محققان با دستکاری پشه‌ها مانع انتقال مالاریا می‌شوند

محققان برای آنکه کارآمدی کشفشان را در محیط واقعی ببینند، از انگل‌های برخی کودکان در تانزانیا نمونه‌برداری کردند

مالاریا یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان است و جان حدود نیمی از مردم جهان را به خطر انداخته است - Canva

محققان پشه‌ها را طوری دستکاری کرده‌اند که نتوانند مالاریا را به انسان منتقل کنند و می‌گویند با این کار می‌توان این بیماری را ریشه‌کن کرد.

محققان دانشگاه ایمپریال کالج لندن این حشرات را طوری اصلاح ژنتیکی کرده‌اند که رشد انگل‌های عامل مالاریا در معده‌ آن‌ها کند شود.

یعنی کاری کردند که احتمال نداشته باشد انگل‌ به غدد بزاقی پشه برسد و از طریق نیش پشه قبل از مردن، انتقال‌ یابد.

این محققان می‌گویند تاکنون مشخص شده است که این روش در آزمایشگاه، می‌‌تواند احتمال انتقال مالاریا را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد و اگر اثبات شود که در محیط واقعی هم بی‌خطر و موثر است، می‌تواند برای کمک به ریشه‌کنی مالاریا ابزار جدید نیرومندی باشد.

گروه محققان در چارچوب این مطالعه که بنیاد بیل و ملیندا گیتس آن را تامین اعتبار کرده و در نشریه «ساینس ادونسز» (Science Advances) منتشر شده است، در تانزانیا، مرکزی برای پرورش پشه اصلاح‌ژنتیکی‌شده و اجرای آزمایش ایجاد کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمونه‌برداری از انگل‌های بچه‌مدرسه‌ای‌های بومی و مبتلا به مالاریا از جمله کارهای انجام‌گرفته در این تحقیق است.

مالاریا یکی از کشنده‌ترین بیماری‌های جهان است و جان حدود نیمی از مردم جهان را به خطر انداخته است. مالاریا پارسال ۲۴۱ میلیون نفر را در منطقه جنوب صحرای آفریقا مبتلا کرد و جان ۶۲۷ هزار نفر را گرفت که اکثرشان کودکان زیر پنج سال بودند.

تایببو هابتولد، از دانشگاه ایمپریال و یکی از نویسندگان اصلی این مطالعه، می‌گوید: «از سال ۲۰۱۵، پیشرفت در مقابله با مالاریا متوقف شد.»

«پشه‌ها و انگل‌های ناقل دارند در برابر روش‌های مداخله‌ای موجود مثل استفاده از حشره‌کش و روش‌های درمانی مقاوم می‌شوند و تامین اعتبار هم وضع ثابتی پیدا کرده است. باید ابزارهای ابتکاری جدیدی ابداع کنیم.»

نیکولای ویندبیچلر، یکی دیگر از نویسندگان اصلی، می‌گوید: «اکنون داریم برای آزمایش‌هایی هدف‌گذاری می‌کنیم که مشخص کند آیا این دستکاری غیر از جلوگیری از انتقال با استفاده از انگل‌های پرورش‌یافته در آزمایشگاه، می‌تواند از انتقال از طریق انگل‌های افراد مبتلا نیز جلوگیری کند.»

«اگر صحت این کارکرد هم اثبات شود، برای آزمایش‌های میدانی این روش طی دو تا سه سال آینده، آمادگی داریم.»

© The Independent

بیشتر از علوم