بازداشت خانه به خانه فعالان مدنی، سیاسی و خبرنگاران در ایران

هدف از بازداشت‌های گسترده کنترل و سرکوب اعتراض‌های سراسری در ایران است

در ششمین روز از اعتراض‌های ضد حکومتی در ایران، نیروهای امنیتی با هجوم به خانه تعدادی از فعالان مدنی و خبرنگاران شماری از آنان از جمله مجید توکلی، نیلوفر حامدی و روح‌الله نخعی را بازداشت کردند. ماموران همچنین خانه الهه محمدی، خبرنگاری که گزارش‌هایی از خاکسپاری و سخنان پدر مهسا امینی منتشر کرده بود را تفتیش و بازرسی کردند.

بر اساس ویدیویی که از حسین رونقی، فعال مدنی منتشر شده است، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به خانه او هجوم بردند تا او را بازداشت کنند، اما موفق نشدند.

رونقی با انتشار ویدیویی هم اعلام کرد که ماموران امنیتی با «پنجه بوکس» به او حمله کرده و می‌خواستند با یک آمبولانس بازداشتش کنند.

او گفت: من «از ایران نخواهم رفت. شنبه با وکیلم به دادسرای اوین می‌روم و از همانجا هم به اعتصاب غذای خشک اقدام می‌کنم.»

مجید توکلی دیگر فعال مدنی است که گزارش شده ماموران بامداد جمعه او را بازداشت کرده‌اند.

آتنا دائمی، فعال حقوق بشر در ایران هم خبر داد که صبح روز جمعه اول مهر، «ماموران امنیتی به منزل خواهرم، هانیه دائمی و همسرش، حسین فاتحی یورش برده و آن‌ها را بازداشت کردند.»

از سوی دیگر، محمدعلی کامفیروزی، وکیل، از بازداشت نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق، خبر داد.

کامفیروزی در توییتی نوشت که ماموران امنیتی پنجشنبه ۳۱ شهریور، با یورش به منزل حامدی، موکلش را بازداشت کردند.

این وکیل اضافه کرد ماموران امنیتی همچنین منزل حامدی را تفتیش و وسایل شخصی‌اش را با خود بردند.

کامفیروزی همچنین در صفحه توییترش نوشت: «ماموران امنیتی بعدازظهر پنجشنبه نیز با شکستن در، وارد خانه موکلم الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن، شده و پس از تفتیش دو ساعته منزل، وسایلی مانند موبایل، لپ‌تاپ، کتاب‌های مجوزدار، دست‌نوشته‌ها و اوراق هویتی او مانند کارت خبرنگاری را توقیف کردند.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو خبرنگاری‌اند که گزارش‌هایی درباره نحوه بازداشت منجر به مرگ مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد و سخنان بستگان او ازجمله سخنان امجد امینی، پدر مهسا، درباره نحوه کشته شدن دخترش را در روزنامه‌های شرق و هم‌میهن منتشر کرده بودند.

الهه محمدی از معدود خبرنگاران در ایران است که برای تهیه گزارش میدانی از خاکسپاری مهسا امینی به سقز سفر کرده بود.

اعتراض‌های ضد حکومتی به دنبال کشته شدن مهسا امینی از شهرهای سقز و سنندج آغاز شد و اکنون به ده‌ها شهر ایران گسترش یافته است. نیروهای امنیتی همچنین یلدا معیری، خبرنگار عکاس را نیز بازداشت کرده‌اند.

خبر بازداشت یلدا معیری را نخستین‌ بار روزنامه کیهان منتشر کرد، روزنامه‌ای که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود.

این روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به بازتاب‌ یکی از عکس‌های یلدا معیری از اعتراض‌های دی‌ماه سال ۱۳۹۶، دلیل بازداشت معیری را عکاسی از اعتراض‌های خیابانی در تهران ذکر کرد و نوشت: «او نقطه اتصال شهریور ۱۴۰۱ به دی‌ماه ۱۳۹۶ بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خسرو کردپور، سردبیر آژانس خبری موکریان، مسعود کردپور، فعال مدنی و چند خبرنگار، از جمله مرضیه طلایی در سقز از دیگر بازداشت‌شدگان‌اند.

مهدی حمیدی شفیق، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، نیز روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور، هم‌زمان با اوج‌گیری اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی در تبریز، در خودرویش در خیابان ابوریحان این شهر بازداشت شد.

منصوره موسوی، نویسنده و جامعه‌شناس و نویسنده کتاب‌هایی چون «تابوی زنانگی» و «زنانگی و بدن» نیز روز پنجشنبه در مشهد بازداشت شد. نیروهای امنیتی حین بازداشت موسوی، لپ‌تاپ و بخشی از دست‌نوشته‌ها و وسایل شخصی‌اش را نیز توقیف کردند.

گلاره مرادی، فعال مدنی در پاوه، آزاده جماعتی، باران ساعدی، ماهرو هدایتی و بهار زنگی‌بند، چهار فعال شناخته شده حقوق زنان نیز در خانه‌هایشان در سنندج به دست نیروهای اطلاعات بازداشت شدند.

زهرا توحیدی، فعال مدنی و  محمد عرب، دبیر انجمن فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل نیز از دیگر بازداشت‌شدگان‌اند.

هرانا هم گزارش کرده که عسگر اکبرزاده، سعید صادقی‌، میثم جولانی و محمد جولانی چهار فعال مدنی‌اند که در اردبیل بازداشت شده‌اند.

علاوه بر این، صدها نفر از معترضان نیز در شهرهای مختلف ایران بازداشت ‌شده‌اند. مقام‌های جمهوری اسلامی آمار کاملی از تعداد بازداشت‌شدگان اعلام نکرده‌اند.

ابعاد بازداشت‌ها چنان گسترده است که فقط در استان گیلان به گفته حسین حسن‌پور، جانشین فرمانده انتظامی گیلان، ۱۲۸ نفر در اعتراض‌های روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ماه بازداشت ‌شده‌اند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نیز گزارش داد که  شمار معترضان بازداشت‌شده در چهار استان کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام تاکنون به بیش از ۵۰۰ نفر رسیده است.