راهپیمایی بی‌رونق و خلوت حامیان حجاب اجباری؛ نه بزرگ و تاریخی دین‌داران به نظام اسلامی

نماز جمعه در تقریبا تمامی نقاط کشور بسیار خلوت گزارش شده و با وجود تبلیغات گسترده حکومتی، شماری اندک در تظاهرات حکومتی جمعه شرکت کردند

نمایندگان خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه شهر‌های مختلف ایران از موضع‌گیری درباره حجاب اجباری خودداری کردند- ایرنا

اغلب دین‌داران در ایران به فراخوان جمهوری اسلامی برای شرکت در راهپیمایی روز جمعه پاسخ منفی دادند و امامان جمعه هم در خطبه‌های خود اعتراف کردند جوانان موتور اصلی اعتراض‌های سراسری در ایران را تشکیل می‌دهند.

نماز جمعه اول مهر سال ۱۴۰۱ در ایران مصادف با هفتمین روز اعتراض‌های سراسری در ایران برگزار شد و برخلاف انتظار مقام‌های جمهوری اسلامی، بسیاری از دین‌داران حاضر نشدند در مراسم نماز جمعه و راهپیمایی پس از آن شرکت کنند.

شورای تبلیغات اسلامی در تمامی استان‌ها در واکنش به اعتراض‌های سراسری، با انتشار فراخوانی از نیرو‌های مذهبی خواسته بود در راهپیمای روز جمعه علیه مردم معترض ایران شرکت کنند.

این فراخوان با بی‌اعتنایی یا کم اعتنایی نیرو‌های مذهبی همراه شد و خطبه‌های نماز جمعه شهر‌های حتی خلوت‌تر از گذشته با حضور تعداد اندکی از نمازگزاران برگزار شد.

نمایندگان علی خامنه‌ای در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ضمن سکوت درباره حجاب اجباری، نوجوانان و جوانان را موتور اصلی اعتراض‌ها معرفی کردند و به پدر و مادران آنها در این زمینه هشدار دادند.

احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با حمله به معترضان خیابانی گفت که «آن کس که حریم برای خدا نگه دارد در فتنه‌ها غرق نخواهد شد.»

خاتمی افزود هدف معترضان «مقابله با دین است که سوزاندن قرآن، سوزاندن مسجد و چادر از سر زن مسلمان کشیدن» از جمله آنهاست.

او گفت که «اغتشاش‌گران، جوانان ناپخته فریب خورده تحت تاثیر شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای مجازی بیگانه» هستند و به والدین آنها هشدار داد مانع از «تباه شدن» آینده فرزندان خود شوند.

حسن علیدادی سلیمانی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته کرمان هم اعتراض‌های مردمی در این استان را محکوم کرد و گفت که معترضان به «نظام و حجاب اسلامی اهانت» کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبد‌الکریم عابدینی هم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قزوین با «فتنه‌گر» خواندن معترضان گفت که آنها «صورتی انسانی دارند اما قلبی حیوانی داشته و درکی از معارف الهی و انسانی ندارند.»

عابدینی هم مثل احمد خاتمی به خانواده‌های ایرانی هشدار داد که «مراقب باشند تا فرزندان آنها به ابزار دست فتنه‌گران تبدیل نشوند.»

حسن عاملی هم در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اردبیل درباره نوجوانان و جوانان در ایران سخن گفت و افزود: «باید اجازه دهیم دانش‌آموزان و نسل آینده ما در زمین دشمن بازی کند که حوادث اخیر نیز نشان داد که برخی از آنها  به شکل هیجانی تحت تأثیر تبلیغات سوء دشمن قرار می‌گیرند.»

احمد مطهری‌اصل هم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر تبریز با اشاره به حضور نوجوانان در این اعتراض‌ها گفت که «​​این نوجوانان فریب خورده‌اند و حتی پس از دستگیری پدر و مادر آنها آمده و دیدیم که خانواده‌های خوبی هستند،اما باید مراقب فرزندان خود باشند.»

در پایان خطبه‌های نماز جمعه نیز گروهی از نمازگزاران دست به راهپیمایی کوتاهی زدند و علیه اعتراض‌‌های سراسری در ایران شعار دادند.

سیستم تبلیغاتی جمهوری اسلامی هم‌چون گذشته سرمایه‌گذاری فراوانی برای برگزاری این راه‌پیمایی کرده بود که تصاویر منتشر شده از این برنامه نشان می‌دهد که استقبال چندانی از این برنامه حکومتی نشده است.

مجموع تصاویر این راهپیمایی‌ها نشان می‌دهد ده‌ها نفر از پیرمرد‌‌ها و پیرزن‌های مسنی که هر هفته در نماز جمعه شرکت می‌کنند در این برنامه حضور داشتند و از نوجوانان و جوانان جامعه ایران خبر چندانی نیست.

این رویگردانی جامعه دین‌دار از نظام در جریان قتل مهسا امینی پیش از گذشته نمایان شده است.

طی این مدت تعداد قابل توجهی از دین‌داران با انتقاد از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی در حوزه حجاب اجباری، خواستار لغو این قانون مداخله‌جویانه در حوزه شخصی افراد شده و آن را به ضرر اسلام دانستند.

در مقابل اما مقام‌های جمهوری اسلامی بی‌اعتنا به این انتقاد‌‌های علنی از حامیان خود خواست به خیابان‌ها آمده و از این سیاست‌ها حمایت کنند، خواسته‌ای که با بی‌اعتنایی قابل توجه دین‌داران همراه شد.