نت‌بلاکس از قطع اینترنت موبایل در سراسر ایران خبر داد

مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۱۳۹۸، پس از قطع گسترده اینترنت، به کشتار گسترده معترضان اقدام کردند

هم‌زمان با گسترش و تداوم اعتراض‌های سراسری در ایران، نت‌بلاکس، نهاد غیردولتی ناظر بر اینترنت در جهان، اعلام کرد پس از چند روز قطع منطقه‌ای و محلی اینترنت موبایل در استان کردستان و اختلال دسترسی به اینترنت در تهران و دیگر شهرها، از عصر پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱، اینترنت موبایل اغلب اپراتورها، به‌ویژه «همراه اول» در مقیاس کشوری و در سراسر ایران قطع شده است.

این نهاد غیردولتی ناظر بر اینترنت با تایید قطعی جدید اینترنت همراه در ایران، افزود که پس از قطعی اینترنت موبایل در روز چهارشنبه ۳۰ شهریور و وصل محدود آن در صبح پنجشنبه، اکنون بار دیگر داده‌های شبکه نشان‌دهنده دومین قطعی اینترنت اپراتورهای تلفن همراه، به‌ویژه اپراتور «همراه اول» در سراسر ایران است.

در گزارش این نهاد تاکید شده که قطعی اینترنت به‌گونه‌ای است که بسیاری از کاربران اینترنت، کاملا «آفلاین» شده‌اند و این امر توانایی عمومی مردم در جریان اعتراض‌ها را به‌شدت آسیب‌پذیر می‌کند.

نت‌بلاکس در گزارش خود با اشاره به اینکه از زمان کشته شدن مهسا امینی اختلال منطقه‌ای اینترنت در ایران آغاز شده بود، افزود قطعی جزئی دسترسی به اینترنت در تهران و بخش‌هایی از کشور ابتدا روز جمعه و زمانی رخ داد که اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی برای اولین بار در تهران و سقز آغاز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر گزارش نت‌بلاکس، قطع اینترنت به شکل منطقه‌ای در استان کردستان نیز از شامگاه دوشنبه ۲۸ شهریورماه اجرا شد که شامل قطع اینترنت و مخابرات به شکل منطقه‌ای در شهر سنندج و شهرهای اطراف آن بود.

این نهاد غیردولتی ناظر بر اینترنت جهان، گفت که دسترسی به اینستاگرام و واتس‌اپ، دو مورد از آخرین پلتفرم‌های بین‌المللی قابل‌دسترسی در ایران نیز از روز چهارشنبه ۳۰ شهریورماه در سراسر کشور محدود شد و به دنبال آن اینترنت موبایل نیز در مقیاس کشوری قطع شد.

در گزارش نت‌بلاکس تاکید شده است که صبح پنجشنبه برای چند ساعت دسترسی دشوار و کند به اینترنت موبایل در مناطقی از ایران برقرار شد، اما فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ ادامه یافت.

این نهاد تاکید کرد که چند ساعت پیش و از عصر پنجشنبه ۳۱ شهریورماه، اینترنت موبایل اغلب اپراتورهای تلفن همراه در ایران و به‌ویژه اپراتور «همراه اول» در مقیاس کشوری و سراسری قطع شده است که می‌تواند توانایی عمومی مردم در جریان اعتراض‌ها و برقراری ارتباط آزاد را به‌شدت محدود ‌کند.

بنا بر اعلام نت‌بلاکس، قطعی جدید و سراسری اینترنت در ایران، به لحاظ فنی به‌گونه‌ای اعمال شده است که نمی‌توان با استفاده از وی‌پی‌ان یا نرم‌افزارهای دور زدن فیلترینگ به اینترنت وصل شد.

پیش‌ازاین خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با اشاره ضمنی به گسترش تظاهرات ضد حکومتی اعلام کرده که فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ  از روز چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ با «تصمیم شورای امنیت کشور» انجام شده است.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران دلیل فیلتر‌کردن اینستاگرام و واتس‌اپ را «اقدام‌های خلاف امنیت ملی ضدانقلاب» خواند و افزود که هنوز «معلوم نیست این تصمیم تا چه زمانی به طول خواهد انجامید».

بنا بر اعلام نت‌بلاکس، نهاد غیردولتی ناظر بر اینترنت در جهان، «اکنون ایران تحت شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی از زمان کشتار آبان ۱۳۹۸ است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های سراسری آبان ۱۳۹۸، پس از قطع گسترده اینترنت، به کشتار گسترده معترضان اقدام کردند که بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز در جریان این کشتار نزدیک به ۱۵۰۰ نفر از معترضان کشته شدند.