ابراز نگرانی قطر از فعالیت سازمان‌های تروریستی در افغانستان

قطر از ۱۰ سال پیش میزبان سران طالبان است

قطر به عنوان یکی از کشورهای همسو با طالبان، در یک‌سال گذشته، تلاش نمود روابط دولت‌های جهان را با طالبان تامین نماید-ADEM ALTAN / AFP

شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر، روز چهارشنبه ۳۰ شهریور، در مصاحبه با دوحه نیوز که در نیویورک انجام شد، در مورد فعالیت سازمان‌های تروریستی، بحران اقتصاد و فقر روزافزون در افغانستان ابراز نگرانی کرد. وزیر خارجه قطر گفت: «با گذشت یک‌سال از سلطه طالبان بر افغانستان، هیچ شفافیتی برای پیشرفت در اوضاع این کشور وجود ندارد.»

 قطر که یکی از کشورهای همسو با طالبان است، در یک‌سال گذشته تلاش کرده روابط دولت‌های جهان را با طالبان ترمیم کند و توجه جهان را به تداوم ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان جلب کند.

دوحه نیوز نوشت وزیر خارجه قطر در حاشیه هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در دیدار با شماری از دیپلمات‌های کشورهای مختلف، درباره اوضاع افغانستان بحث کرد و بر ضرورت تداوم حمایت از مردم افغانستان تاکید کرد. شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی به دوحه نیوز گفت: «ما به جامعه جهانی توصیه کرده‌ایم که باید نقشه‌ای برای راه پیش رو ترتیب دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه قطر هشدار داد که بدون یک نقشه راه برای آینده افغانستان، نگرانی‌ها در مورد آینده این کشور بیشتر خواهد شد. او افزود: «ما شاهد یک بحران انسانی فزاینده، بحران اقتصادی و همچنین نگرانی رو به افزایش در مورد تروریسم و سازمان‌های تروریستی هستیم که در آنجا فعالیت می‌کنند.»

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور، در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت افغانستان نباید به پایگاه تروریست‌ها تبدیل شود. او افزود طالبان باید به حقوق بشر، حقوق زنان، حق آموزش و حقوق اساسی مردم افغانستان احترام بگذارند و ثابت کنند که افغانستان پناهگاه امن تروریست‌ها نمی‌شود.

امیر قطر همچنین از کشورهای جهان خواست که به تلاش‌ها برای کمک به نیازمندان در افغانستان ادامه دهند، چون حوادث اخیر در آن کشور، میزان فقر و بیکاری را افزایش داده است.

قطر از ۱۰ سال پیش میزبان سران طالبان است و در این مدت برقراری تماس میان طالبان و دولت‌های جهان را آسان‌سازی کرده است. در آستانه فروپاشی دولت پیشین افغانستان، دولت قطر زمینه تعامل میان سران طالبان و دولت‌های مختلف جهان را فراهم کرد و میزبان مذاکرات صلح آمریکا با طالبان شد.

در یک‌سال گذشته سفارت قطر در کابل‌‌، ماموریت دیپلماتیک آمریکا در افغانستان را بر عهده دارد. البته قطر که با طالبان همسو است، تاکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

 

بیشتر از جهان