طالبان و حامد کرزی حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان را رد کردند

وزارت خارجه طالبان گفت از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد

وزارت خارجه طالبان در این اعلامیه خواستار تصاحب کرسی افغانستان در سازمان ملل شد-TOLOnews/Twitter@

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان، و وزارت خارجه طالبان روز شنبه ۲ مهر، در پیام‌های جداگانه‌ای، اظهارات شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، در مورد حضور شبکه‌های تروریستی در داخل افغانستان را رد کردند. شهباز شریف، روز جمعه در هفتاد‌وهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت پاکستان و دیگر کشورهای جهان نگران حضور سازمان‌های تروریستی در افغانستان است. او از داعش خراسان، جنبش اسلامی ازبکستان، حرکت اسلامی ترکستان شرقی و تحریک طالبان پاکستان، به‌عنوان سازمان‌هایی رعب‌آور نام برد که در افغانستان حضور دارند و امنیت بقیه کشورها را تهدید می‌کنند.

حامد کرزی با رد حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان، در توییتی نوشت: «بیانیه شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان در رابطه با حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، تاسف‌بار و خلاف حقیقت است.»

کرزی در ادامه افزود که برخلاف آنچه شهباز شریف می‌گوید خود پاکستان دهه‌ها است که میزبان شبکه‌‎های تروریستی است و این شبکه‌‎‌ها مردم، فرهنگ و میراث تاریخی افغانستان را هدف قرار داده‌اند. کرزی تصریح کرد: «ادامه استفاده از تبلیغات و افراط‌‌گرایی برای تضعیف رفاه مردم افغانستان، به نفع پاکستان نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با واکنش حامد کرزی، وزارت خارجه طالبان نیز با انتشار بیانیه‌ای به سخنان شهباز شریف و مقام‌های آمریکایی در مورد حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان واکنش نشان داد. در بیانیه وزارت خارجه طالبان آمده است که اطلاعات مقام‌های پاکستانی و آمریکایی در مورد حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان «متکی بر اطلاعات و منابع نادرست» است و هیچ یک از ادعاها حقیقت ندارند.

وزارت خارجه طالبان افزود: «امارت اسلامی، یک‌ بار دیگر این تهدیدها را رد می‌کند و موقف خویش را به جهانیان واضح می‌سازد که از خاک افغانستان، هیچ‌گاه علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.» وزارت خارجه طالبان در حالی این ادعا را مطرح کرد که طی یک ‎‌سال سلطه این گروه بر افغانستان، داعش خراسان سه بار از خاک افغانستان به ازبکستان و تاجیکستان حمله کرد و تحریک طالبان پاکستان نیز بارها به قرارگاه‌های ارتش پاکستان در نوار مرزی میان افغانستان و پاکستان حمله کرده است.

وزارت خارجه طالبان در این بیانیه خواستار تصاحب کرسی افغانستان در سازمان ملل شد و گفت اگر این کرسی به طالبان واگذار شود، این گروه می‌تواند تصویر واضحی از اوضاع افغانستان ارائه کند.

طالبان با سلطه بر افغانستان، سهیل شاهین را برای سرپرستی کرسی افغانستان در سازمان ملل معرفی کردند. سازمان ملل متحد با رد درخواست طالبان برای تصاحب کرسی مذکور، خواستار تداوم کار دیپلمات‌های دولت جمهوری به‌عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل شد. در یک‎سال گذشته، نصیر احمد فایق سرپرستی کرسی افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک را برعهده داشته است.

بیشتر از جهان