چین: ایالات متحده «علائم اشتباه و خطرناک» به تایوان می‌فرستد

وزارت خارجه چین تاکید کرد که آمریکا حق ندارد در موضوع تایوان دخالت کند

دیدار بلینکن با وانگ بخشی از تلاش ایالات متحده برای «حفظ خطوط ارتباطی باز و مدیریت مسئولانه شرایط» است - reuters

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، روز جمعه در نیویورک به آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که «ایالات متحده علائم بسیار اشتباه و خطرناکی به تایوان ارسال می‌کند».

به گزارش رویترز، او تاکید کرد هرچه فعالیت‌های استقلال‌طلبانه تایوان بیشتر باشد، احتمال حل‌وفصل صلح‌آمیز مشکلات کمتر خواهد بود.

وانگ همچنین گفت که بر اساس گزارش وزارتخانه متبوع او، ایالات متحده در تلاش است حاکمیت و تمامیت ارضی چین بر تایوان را تضعیف کند.

او گفت: «مسئله تایوان موضوع داخلی چین است و ایالات متحده حق ندارد در روشی که برای حل آن استفاده خواهد شد، دخالت کند.»

سخنان او پس از آن عنوان شد که وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با همتای چینی خود، بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در تایوان تاکید کرد.

بنا بر گفته‌های یک مقام آمریکایی به خبرنگاران، تایوان محور گفت‌وگوهای ۹۰ دقیقه‌ای آنتونی بلینکن و وانگ یی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، بوده است.

وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر اعلام کرده بود که دیدار بلینکن با وانگ بخشی از تلاش ایالات متحده برای «حفظ خطوط ارتباطی باز و مدیریت مسئولانه شرایط» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته منابع آگاه، بلینکن در این دیدار بر آمادگی ایالات متحده برای همکاری با چین در مورد موضوع‌های مهم جهانی تاکید کرد و در عین حال، پیامدهای حمایت احتمالی چین از حمله روسیه به اوکراین یا دور زدن تحریم‌های این کشور را یادآور شد.

تنش‌ها بر سر تایوان پس از دیدار نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در ماه اوت از تایپه بالا گرفت. این دیدار که خشم پکن را برانگیخت،‌ با مانورهای نظامی چین در اطراف این جزیره دنبال شد. پس از آن، جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده، در سخنانی اعلام کرد که آمریکا از تایوان که به طور دموکراتیک اداره می‌شود، حمایت خواهد کرد. اظهارات او صریح‌ترین گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا تا به امروز در مورد تعهد نیروهای آمریکایی برای دفاع از تایپه بود.

گفته‌های بایدن انتقادهایی را به همراه داشت؛ زیرا ظاهرا از سیاست دیرینه ایالات متحده مبنی بر «ابهام راهبردی» که مشخص نمی‌کند آیا ایالات متحده به حمله چین به تایوان پاسخ نظامی خواهد داد یا خیر، فراتر است.

پس از اظهارات جو بایدن،‌ کاخ سفید تاکید کرد که سیاست این کشور در مقابل تایوان تغییر نکرده است؛ با این حال چین گفت که اظهارات مقام ارشد آمریکا برای کسانی که به دنبال استقلال تایوان‌اند، علامتی اشتباه ارسال کرد.

شی جین‌پینگ، رهبر چین، در ماه ژوییه طی تماسی تلفنی با بایدن، در مورد تایوان هشدار داد و گفت: «کسانی که با آتش بازی می‌کنند، با آن نابود خواهند شد.»

چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و قصد دارد که این جزیره را حتی با اعمال زور، تحت کنترل درآورد. تایوان به ادعای حاکمیت چین اعتراض دارد و می‌گوید تنها ۲۳ میلیون نفر شهروند این جزیره می‌توانند درباره آینده آن تصمیم بگیرند.

وزارت خارجه تایوان در واکنش به دیدار بلینکن و وانگ‌ یی گفت که اقدام‌های تحریک‌آمیز اخیر چین تنگه تایوان را به کانون بحث تبدیل کرده و چین در تلاش است مخاطب بین‌المللی را با استدلال‌ها و انتقاد‌هایی که با واقعیت مغایرت دارد، گیج کند.

بیشتر از جهان