احتمال انتقال سفارت بریتانیا به اورشلیم

آینده توافق هسته‌ای با حکومت ایران، از دیگر موضوع‌های نشست مشترک لاپید و تراس بود

سیاست رسمی بریتانیا تاکنون این بوده که شهر تقسیم‌شده اورشلیم (بیت‌المقدس) تا زمان امضای توافق صلح باید صرفا میزبان کنسولگری‌های باشد و نه سفارتخانه‌ها - REUTERS/Toby Melville/Pool

لیز تراس، نخست‌وزیر جدید بریتانیا روز چهارشنبه با یائیر لاپید، همتای اسرائیلی خود در حاشیه نشست‌های سازمان ملل در نیویورک دیدار کرد. انتقال احتمالی سفارت بریتانیا به اورشلیم (بیت‌المقدس) و برنامه اتمی حکومت ایران از محورهای اصلی گفت‌وگو رهبران دو کشور بود.

روزنامه گاردین شامگاه پنجشنبه ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ در گزارشی به‌نقل از بیانیه دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نوشت لیز تراس، به همتای اسرائیلی خود گفت دولت او در حال بررسی انتقال محل سفارت بریتانیا از تل‌آویو به اورشلیم است.

وضعیت حقوقی اورشلیم (بیت‌المقدس)، که هم طرف اسرائیلی و هم فلسطینی آن را «پایتخت» خود می‌دانند، یکی از موضوع‌های چالش‌برانگیز برای رسیدن به توافق نهایی صلح است.

بیت‌المقدس شرقی، کرانه غربی رود اردن و نوار غزه، از زمان جنگ شش‌روزه سال ۱۹۶۷ به‌موجب قوانین حقوق بین‌الملل به‌عنوان «سرزمین‌های اشغال‌شده فلسطینی» شناخته می‌شوند.

سیاست رسمی دولت بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی تاکنون بر این اساس بوده که شهر تقسیم‌شده اورشلیم (بیت‌المقدس) تا زمان امضای توافق صلح باید صرفا میزبان کنسولگری‌های باشد و نه سفارتخانه‌ها. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد اورشلیم (بیت‌المقدس) را به‌‌عنوان«پایتخت اسرائیل» به‌‌رسمیت می‌شناسد و محل سفارت را از تل‌آویو به اورشلیم تغییر داد. این اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، با انتقاد تند بسیاری از کشورهای منطقه و متحدان آمریکا، از جمله دولت ترزا می، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، مواجه شد. 

یائیر لاپید روز پنجشنبه پس از دیدارش با لیز تراس، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر از تصمیم دولت بریتانیا، برای بررسی موضوع تغییر محل سفارت، قدردانی کرد و آن را اقدامی مثبت خواند.

گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی ایران

تغییر محل سفارت بریتانیا، تنها موضوع گفت‌وگوهای نخست‌وزیرهای اسرائیل و بریتانیا در نیویورک نبود. 

روزنامه تایمزاسرائیل روز پنجشنبه در گزارشی نوشت برنامه اتمی ایران و آینده توافق هسته‌ای با حکومت ایران، از دیگر موضوع‌های نشست مشترک رهبران دو کشور بود.

به‌نوشته تایمزاسرائیل، یائیر لاپید خطاب به‌ نخست‌وزیر بریتانیا گفت طرف‌های مذاکره‌کننده دیگر نباید هیچ امتیاز تازه‌ای به حکومت ایران بدهند. به‌گفته نخست‌وزیر اسرائيل، این کشور در انتظار یک توافق قوی‌تر و پایدارتر با حکومت ایران است.

روزنامه اورشلیم‌پست هم در گزارشی نوشت نخست‌وزیر اسرائیل از همتای بریتانیای خود خواست تا توافق فعلی با حکومت ایران را کنار بگذارد و مذاکره با حکومت ایران را برای رسیدن به توافقی بهتر آغاز کند. توافقی که به‌گفته نخست‌وزیر اسرائيل بتواند به‌طور واقعی مانع از دسترسی حکومت ایران به تسلیحات اتمی شود.