دیدار وزرای خارجه عراق و عربستان سعودی در نیویورک

وزارت خارجه عراق بر ادامه تلاش‌ها برای کاهش تنش‌‌ها میان تهران و ریاض تاکید کرد

عراق در مذاکرات مشترک سال‌های اخیر میان ایران و عربستان سعودی نقش میانجی داشته است- IRAQI FOREIGN MINISTRY / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی و فواد حسین، وزیر خارجه عراق، روز جمعه در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، با هم دیدار و گفت‌وگو کردند.

 روابط دو کشور، مبارزه با تروریسم، تنش‌های سیاسی در عراق و مذاکرات تهران و ریاض از محورهای گفت‌وگوی وزرای خارجه عربستان سعودی و عراق عنوان شدند.

وزیر خارجه عربستان سعودی در این دیدار، بار دیگر بر موضع ریاض در راستای حفظ تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و رفع تنش در منطقه را نیازمند مشارکت‌ بیشتر کشورها در تامین ثبات و امنیت دانست.

وزارت خارجه عراق نیز روز جمعه، اول مهر ۱۴۰۱، در بیانیه‌ای، ضمن «برادر» خطاب کردن ملت‌های عراق و عربستان سعودی، بر تداوم تلاش‌های بغداد برای کاهش تنش‌ها میان ریاض و تهران تاکید کرد.

روابط دیپلماتیک میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از دی‌‌ماه ۱۳۹۴، در پی حمله نیروهای وابسته به‌ حکومت ایران به سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد، قطع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های حکومت ایران از پاییز ۱۴۰۰ تایید کردند که مجموعه‌‌ای از گفت‌وگوها را برای بهبود روابط با مقام‌های سعودی آغاز کرده‌اند. این گفت‌وگوها با میانجی‌گری دولت عراق انجام شدند اما به دلیل تشدید تنش‌های سیاسی در عراق، از پاییز گذشته، گفت‌وگوها میان ایران و عربستان سعودی هم نامنظم برگزار شد و هم به‌ هیچ نتیجه مشخصی نرسید.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اوایل تیر ۱۴۰۱، از عربستان سعودی به ایران رفت و گفت که سفرش به تهران با هدف فعال‌سازی دوباره گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی انجام می‌شود.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در فروردین ۱۴۰۱، در آستانه دور جدیدی از مذاکرات در بغداد، نوشت این احتمال وجود دارد که وزرای خارجه دو کشور با هم دیدار کنند؛ دیداری که بعد از گذشت شش ماه، هنوز محقق نشده است.

بیشتر از جهان