کره زمین حدود ۲۰ هزار تریلیون مورچه دارد

محققان می‌گویند این رقم «برآورد محافظه‌کارانه‌ای» است

استوا بالاترین تراکم مورچه در جهان را دارد اما در مناطق قطبی هیچ مورچه‌ای سکونت ندارد- Canva

در کره زمین طبق یافته‌های مطالعه جدیدی، حدود ۲۰ کوادریلیون مورچه زندگی می‌کند یعنی «۲۰ و جلو آن ۱۵ صفر».

طبق تحقیقی که روز دوشنبه در مجله پی‌ان‌اِی‌اس منتشر شد این رقم حدود یک‌پنجم کل زیست‌توده تمام انسان‌های کره زمین است.

در این مطالعه، گستره‌ای از مطالعات موجود در مورد مورچه‌ها بررسی شده است و تحقیق بر حدود ۵۰۰ مقاله مناسب متمرکز بود که با تلفیق داده‌های آن‌ها این رقم به دست آمد، رقمی که «۲ تا ۲۰ برابر برآوردهای قبلی است».

سابین نوتین یکی از نویسندگان این مطالعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طبق برآوردهای ما جمعیت مورچه‌های ۲۰ ضرب در ۱۰ به توان ۱۵ یعنی ۲۰ کوادریلیون است. یعنی ۲۰ و جلو آن ۱۵ صفر که فهم و درک آن دشوار است.»

مطالعات نشان می‌دهد مورچه نقش مهمی در زیست‌بوم ایفا می‌کند و این حشرات سالانه زیست‌توده خاک هر هکتار زمین را ۱۳ تن بالا می‌برند.

حتی زیست‌شناسی به نام ایو ویلسون این موجودات ریز را چنان‌که مشهور است، «چیزهای کوچکی که گرداننده جهان‌اند» نامیده است.

محققان می‌گویند زیست‌توده کل مورچه‌های زمین در مجموع دارای ۱۲ مگاتن کربن است و افزودند این حشرات در حفظ چرخه عناصر غذایی نقش عظیمی دارند و در پخش کردن بذر گیاهان هم نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاتریک شولتسیس از دانشگاه ماکسمیلیان آلمان و یکی دیگر از نویسندگان مطالعه می‌گوید: «این رقم از سرجمع زیست‌توده پرندگان وحشی و پستانداران بیش‌تر است و متناظر با حدود ۲۰ درصد زیست‌توده انسان است.»

استوا بالاترین تراکم مورچه در جهان را دارد اما در مناطق قطبی هیچ مورچه‌ای سکونت ندارد.

در میان‌زیست‌بوم‌ها نیز جنگل‌ها و نواحی خشک بیش‌ترین مورچه را دارند و در بخش‌هایی از جهان که به شدت تحت تاثیر انسان است مورچه‌ها خیلی کم‌یاب‌ترند.

طبق نوشته محققان در این مطالعه «بالاترین تراکم مورچه‌ها در بستر برگ‌پوش جنگل‌ها است و مورچه‌هایی که روی زمین برای غذایابی در جنب‌وجوش‌اند بیش‌ترین جمعیت را در نواحی خشک دارند.»

به گفته محققان، در برآوردهای قبلی جمعیت مورچگان روی زمین از رهیافت «بالا به پایین» استفاده شده بود. در این رهیافت فرض بر آن است که مورچه‌ها حدود ۱ درصد جمعیت تخمینی ۱۰ به توان ۱۸ حشره در جهان را تشکیل می‌دهند.

اما به گفته آن‌ها، در این تحقیق جدید از رهیافت «پایین به بالا» استفاده کردند و بر اساس «مجموعه داده‌های گسترده» نمونه‌های مورچه‌های پخش‌شده در جهان، به «برآوردی محتاطانه» رسیدند.

در این یافته‌های جدید، موقعیت جغرافیایی تنوع مورچگان مشخص شده است و مبنایی برای رصد کردن چگونگی واکنش الگوهای جمعیت این حشره در برابر تغییرات محیط زیست مثل بحران اقلیم فراهم آمده است.

© The Independent

بیشتر از علوم