ناسا پرتاب موشک به ماه را به دلیل طوفان احتمالی به تاخیر انداخت

این سومین تاخیر در طول ماه گذشته برای پرواز آزمایشی موشک ناسا است

ناسا اعلام کرد که به دلیل طوفان استوایی که احتمال می‌رود عظیم‌تر و گسترده‌تر شود، از پرتاب موشک جدید خود به ماه در هفته آینده خودداری می‌کند.

این سومین تاخیر در طول ماه گذشته میلادی برای پرواز آزمایشی این موشک محسوب می‌شود. این عملیات پرتاب قرار است با چند مانکن‌ و بدون فضانورد انجام شود، اما پیش از این نیز نشت سوخت هیدروژن و سایر مسائل فنی باعث توقف پرتاب شده بود.

به گزارش اسوشیتدپرس، طوفان استوایی «ایان» هم‌اینک در دریای کارائیب در حال وقوع است و پیش‌بینی می‌شود که تا روز دوشنبه ۲۶ سپتامبر (۴ مهر)، به طوفان گسترده‌تری تبدیل شود و تا پنجشنبه به سواحل خلیج فلوریدا برسد.

با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، ناسا تصمیم گرفت از تلاش برای پرتاب برنامه‌ریزی‌شده موشک به ماه در روز سه‌شنبه صرف نظر کند و در عوض، این موشک ۹۸ متری را برای بازگشت احتمالی به آشیانه‌اش آماده کند. مدیران ناسا روز یکشنبه تصمیم می‌گیرند که آیا آن را از سکوی پرتاب خارج خواهند کرد، یا خیر.

اگر موشک روی سکو بماند، ناسا می‌تواند برای پرتاب آن در روز دوم اکتبر تلاش کند که آخرین فرصت قبل از یک دوره خاموشی دو هفته‌ای است. اما اگر مدیران ناسا تصمیم بگیرند که موشک را از سکو بردارند، احتمالا به معنای تاخیر طولانی برای این پرواز آزمایشی است و ممکن است این آزمایش را تا ماه نوامبر به تعویق اندازد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موشک سیستم پرتاب فضایی، قدرتمندترین موشکی است که تاکنون به وسیله ناسا ساخته شده است. با فرض اینکه اولین پرواز آزمایشی آن به خوبی انجام شود، فضانوردان برای ماموریت بعدی در سال ۲۰۲۴ عملیاتی انجام خواهند داد که منجر به فرود دو نفره روی ماه در سال ۲۰۲۵ می‌شود.

آخرین فرود انسان روی ماه در ماموریتی به نام آپولو ۱۷ نزدیک به ۵۰ سال پیش رخ داد. این ماموریت ۱۲.۵ روزه همچنان رکورددار طولانی‌ترین پرواز یک فضاپیما با سرنشین است.

حالا ناسا قصد دارد از طریق ماموریت‌هایی با نام آرتمیس، هدف فرود انسان به مدت طولانی‌تر را در قطب جنوبی ماه و در نهایت مریخ، محقق کند. فضانوردان ناسا برای رسیدن به این هدف، به ماموریت‌های طولانی‌مدت در اعماق فضا خواهند رفت تا محدوده‌های اکتشافی را آزمایش کنند.

بیل نلسون، مدیر ناسا، در یک کنفرانس خبری در اوایل ماه اوت اعلام کرد: «ما به ماه برمی‌گردیم تا بیاموزیم که چطور آنجا زندگی کنیم، کار کنیم، و زنده بمانیم. در این سفرها یاد می‌گیریم که چگونه از منابع روی ماه استفاده کنیم. قصد داریم سفرهای خود را نه فقط ربع میلیون مایل دورتر، بلکه میلیون‌ها و میلیون‌ها مایل دورتر، در فضا ادامه دهیم. نمی‌خواهیم فقط حضوری چند روزه داشته باشیم؛ بلکه قصد داریم سفری کنیم که ماه‌ها در فضا طول بکشد.»

هدف فرود انسان در مریخ تا سال ۲۰۳۳ را دولت باراک اوباما، رئیس ‌جمهوری سابق ایالات متحده، تعیین کرد و مدیران ناسا از آن زمان تاکنون به این هدف پایبند بوده‌اند.

بیشتر از جهان