اعلام همبستگی ایرانیان سوئد با خیزش سراسری در ایران همپای باقی جهان

شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» از شعارهای اصلی این تجمع‌ها بودند

ایرانیان ساکن سوئد همگام با سایر ایرانیان ساکن شهرهای بزرگ و کوچک سراسر دنیا، در حمایت از معترضان ایرانی و گرامیداشت یاد مهسا امینی تجمع کردند.

در ادامه تجمع‌ ایرانیان در شهرهای مختلف جهان، ایرانیان مقیم سوئد نیز با همراهی اقوام و ملیت‌های گوناگون از جمله شهروندان سوئدی، حمایت خود را از اعتراض‌های سراسری اعلام و سرکوب‌ها در ایران را محکوم کنند.

کشته شدن مهسا امینی در بازداشگاه گشت ارشاد آتش خشم مردم ایران از محدودیت‌ها برای آزادی‌های شخصی، قوانین سختگیرانه پوشش برای زنان، تنگناهای معیشتی در نتیجه سیاست‌های غلط اقتصادی و تحریم‌های گسترده را شعله‌ور کرد و حکومت این کشور را در آستانه فروپاشی قرار داد.  

در حالی که اعتراض‌های حکومتی در ایران هفتمین روز خود را پشت سر گذاشت و تجمع‌های اعتراضی متعدد ایرانیان در شهرهای مختلف اروپا از جمله لندن، پاریس، بروکسل، برلین، پراگ، اسلو و ریکیاویک، پایتخت ایسلند، برگزار شد، ایرانیان در شهرهای مختلف سوئد از جمله استکهلم، مالمو، اوپسالا و لینشوپینگ نیز در روزهای اخیر تجمع‌هایی اعتراضی شکل دادند.

شعار «زن، زندگی، آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» از شعارهای اصلی این تجمع‌ها بودند.

بخش فارسی رادیو سوئد با انعکاس تجمع چندین سازمان در استکهلم و گوتنبرگ در اعتراض به مرگ مهسا امینی، اعلام کرد که رسانه‌های مختلف این کشور نیز خبر کشته شدن مهسا امینی را به شکل گسترده‌ای بازتاب داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افتون بلادت، روزنامه مهم سوئد، که در همان روز شروع اعتراض‌ها، با انتشار عکس‌هایی از مهسا امینی، خبر بازداشت و کشته شدن او را کار کرده بود، شنبه، دوم مهر، در خبری با عنوان «تظاهرات در مرکز استکهلم: روسری‌سوزی و بریدن مو»، نوشت: «آنچه در ایران رخ می‌دهد پذیرفتنی نیست.» و اشاره کرد که برخوردهای خشونت‌آمیز با اعتراض‌ها در ایران در سراسر جهان از جمله سوئد بازتاب یافته است. در بخشی از این خبر، به نقل از سارا لووستام، نویسنده سوئدی که در تجمع استکهلم حضور داشت، آمده است: «همه ما در یک دنیا زندگی می‌کنیم. همبستگی باید فراتر از مرزها گسترش یابد.»    

سایر روزنامه‌های مهم سوئد از جمله داگنز نی‌هیتر، سونسکا داگ بلادت و اکسپرسن نیز با انتشار عکس‌های مهسا امینی، درباره اخبار مربوط به کشته شدن او و اعتراض‌های گسترده در ایران نوشتند، به قطع اینترنت و شمار کشته‌شدگان اشاره کردند و حمایت گسترده افراد سرشناس دنیا، نهادهای مدنی و سازمان‌های غیردولتی از این اعتراض‌ها و انتشار ویدیوهای مختلف را بخش مهمی از این حمایت‌ها برشمردند. 

روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور، ایرانیان مالمو تجمعی در اعتراض به قتل حکومتی مهسا امینی برگزار کردند و سخنرانان به دو زبان‌ فارسی و سوئدی درباره اعتراض‌های جاری در ایران، اهمیت حضور زنان در این اعتراض‌ها و لزوم حمایت ایرانیان خارج از کشور سخنرانی کردند.

بسیاری از سوئدی‌ها اخبار مربوط به اعتراض‌های ایران را از طریق سایر رسانه‌ها از جمله تلویزیون دنبال می‌کنند و برنامه‌های پربیننده تلویزیون‌های این کشور با دعوت از کارشناسان ایرانی از جمله محمد فضل هاشمی، استاد اسلام‌شناسی و الهیات دانشگاه اوپسالا و ناهید پرشون، فیلمساز ایرانی‌تبار ساکن سوئد، موضوع حجاب اجباری و اعتراض‌های گسترده به کشته شدن مهسا امینی در ایران و جهان را بررسی می‌کنند.

خشایار فرمانبردار، سیاستمدار ایرانی و وزیر انرژی دولت سوئد، نیز در تجمع ایرانیان در استکهلم حضور یافت. به گفته او، «توجه جهانیان به مبارزه شجاعانه زنان ایرانی برای آزادی‌های اساسی بسیار مهم است؛ هرطور می‌خواهی لباس بپوش، هر که را می‌خواهی دوست بدار و همانی که می‌خواهی باش!»

دانیال ریاضت، از نمایندگان حزب چپ سوئد و نماینده مجلس، نیز بر اهمیت حمایت از مردم ایران تاکید کرد.