. او تاکید کرده بود که در صورت بازداشت، اگر تفهیم اتهام و تفهیم ادله راجع به افراد انجام نشود، به این موضوع اعتراض کنند و برابر قانون، پس از بازداشت، باید تلفن در اختیار آنان قرار گیرد تا خبر بازداشت خود را به خانواده‌شان اطلاع دهند. او همچنین نگهداری افراد در سلول انفرادی را مصداق شکنجه دانسته و تصریح کرده بود که می‌توانند به آن اعتراض کنند.

میلاد پناهی‌پور، مهسا غلامعلی‌زاده، سعید جلیلیان، و وکلای حسین رونقی نیز از دیگر وکلای بازداشت‌شده در روزهای اخیرند که از سرنوشت آن‌ها نیز تاکنون خبری در دست نیست و اطلاعاتی در مورد دلایل بازداشت، یا احتمال آزادی آنان منتشر نشده است.

طی دوره جدید اعتراض‌ها که پس از قتل مهسا امینی تحت بازداشت آغاز شد و در تمام استان‌های ایران گسترش یافت، تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان در اعتراض‌ها به شکل خشونت‌باری بازداشت شده‌اند. در همین زمان پس از دستور رئیس قوه قضائیه در مورد بازداشت‌های پیشگیرانه روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی و تعدادی از زندانیان سیاسی سابق نیز بازداشت شدند.

گشت ارشاد، مهسا امینی را در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت کرد و به مرکز پلیس امنیت اخلاقی، معروف به بازداشتگاه وزرا، منتقل کرد. او ساعاتی بعد به بیمارستان کسرا منتقل شد، و روز ۲۵ شهریورماه جان باخت.