ششمین روز اعتراضات در ایران؛ کاهش کم‌سابقه سرعت اینترنت

شامگاه پنجشنبه، محله‌های آریاشهر، نارمک، قیطریه، نازی‌آباد و برخی مناطق مرکزی شهر تهران صحنه تظاهرات خیابانی بود

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، تجمع‌های اعتراضی به کشته شدن مهسا امینی در روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، در شهرهای مختلف ادامه پیدا کرد. اخبار مخابره شده از داخل ایران می‌گوید مناطق مختلف تهران، از جمله هفت‌حوض، خیابان پیروزی، آریاشهر و قیطریه، صحنه برگزاری‌ برخی تجمع‌ها بود. 

حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» با انتشار ویدئویی از برگزاری تجمع اعتراضی مردم در بلوار صبا، واقع در محله قیطریه تهران، خبر داد. در این ویدئو گروهی از مردم دیده می‌شوند که در شامگاه پنجشنبه، ضمن راهپیمایی در این بلوار، شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند و خودروهای حاضر در صحنه نیز، به‌نشان همدلی با معترض‌ها، بوق می‌زنند. 

در یکی دیگر از ویدئوهای منتشر شده از سوی این اکانت توییتری، خودرویی در محله آریاشهر (صادقیه) دیده می‌شود که دارد در میان شعله‌های آتش می‌سوزد. در ویدئوی دیگری، که وقایع رخ داده در شمال فلکه دوم آریاشهر را نشان می‌دهد، گروهی از مردم معترض خیابان را اشغال کرده‌اند و یک‌صدا این شعار را تکرار می‌کنند:«تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت.»

در پیوند با اعتراض‌ها در مناطق غربی تهران نیز می‌توان به ویدئویی اشاره کرد که درگیری معترض‌ها با نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی در شامگاه چهارشنبه و در شهرک اکباتان را نشان می‌دهد. بر اساس تصاویر موجود در این ویدئو، معترض‌ها با پرتاب سنگ با نیروهای سرکوب مقابله می‌کنند و آنها را به‌عقب‌نشینی وا می‌دارند. 

برخی دیگر از اخبار مربوط به وقایع شامگاه روز پنجشنبه نیز از شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی در بلوار کشاورز، خیابان ولیعصر و محله هفت‌حوض تهران حکایت دارد؛ تجمع‌هایی که، با توجه به ویدئوهای منتشر شده از آنها، می‌توان وقوع‌شان را تایید کرد. 

تظاهرات‌های خیابانی روزهای اخیر از روز جمعه هفته جاری، و پس از انتشار خبر درگذشت مهسا امینی در بیمارستان کسری، آغاز شد. بر اساس اطلاعات موجود در این زمینه، طی شش روزی که از این واقعه می‌گذرد، مردم ساکن بیش از ۸۰ شهر ایران در اعتراض به کشته شدن این شهروند ایرانی به‌دست نیروهای پلیس امنیت اخلاقی و همچنین اعمال قوانین تبعیض‌آمیز بر زنان، خاصه حجاب اجباری، به خیابان‌ها آمدند. 

با این‌وجود مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، بار دیگر به سرکوب معترضان پرداختند و شمار قابل توجهی کشته شده، مجروح و بازداشتی به جا گذاشتند. 

اگر چه گزارش‌های غیررسمی تعداد کشته‌شدگان را تا ۲۵ نفر نیز اعلام کرده‌اند، اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه اعلام کرد تنها ۱۷ نفر در اعتراضات مردمی روزهای اخیر جان‌شان را از دست داده‌اند. 

وبسایت العربیه فارسی نیز با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه مدعی شد نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی، تنها در شهرهای کردنشین، بیش از ۴۵۰ تن را مجروح کرده‌اند. 

از سوی دیگر، خبرگزاری هرانا نیز با انتشار گزارشی در ۳۰ شهریور نوشت بر اساس اطلاعات ارسالی به این وبسایت حقوق بشری نیروهای امنیتی صدها تن از معترضان را بازداشت کرده‌اند. هرانا در بخشی از این گزارش نوشت: «فرماندار مشهد از بازداشت تعداد قابل توجهی از معترضان تحت عنوان «دستگیری گروه‌های ۵۰ نفره» در این شهر خبر داد. خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی نیز در گزارشی به بازداشت دستکم ۲۰ شهروند توسط نیروهای امنیتی در قم اشاره کرد. همچنین لطف‌الله شیبانی، فرماندار شیراز با اظهاراتی در این خصوص، بازداشت ۱۵ تن از شهروندان را اعلام کرد.»

جدای از این موارد، برخی شاهدان عینی به خبرگزاری هرانا گفتند که ۱۰۰ نفر از معترضان بازداشت شده در روز چهارشنبه به زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند. این شاهدان در عین‌حال تاکید کردند که افراد بازداشت شده مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته بودند و آثار جراحت بر سیمای آنها مشهود بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پیوند با واکنش جامعه جهانی به سرکوب اعتراض‌های اخیر در ایران، می‌توان به تصمیم جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا اشاره کرد. این وزارتخانه، با انتشار بیانیه‌ای در روز پنجشنبه، ۲۲ سپتامبر (۳۱ شهریور)، ، اعلام کرد پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی ایران و همچنین برخی از فرمانده‌های دستگاه‌های امنیتی حکومت ایران را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. 

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در عین‌حال نوشت پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی ایران را به‌دلیل نقض حقوق زنان ایران، آزار و اعمال خشونت به این گروه اجتماعی و همچنین نقض حقوق مردم معترض مسالمت‌جو در فهرست تحریم‌های این وزارتخانه قرار داده است. 

در بیانیه منتشر شده از سوی این وزارتخانه همچنین اعلام شد که به‌غیر از پلیس امنیت اخلاقی برخی فرمانده‌های وزارت اطلاعات، نیروی زمینی ارتش، نیروی مقاومت بسیج و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران نیز تحریم شده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در توضیح علت تحریم شدن این افراد نوشت آنها فرماندهی سازمان‌هایی را برعهده دارند که به سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز معترضان، اعضای جامعه مدنی ایران، مخالف‌های سیاسی، فعالان حقوق زنان و اعضای جامعه بهاییت می‌پردازند.

از سوی دیگر زهره الهیان، از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در اظهارات روز چهارشنبه‌اش مدعی شد ماموران گشت ارشاد مهسا امینی را مورد ضرب‌وشتم قرار نداده‌اند و علت مرگ این شهروند ایرانی به سابقه تومور مغزی‌اش در کودکی برمی‌گردد؛ بیماری‌ای که، به‌گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، باعث شده تا مهسا امینی در هشت سالگی تحت عمل جراحی قرار بگیرد. 

با این‌وجود خانواده امینی اظهارات الهیان را تایید نکردند و در گفتگوهای رسانه‌ای‌شان در روزهای اخیر به‌هیچ عنوان این موضوع را مطرح نکرده بودند.

در لحظه تهیه این گزارش، برخی ویدئوها از اعتراضات شامگاه پنجشنبه در حال مخابره شدن است. بر اساس یکی از تازه‌ترین ویدئوها، گروهی از اهالی محله نارمک تهران با حضور در خیابان‌های این محله شرقی علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، شعار می‌دهند.

برخی کابران فضای مجازی هم از درگیری گسترده میان مردم و نیروهای سرکوب در محله نازی‌آباد تهران خبر می‌دهند؛ هرچند هنوز تصویر یا ویدئویی از این درگیری‌ها منتشر نشده است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران کماکان تلاش می‌کنند تا با کاهش سرعت اینترنت راه‌های ارسال اطلاعات را مسدود کنند. نت‌بلاکس، موسسه غیردولتی ناظر بر اینترنت در جهان، روز پنجشنبه اعلام کرد کاهش سرعت اینترنت ایران در روزهای اخیر کم سابقه بوده و از وقایع آبان ۱۳۹۸ به‌ این‌سو بی‌سابقه است. 

به‌این ترتیب، اگرچه گزارش‌هایی از برگزاری تجمع‌های اعتراضی شبانه در برخی شهرهای دیگر ایران، از جمله رشت، انزلی و آمل، مخابره شده است، اما همچنان تصاویری از این تجمعات در رسانه‌های اجتماعی منتشر نشده است.