نگرانی‌های ادامه‌دار حکومت؛ کلاس‌های دانشگاه‌ها یکی‌یکی غیرحضوری می‌شود

جمهوری اسلامی قصد دارد با جلوگیری از حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها کنترل اوضاع را بر دست بگیرد

پس از دانشگاه تهران، برگزاری کلاس‌های حضوری دانشگاه‌های شهید بهشتی، مشهد و همدان نیز منتفی شد.

دانشگاه شهید بهشتی، روز جمعه یکم مهرماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل دو روز تعطیلی رسمی در هفته آینده و مشکلات رفت‌ و آمد دانشجویان، کلاس‌های درس در هفته دوم نیمسال جاری به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

در خبری دیگر، مسلم مخفی، رئیس کمیسیون دانشجویی استان همدان اعلام کرد که تمامی دانشگاه‌های همدان دو هفته تعطیل خواهند بود و کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شوند.

او بدون اشاره به جزئیات جلسه کمیسیون دانشجویی استان همدان، به خبرگزاری ایلنا گفت که «استدلال اعضای کمیسیون دانشجویی» تعطیلی دو هفته‌ای کلاس‌های حضوری بود.

رئیس کمیسیون دانشجویی همدان در ادامه نیز گفت: «نمایندگان دانشگاه‌ها با اشاره به تعطیلاتی که در هفته ابتدایی مهرماه است، گفتند که شرایط تشکیل کلاس‌ها وجود ندارد و ناهماهنگی ایجاد می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسلم مخفی، تنش آبی در همدان و مجهز نبودن خوابگاه‌ها و سلف دانشگاه را از دلایل تعطیلی دو هفته‌ای کلاس‌های حضوری برشمرد.

روز یکشنبه، ۲۷ شهریور، نیز محسن داوری، فرماندار مشهد از تعطیلی تمامی مدارس و دانشگاه‌های مشهد در هفته نخست مهرماه خبر داد و ادعا کرد که این اماکن به اسکان زائران در دهه پایانی ماه صفر اختصاص یافته‌اند.

روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور، هم معاونت آموزشی دانشگاه تهران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کلاس‌های این دانشگاه از دوم تا هفتم مهرماه به‌صورت مجازی برگزار می‌شود. دانشگاه تهران نیز تعطیلات هفته اول مهرماه را بهانه غیرحضوری کردن کلاس‌های درس قرار داد.

اطلاعیه دانشگاه تهران پس از آن صادر شد که دانشجویان در اعتراض به کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در محوطه این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

هم‌زمان، بیش از ۲۰۰ عضو هیئت‌علمی دانشگاه در ایران در بیانیه‌ای خواستار لغو حجاب اجباری و برچیدن نهادهای مربوط به آن شدند. امضاکنندگان بیانیه از تمامی اقشار مردم نیز خواستند از تلاش زنان برای کسب حقوق شهروندی‌شان حمایت کنند.

«انجمن مقاومت دانشجویی» نیز در سه بیانیه پیاپی اعلام کرد که با وجود دستگیری شماری از دانشجویان، مقاومت‌ها ادامه می‌یابد. آنان در بیانیه سوم خود به مقام‌های حکومت هشدار دادند که دستگیری دوستانشان آنان را نترسانده و عزمشان را برای «سرنگونی استبداد» بیشتر کرده است.

امضاکنندگان این بیانیه در ادامه نیز تاکید کردند که هدف حکومت از قطع اینترنت این است که این تصور را در مردم ایجاد کند که تنها هستند.

 ۱۴ تشکل دانشجویی هم با انتشار بیانیه‌ای مشترک، گشت ارشاد را «عریان‌ترین و خشن‌ترین وجه از یک رژیم اجتماعی کنترل و انقیاد بدن‌ها» توصیف کردند.

گسترش دامنه اعتراض‌های عمومی و همراهی دانشجویان با مردم معترض، نگرانی‌های جمهوری اسلامی ایران را تشدید کرده است؛ هرچند کلاس‌های حضوری دانشگاه‌ها با بهانه‌هایی مانند تعطیلی دو روزه هفته اول مهر، غیرحضوری شدند اما شواهد آشکار می‌کند که حاکمیت قصد دارد با جلوگیری از حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها، زمان بخرد و کنترل اوضاع را بر دست بگیرد.