رئیسی: علت مرگ مهسا امینی مشخص نیست

ابراهیم رئیسی تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز روزهای اخیر در ایران را «اغتشاش» خواند و جامعه جهانی را به برخورد سیاسی با این وقایع متهم کرد

ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، با حضور در یک نشست خبری در نیویورک به برخی پرسش‌های مطرح شده از سوی خبرنگارهای رسانه‌های بین‌المللی پاسخ داد. 

او در این نشست خبری به پرسش‌هایی در ارتباط با پرونده فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، سرنوشت مذاکرات احیای برجام، مرگ مهسا امینی به‌وسیله پلیس امنیت اخلاقی و همچنین تظاهرات‌های اعتراضی روزهای اخیر در ایران پاسخ داد. 

رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با مرگ مهسا امینی گفت علت مرگ این شهروند ایرانی مشخص نیست و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. رئیسی در این بخش از صحبت‌هایش گفت:«این رخداد در دست بررسی بوده و اعلام نظر نهایی در این‌باره با مقام قضایی است.»

با این‌وجود، رئیسی در ادامه سخنانش در این بخش بار دیگر مدعی شد، حساسیت جامعه جهانی به موضوع کشته شدن مهسا امینی علل سیاسی دارد، چون، بنابرادعای او، در کشورهای غربی، خاصه ایالات متحده آمریکا، وقایعی بسیار بدتر رخ می‌دهد اما جامعه جهانی تا این اندازه به آنها واکنش نشان نمی دهد. 

ابراهیم رئیسی این بخش از اظهاراتش را اینطور ادامه داد:«سال گذشته در آمریکا چند نفر به‌دست پلیس کشته شدند و آیا این هزاران نفر مورد بررسی قرار گرفتند؟ آیا روزنامه‌ها نتیجه آن را گزارش دادند؟ [...] چرا پرونده افراد دیگری در اروپا و آمریکا که به‌دست پلیس کشته می‌شوند یا آسیب می‌بینند مورد بررسی قرار نمی‌گیرد؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم رئیسی همچنین اعتراض‌های اخیر به کشته‌شدن مهسا امینی را «اغتشاشات» خواند و در این مورد گفت:«باید بین اعتراض و اغتشاش تفاوت قائل شد.»

ابراهیم رئیسی در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که، با توجه به اسناد تصویری منتشر شده از اعتراض‌های اخیر در ایران، مردم معترض به هیچ‌عنوان اقدامی خشنونت آمیز انجام نداده‌اند. عمده اقدام‌های معترضان در روزهای اخیر راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز، سردادن شعار و سوزاندن روسری‌ بوده است؛ اقداماتی که از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران تحمل نشد و، جدای از بازداشت‌های گسترده و مجروح کردن مردم معترض، به کشته شدن دستکم ۱۷ نفر منجر شده است. 

نهادهای امنیتی در عین‌حال با ایجاد اختلال در اینترنت ایران، سد راه اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع شده‌اند. نت‌بلاکس، موسسه غیردولتی ناظر بر اینترنت در جهان، روز پنجشنبه اعلام کرد کاهش سرعت اینترنت ایران در روزهای اخیر کم سابقه بوده و از وقایع آبان ۱۳۹۸ به‌ این‌سو بی‌سابقه است.

بخش دیگری از سخنان روز پنجشنبه ابراهیم رئیسی به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و سرنوشت مذاکرات مربوط به احیای توافق برجام اختصاص داشت. او در این زمینه بار دیگر گفت مقام‌های حکومت ایران راه خودشان را می‌روند و شرایط اقتصادی کشور را به برجام گره نمی‌زنند. به‌گفته او سیاست تهران این است که «در مذاکرات شرکت کرده و از توافق خوب استقبال» کند.

او در پاسخ به سئوالی در مورد ارزیابی‌اش از رویکرد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، به توافق برجام گفت:«ادعای آنها این است که ما می خواهیم به برجام برگردیم و ما به‌دنبال توافق هستیم اما رفتارشان تاکنون متفاوت با رفتار دولت گذشته نبوده است؛ یعنی با اینکه توقع می‌رفت تحریم‌ها رفع شود، نه تنها در عمل و اجرا تاکنون اتفاق نیفتاده است بلکه برخی از موارد جدید به تحریم‌ها افزوده شده است.»

ابراهیم رئیسی در بخش دیگری از سخنانش در مورد روند مذاکرات احیای برجام، بار دیگر بر دو خواسته فرابرجامی جمهوری اسلامی ایران، که روند مذاکرات را به بن‌بست کشانده است، تاکید کرد: او از دولت جو بایدن خواست تضمین‌ بدهد که در صورت احیای برجام و روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، این کشور از برجام خارج نمی‌شود و در عین‌حال خواستار بسته شدن پرونده‌های پادمانی تهران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شد.