جنین در رحم مادر به طعم غذاها واکنش نشان می‌دهد

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که جنین وقتی مادر هویج می‌خورد لبخند می‌زند و وقتی کلم‌برگ می‌خورد اخم می‌کند

گمان می‌رود جنین طعم را با بوییدن و بلعیدن مایع آمنیوتیک درون رحم حس می‌کند - Durham University

پژوهشگران دریافته‌اند جنین در رحم به آنچه مادر می‌خورد واکنش نشان می‌دهد، از بو و طعم سبزیجات اخم می‌کنند اما هویج باعث می‌شود لبخند بزنند.

دانشمندان در پژوهشی مهم و برجسته، با ثبت حالت‌های چهره جنین، به شواهدی دست یافتند که نشان می‌دهد جنین در رحم مادر به بوها و مزه‌های مشخص واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد.

پژوهشگران دانشگاه دورام برای آن که بررسی کنند جنین به طعم غذایی که مادر می‌خورد چه واکنشی دارد، از ۱۰۰ زن باردار اسکن چهاربُعدی گرفتند.

واکنش جنین‌‌هایی که در معرض طعم هویج قرار گرفتند بیشتر «چهره‌ای خندان»، اما واکنش جنین‌‌های در معرض طعم کلم‌برگ بیشتر «چهره‌ای گریان» بود.

این پژوهش، که در نشریه فیزیولوژیکال ساینس (Psychological Science)  منتشر شد، می‌تواند شناخت در مورد چگونگی شکل‌گیری گیرنده‌های چشایی و بویایی در انسان را افزایش دهد.

کارشناسان همچنین معتقدند آنچه مادر در دوره بارداری می‌خورد می‌تواند بر مزه‌هایی که نوزاد بعد از تولد ترجیح می‌دهد تاثیر بگذارد و بر عادت‌های سالم‌خواری اثر ضمنی داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخشی از این پژوهش، برای مشاهده واکنش چهره جنین در برابر طعم هویج و کلم‌‌برگ، از مادران در هفته‌های ۳۲ و ۳۶ بارداری اسکن گرفتند.

حدود ۲۰ دقیقه قبل از هر اسکن، مادرها یک کپسول حاوی حدود ۴۰۰ میلی‌گرم پودر هویج یا ۴۰۰ میلی‌گرم پودر کلم‌‌برگ دریافت کردند و تا یک ساعت قبل از آن از خوردن هر چیز طعم‌داری اجتناب کردند.

بر اساس واکنش چهره مشاهده‌شده در هر دو گروه، مشخص شد که قرارگیری در معرض اندکی طعم هویج یا کلم‌‌برگ برای برانگیختن واکنش کفایت می‌کند.

گمان می‌رود جنین طعم را با بوییدن و بلعیدن مایع آمنیوتیک درون رحم حس می‌کند.

بیضا اوستون، دانشجوی کارشناسی ارشد و سرپرست این پژوهش، گفت: «طبق شماری از پژوهش‌ها، جنین در رحم مادر قدرت چشایی و بویایی دارد، اما این پژوهش‌ها بر اساس یافته‌های پس از تولد است، در حالی که پژوهش ما نخستین بررسی این واکنش‌ها قبل از تولد است.»

«در نتیجه، به نظر ما این قرارگیری مکرر در معرض طعم پیش از تولد به شکل‌گیری ترجیح غذایی پس از تولد کمک می‌کند که برای راهنمایی راجع به سالم‌خواری و امکان اجتناب از بدغذایی هنگام از شیر گرفتن نوزاد مهم است.»

او افزود: «طی اسکن‌ها، مشاهده واکنش جنین به طعم کلم‌‌برگ یا هویج و نشان دادن آن لحظات به والدین واقعا فوق‌العاده بود.»

پروفسور نادیا رایسلند، رئیس آزمایشگاه تحقیقاتی جنین و نوزاد و یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «این تازه‌ترین پژوهش برای شناخت اولین شواهد توانایی‌های جنین در حس کردن و تشخیص طعم‌ها و بوهای متفاوت غذاهایی که مادر می‌خورد، پیامدهای مهمی دارد. »

پروفسور جکی بلیست، از دانشگاه آستون و یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «می‌توان این بحث را مطرح کرد که قرارگیری مکرر در معرض طعم در دوره پیش از تولد ممکن است به ترجیح آن طعم‌ها پس از تولد منجر شود.»

«به عبارت دیگر، قراردهی جنین در معرض طعم‌های کمتر خوشایند، مثل کلم‌‌برگ، می‌تواند به این معنی باشد که درون رحم به آن طعم‌ها عادت می‌کنند.»

«گام بعدی بررسی این است که آیا جنین به مرور زمان به این طعم‌ها واکنش منفی کمتری نشان می‌دهد و به پذیرش بیشتر آن طعم‌ها وقتی نوزاد برای اولین بار بیرون رحم آن‌ها را می‌چشد منجر می‌شود یا خیر.»

گزارش تکمیلی در اس.دبلیو.ان.اس

© The Independent

بیشتر از علوم