مورگان اورتگاس: دولت بایدن مسئول نزدیکی روابط ایران و روسیه است

افزایش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه تحت تاثیر سیاست اشتباه دولت بایدن است

دیدارهای پوتین با مقام‌های ارشد حکومت ایران نشان نزدیکی بیشتر روابط تهران و مسکو است -HO / KHAMENEI.IR / AFP

همزمان با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری حکومت ایران در آمریکا، مورگان اورتگاس، سخنگوی پیشین وزارت خارجه ایالات متحده، با انتشار یادداشتی در روزنامه وال‌استرتیت ژورنال بار دیگر نسبت به خطر نزدیکی ایران و روسیه برای منافع آمریکا هشدار داد و دولت فعلی آمریکا را مقصر این شرایط معرفی کرد.

اورتگاس در یادداشتی که روز پنجشنبه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ در روزنامه وال‌استرتیب ژورنال منتشر کرد، ضمن انتقاد از سیاست دولت بایدن در قبال ایران نوشت: این سیاست به رویکرد ایالات متحده در برابر روسیه هم ضربه زده است. به‌نوشته سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، دولت بایدن باید از تلاش برای مذاکره با حکومت ایران دست بردارد.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا در بخشی از یادداشت خود به دو دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، با مقام‌های ارشد حکومت ایران، ظرف ماه‌های گذشته اشاره کرد.

به‌نوشته اورتگاس، دیدار پوتین با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در ماه ژوئيه و سپس دیدار و گفت‌وگو هفته پیش او با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، در جریان اجلاس سازمان همکاری شانگهای، نشانه نزدیکی روابط تهران و مسکو است.

به باور سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، نزدیکی روابط ایران و روسیه به مقام‌های روسیه این امکان را می‌دهد که از ایران برای دور زدن تحریم‌های غرب استفاده کند.

اورتگاس در این بخش از یادداشت روز پنجشنبه خود به گفته‌های اخیر مقام‌های دولتی ایران اشاره کرد که ایران آماده است نفت روسیه را از طریق دریای خزر دریافت کند و بعد به مشتری‌های مسکو در خلیج فارس تحویل دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته اورتگاس، چنین چشم‌اندازی با‌ توجه به ضعف سیاست دولت بایدن در قبال حکومت ایران و تضعیف یا لغو تحریم‌های نفتی ایران امکان‌پذیر است.

اورتگاس در ادامه به سیاست مماشات دولت بایدن در قبال روسیه هم اشاره می‌کند. سیاستی که در اوایل فوریه امسال، این امکان را در اختیار شرکت دولتی «روس اتم» قرار داد که مجموعه‌ای از راکتورهای هسته‌ای در ایران بسازد. ارزش این قرارداد، ۱۰ میلیارد دلار ارزیابی می‌شود.

سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، ضمن اشاره به تحریم‌های گذشته نظامی ایران نوشت: همکاری‌های ایران و روسیه صرفا هم جنبه تجاری و اقتصادی ندارد. مسکو و تهران، همکاری‌‌های نظامی خود را نیز گسترش داده‌اند.

فروش پهپادهای ایرانی به روسیه، برای استفاده در جنگ اوکراین، نمونه‌‌ای مشخصی از همکاری‌های نظامی ایران و روسیه است که در یادداشت روز پنجشنبه اورتگاس نیز برجسته شده است.

به‌نوشته سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا، افزایش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه نیز متاثر از سیاست اشتباه دولت بایدن برای لغو تحریم‌‌های تسلیحاتی علیه حکومت ایران است. سیاستی که در زمان دولت ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، اتخاذ شد، اما با روی کار آمدن دولت بایدن کنار گذاشته شد.