مقام‌های غربی از حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان ابراز نگرانی کردند

«در نبود دولت فراگیر، احتمال درگیری مسلحانه افزایش می‌یابد»

نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی، تداوم مسدود ماندن مدارس بالای کلاس ششم را به روی دختران فاجعه‌بار توصیف کردند-Wakil kohsar / AFP

وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر)، طی بیانیه‌ای گفت فرستاده ویژه این نهاد برای افغانستان و نمایندگان شماری از کشورهای اروپایی، ازجمله فرانسه، نروژ، آلمان و ایتالیا در نشستی که در واشینگتن برگزار شد، درباره وضعیت افغانستان صحبت کردند. در این نشست که ۱۵ سپتامبر برگزار شد، نمایندگان هیئت معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) و نمایندگانی از کشورهای ژاپن، سوئیس و قطر نیز حضور داشتند. شرکت‌کنندگان از ادامه فعالیت تروریست‌ها و به‌ویژه القاعده در افغانستان ابراز نگرانی کردند و از طالبان خواستند به تعهداتشان در مبارزه با تروریسم پایبند بمانند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ادامه حضور و عملیات گروه‌های تروریستی، ازجمله القاعده و سایر گروه‌ها در افغانستان، به منظور هدف قرار دادن کشورهای منطقه و فراتر از آن، نگران‌کننده است.» شرکت‌کنندگان این نشست، حضور ایمن الظواهری را در افغانستان محکوم کردند و گفتند حضور الظواهری در کابل، نمونه بارز شکست طالبان در انجام تعهدات ضد تروریسم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین از گزارش اخیر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور افغانستان که در آن از نقض گسترده حقوق بشر، کشتار غیرنظامیان، بازداشت و شکنجه فعالان حقوق بشر و معترضان گفته است استقبال کردند.

نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی همچنین ادامه تعطیلی مدارس دخترانه را فاجعه‌بار توصیف کردند و گفتند طالبان باید به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر که افغانستان عضو آن است، احترام بگذارند و حقوق اساسی شهروندان را رعایت کنند.

بیانیه وزارت خارجه آمریکا افزود: «شرکت‌کنندگان محدودیت‌های فزاینده بر آزادی عقیده و بیان، به‌ویژه سرکوب رسانه‌‌ها، ازجمله گزارشگران زن افغان را محکوم کردند.»

شرکت‌کنندگان در این نشست همچنین با ابراز نگرانی از ادامه بحران اقتصادی در افغانستان، از کشورها و سازمان‌های کمک‌رسان خواستند با توجه به زمستان سختی که پیش رو است، کمک‌های بشردوستانه‌شان را به مردم افغانستان برسانند.

«در نبود دولت فراگیر، احتمال درگیری مسلحانه افزایش می‌یابد»

 دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی همچنین هشدار دادند که اگر در افغانستان دولت فراگیر شکل نگیرد، احتمال درگیری مسلحانه در این کشور افزایش می‌یابد. طالبان در یک‌سال گذشته، به هر درخواستی مبنی بر ایجاد دولت فراگیر و سهیم ساختن نمایندگان اقوام غیرپشتون در ساختار حکومت پاسخ رد داده‌اند. تاکنون هیچ یک از دولت‌های جهان نیز کابینه طالبان را با اکثریت نیروهای پشتون به رسمیت نشناخته است.

جبهه مقاومت ملی افغانستان به رهبری احمد مسعود و جبهه آزادی افغانستان به رهبری نظامیان دولت پیشین در یک‎سال گذشته در استان‌های پنجشیر، بغلان، تخار، پروان و بدخشان در حال مبارزه با طالبان‌اند. بر اساس گزارش سالانه جبهه مقاومت ملی، در یک‌سال گذشته بیش از ۷۰۰ نفر از نیروهای طالبان و ۱۲۱ نفر از جبهه مقاومت، در درگیری‎های مسلحانه در پنج استان افغانستان کشته شده‌اند.

 با این حال، نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی در امور افغانستان در نشست واشینگتن از طالبان خواستند به تعهداتشان در توافق‌نامه دوحه پایبند بمانند و با راه‌اندازی گفت‌وگو بین اقوام مختلف افغان، به تشکیل «دولت فراگیر اسلامی افغانستان» با حضور نمایندگان همه اقشار جامعه، از‌جمله زنان اقدام کنند.

شرکت‌کنندگان این نشست همچنین از طالبان خواستند از اقلیت‌های قومی و مذهبی مقابل حمله‌های هدفمند سازمان‌های تروریستی، ازجمله داعش خراسان محافظت کنند. این درخواست از طالبان در حالی مطرح شد که گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارش خود از افغانستان که در نشست این شورا ارائه شد، طالبان را به سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی متهم کرد.

دیپلمات‌های غربی همچنین تاکید کردند که ادامه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان و تلاش برای یافتن راه‌های بیشتر برای حفظ معیشت در این کشور نباید به معنای عادی‌سازی روابط با طالبان تعبیر شود.

به گفته دیپلمات‌های غربی که در امور افغانستان کار می‌کنند، باید با افزایش ارسال پول نقد به این کشور، از ورشکستگی بانک مرکزی تحت سلطه طالبان جلوگیری کرد.

در یک‌سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار پول نقد از کشورهای کمک‌کننده به افغانستان فرستاده شده است. با وجود نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد سوءاستفاده طالبان از این کمک‌های نقدی، تاکنون دستورکاری که شفافیت در روند کمک‌رسانی به افغانستان را تضمین کند، ایجاد نشده است.