لابی قاسم سلیمانی برای حفظ عادل عبدالمهدی در عراق

برهم صالح: نخست‌وزیر آماده استعفا است

به دنبال ادامه اعتراض‌ها در عراق، برهم صالح، رئیس‌جمهور این کشور در یک نطق تلویزیونی اعلام کرد که نخست‌وزیر آماده استعفا است.

برهم صالح در نخستین نطق تلویزیونی خود در یک ماهی که از آغاز اعتراض‌ها در عراق می گذرد، گفت عادل عبدالمهدی آماده است استعفای خود را به پارلمان ارایه دهد تا در صورت موافقت نمایندگان، از سمت خود کناره‌گیری کند.

عبدالمهدی سال گذشته به عنوان کاندیدای مورد توافق هادی عامری و مقتدی صدر از چهره‌های بانفوذ سیاسی در عراق، به ساختمان نخست‌وزیری راه یافت.

درخواست کناره‌گیری عبدالمهدی نخست از سوی مقتدی صدر، روحانی پرنفوذ شیعه در عراق مطرح شد. 

مردم عراق از نهم مهرماه در اعتراض به فساد حکومتی، بیکاری و وضعیت بد معیشتی به خیابان‌ها آمده‌اند و اکنون خواستار سرنگونی رژیم هستند. نخست‌وزیر عراق طرح‌های اصلاحاتی برای بهبود خدمات اجتماعی و رفاهی ارایه کرده و گفته ریشه فساد را قطع می‌کند، اما این وعده‌ها نتوانسته معترضان را راضی کند.

برهم صالح پنجشنبه شب، علاوه بر اعلام موافقت عادل عبدالمهدی با استعفا، تاکید کرد که با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت خواهد کرد و پارلمان عراق باید در صورت پذیرش استعفای نخست‌وزیر بر سر جانشین او به توافق برسد تا خلاء قدرت ایجاد نشود.

برگزاری انتخابات زودهنگام نیز یکی دیگر از خواسته‌های مقتدی صدر بود که اکنون رئیس‌جمهور می‌گوید با آن موافق است.

این در حالی است که رویترز در گزارشی به نقل از منابع آگاه می‌نویسد، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در سفر روز چهارشنبه به عراق تلاش کرده از طریق دو چهره سرشناس عراقی از کناره‌گیری عادل‌عبدالمهدی جلوگیری کند. این خبرگزاری بریتانیای پیش از این گزارش داده بود که قاسم سلیمانی در نخستین روز پس از آغاز اعتراض‌ها به بغداد سفر کرده و در ملاقات با مقامات عراقی به آنها گفته که ایران می‌داند چگونه اعتراض‌ها را سرکوب کند و در این کار تجربه دارد. 

در ۱۶ سالی که از سرنگونی حکومت صدام حسین در عراق می‌گذرد، حکومت شیعه ایران به عنوان یک بازیگری کلیدی در صحنه سیاسی عراق ظاهر شده است. به گزارش این خبرگزاری بریتانیایی، قاسم سلیمانی در ملاقات محرمانه‌ای در بغداد از هادی عامری، خواسته او و گروه شبه‌نظامی تحت حمایت‌اش از عبدالمهدی حمایت کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عامری فرمانده سازمان نظامی-سیاسی بدر است که اصلی‌ترین رقیب سیاسی مقتدی صدر به شمار می‌رود. بدر که دومین نیروی سیاسی بزرگ در پارلمان عراق به شمار می‌رود، تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد.

رویترز در ادامه به نقل از یک مقام امنیتی ایرانی تایید می‌کند که سلیمانی در نشست روز چهارشنبه توصیه‌هایی را مطرح کرده و می‌نویسد:«امنیت عراق برای ایران مهم است و در گذشته نیز در این زمینه همکاری‌هایی انجام شده و فرمانده سپاه قدس نیز در همین راستا به عراق و دیگر کشورها سفر می‌کند».

هادی العامری شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای نسبت به همکاری با صدر ابراز تمایل کرده بود. صدر از او خواسته بود به کنار گذاشته شدن عبدالمهدی کمک کند.

اما برخی منابع می‌گویند نشست روز چهارشنبه قاسم سلیمانی با چهره‌های بانفوذ عراق، ‌شرایط را تغییر داد. به گفته آنها در این نشست بر سر باقی ماندن عبدالمهدی توافق شد تا او بتواند اعتراض‌ها را کنترل کند.

یک منبع نزدیک به صدر می‌گوید، عامری پس از این دیدار به صدر پیام داده که خلاص شدن از عادل عبدالمهدی به ایجاد اغتشاش بیشتر می‌انجامد و ثبات کشور را تهدید خواهد کرد.

صدر هم در پاسخ به او گفته بدون استعفای نخست‌وزیر، ‌اعتراض‌ها خونین‌تر خواهد شد و او دیگر با العامری کار نمی‌کند. صدر در این بیانیه که به طور علنی منتشر شده به العامری می‌گوید، ‌پس از امروز دیگر هیچگاه با تو ائتلاف نمی‌کنم.

ادامه بحران در عراق یک نگرانی عمده برای جمهوری اسلامی به شمار می‌رود که می‌خواهد جای پای خود را در این کشور حفظ کند. در جریان ناآرامی‌های عراق تا کنون بیش از ۲۵۰ نفر کشته و هزاران نفر کشته و زخمی شده‌اند و مردم همچنان در خیابان‌ها حضور دارند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه در مورد ادامه ناامنی در عراق به مقامات این کشور هشدار داده بود. او همچنین در دیدار ماه گذشته با فرماندهان سپاه از آنها خواست تنها به مرزهای ایران اکتفا نکنند و برای خنثی کردن تهدید‌ها خارج از مرزهای ایران اقدام کنند.

دخالت جمهوری اسلامی در امور داخلی عراق،‌ یکی از موضوعات مورد اعتراض مردم در عراق است. در هفته‌های اخیر بارها تصاویری پاره کردن پوستر‌های رهبر جمهوری اسلامی و فرمانده سپاه قدس در عراق منتشر شده است. همچنین معترضان عراقی علیه جمهوری اسلامی و مقامات عالی‌رتبه ایران شعار می‌دهند.

باوجود مانورهای پشت‌پرده از سوی جمهوری اسلامی، هنوز سرنوشت عادل عبدالمهدی روشن نیست و در صورت استعفا پارلمان باید با آن موافقت کند.