آمریکا خدمات اینترنت به ایران را گسترش می‌دهد

جمهوری اسلامی از چند روز پیش که تظاهرات و اعتراض‌های سراسری ضدحکومتی آغاز شد، دسترسی ۸۰ میلیون ایرانی به اینترنت را قطع کرد

وزارت خزانه داری ایالات متحده مجوزی عمومی موسوم به «جی‌ال-دی۲» (GL-D2) را برای افزایش حمایت از آزادی اینترنت صادر کرد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که در روز جمعه، ۲۳ سپتامبر، صادر شد آمده است که این اقدام از طریق هماهنگ کردن دستورالعمل‌های تحریمی ایالات متحده با تغییرات فناوری مدرن صورت گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران از چند روز پیش که تظاهرات و اعتراض‌های سراسری ضدحکومتی در شهرهای ایران آغاز شد، دسترسی جمعیت ۸۰ میلیون نفری ایران به اینترنت را قطع کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشته است که این اقدام جمهوری اسلامی ایران به منظور جلوگیری از «دیده شدن سرکوب خشونت‌آمیز نیروهایش علیه معترضان مسالمت‌جویی که به کشته شدن وحشیانه مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد معترض‌اند» صورت گرفت.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در همین خصوص، در توییتی، نوشت که اقدام اخیر واشنگتن برای «بهبود آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران» است و اعلام کرد که دولت آمریکا توانسته است برای ارائه دسترسی بهتر آنان به ارتباطات دیجیتال و مقابله با سانسور حکومت ایران از مراجع قانونی مجوز عمومی کسب کند.

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران، نیز ضمن بازنشر توییت آنتونی بلینکن، نوشت که ایالات متحده از جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران حمایت می‌کند.

#آنتونی_بلینکن با انتشار توییتی نوشت دولت آمریکا در راستای «پیشبرد آزادی اینترنت و جریان آزاد اطلاعات» اقدام‌هایی قانونی انجام داده است تا مردم ایران بتوانند به‌منظور «مقابله با سانسور دولتی»، به «امکانات ارتباطی دیجیتالی» دسترسی بیشتری داشته باشند.#ایران #اینترنت #مهسا_امینی pic.twitter.com/896LcmIV1v

— independentpersian (@indypersian) September 23, 2022

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه خود نوشت که این دستورالعمل به‌روزرسانی‌شده به شرکت‌های فناوری اجازه می‌دهد گزینه‌های بیشتری از پلتفرم‌ها و خدمات خارج از کشور را به مردم ایران ارائه دهند.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، نوشت:‌ «در حالی که ایرانیان شجاع برای اعتراض به مرگ مهسا امینی به خیابان ریخته‌اند، ایالات متحده حمایت خود را از جریان آزاد اطلاعات برای مردم ایران مضاعف می‌کند. خزانه‌داری امروز صدور مجوز عمومی را اعلام می‌کند و گستره خدمات اینترنتی برای ایرانیان را افزایش می‌دهد.»

او اضافه کرد که با این اقدام، «به مردم ایران کمک می‌کنیم در مقابله با نظارت و سانسور حکومتی مجهزتر شوند».

معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین وعده داد که دولت آمریکا در هفته‌های آینده رهنمودهایی را در حمایت از تعهد دولت به جریان آزاد اطلاعات صادر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مجوز دی۲ چنانکه وزارت خزانه‌داری اعلام کرد، بر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، ارتباطی، کنفرانس‌ ویدیويی، خدمات ابری (Cloud services) و ابزارهای ارتباطی چون نقشه‌های آنلاین و پلتفرم‌های آموزشی و ترجمه هم‌زمان، حفاظتی مضاعف اعمال می‌کند.

این مجوز همچنین به منظور کمک به ایرانیان برای مقابله با نظارت و سانسور حکومتی اینترنت، از ابزارهای ارتباطی خدماتی ارائه می‌دهد و در پشتیبانی از آزادی بیان و مقاومت شجاعانه مردم ایران در برابر سرکوب رژیم، از نرم‌افزارهای ضدویروس و ضدبدافزار و ضدردیابی پشتیبانی می‌کند.

این مجوز الزام تایید هویت را حذف می‌کند و در مورد فعالیت‌هایی که تحت پوشش مجوز دی۲ قرار نمی‌گیرند، سیاست‌ مجوز موردبه‌مورد را گسترش می‌دهد تا به‌ویژه به توسعه‌دهندگان ایرانی امکان دهد اپلیکیشن‌های داخلی ضدنظارت و ضدسانسور ایجاد کنند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص گفت حکومت ایران دسترسی شهروندان خود را به اینترنت قطع کرده تا نگذارد مردم ایران و جهان سرکوب خشونت‌آمیز معترضان را نظاره کنند. این بیانیه افزود: «معلوم است که حکومت از مردم ایران وحشت دارد.»

وزارت خارجه آمریکا نوشت:‌ «به مردم ایران کمک می‌کنیم تا در انزوا و تاریکی نمانند. این اقدامی محکم در ارائه حمایت معنادار از ایرانیانی است که به دنبال احقاق حقوق خود هستند.»