اعضای تیم کریکت افغانستان با رهبر شبکه حقانی دیدار کردند

اعضای تیم کریکت افغانستان تا چند روز دیگر راهی مسابقات جهانی می‌شود

 تیم کریکت افغانستان را مهاجران افغان در پاکستان در دهه ۱۹۹۰ ایجاد کردند-moiafghanistan/Twitter@

اعضای تیم کریکت افغانستان روز پنج‎شنبه، ۳۱ شهریور، با سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر داخله (کشور) طالبان در کابل دیدار کردند.

وزارت داخله طالبان در رشته‌‌توییتی اعلام کرد که سراج‌الدین حقانی در دیدار با اعضای تیم کریکت افغانستان، از مسابقات این تیم در یک ماه اخیر ابراز رضایت و از آن‌ تقدیر کرد و آنان را «نمایندگان کشور و مردم» نامید.

در این رشته‌توییت آمده که سراج‌الدین حقانی از اعضای تیم کریکت افغانستان خواسته است «بهترین تصویر از کشور و مردم مسلمان و سرافراز افغانستان» را در جهان به نمایش بگذارند.

وزارت داخله طالبان در این توییت، ادعا کرد که اعضای تیم کریکت افغانستان با قدردانی از رهبر شبکه حقانی، از حمایت‌های او تشکر کرده‌اند.

تیم کریکت افغانستان در رقابت‌های ۲۰‌آوره که اوایل سپتامبر در امارات برگزار شد، از پاکستان و هند شکست خورد، اما  بر تیم اسکاتلند پیروز شد. شکست تیم کریکت افغانستان از پاکستان با واکنش‌های زیادی در میان شهروندان دو کشور مواجه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از هواداران تیم کریکت افغانستان با هواداران تیم پاکستان در محل برگزاری بازی‌ها درگیر شدند و بخش‌هایی از میدان بازی آسیب دید. در فضای مجازی هم هواداران دو تیم به هم حمله کردند و هر طرف دیگری را به راه انداختن تنش و بی‌نظمی متهم کرد.

اعضای تیم کریکت افغانستان قرار است تا چند روز دیگر به مسابقات جهانی اعزام شود اما ملاقات با سراج‌الدین حقانی آنان را در معرض انتقادهای شدید مردم قرار داده است.

شبکه حقانی گروه نظامی قدرتمندی است که گفته می‎‌‌شود که سراج‌الدین حقانی رهبر آن است. این گروه طی ۲۰ سال جنگ طالبان با دولت‌های پیشین افغانستان، مسئولیت بخش بزرگی از حملات مرگبار و انتحاری، انفجار، ترور و آدم‌ربایی در شهرهای بزرگ افغانستان را برعهده داشت.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) برای اطلاعاتی که به بازداشت سراج‌الدین حقانی کمک کند، ۱۰ میلیون دلار جایزه گذاشته است. او به کشتار شهروندان افغانستان و همچنین قتل چند شهروند آمریکایی متهم است. شماری از شهروندان افغانستان با بازنشر عکس‌هایی از ملاقات اعضای تیم کریکت با سراج‌الدین حقانی، آن‌ها را حامی طالبان دانستند و گفتند که حضور در دفتر رهبر شبکه حقانی به معنای تایید تمامی حملات این گروه است که به کشتارهای هولناک ۲۰ سال گذشته منجر شد.

مهاجران افغان در پاکستان تیم کریکت افغانستان را در دهه ۱۹۹۰، ایجاد کردند و در دوران حاکمیت نخست طالبان از سال ۱۹۹۶ تا اواخر ۲۰۰۱، حق فعالیت نداشتند. با تشکیل دولت جمهوری در سال ۲۰۰۲، این تیم به فعالیت خود ادامه داد و با کسب حمایت دولت‌های پیشین افغانستان، به یکی از تیم‌های برتر در میان کشورهای منطقه تبدیل شد.

راشد خان، محمد نبی، مجیب‌الرحمان زدران، محمد شهزاد محمدی و حمید حسن، پنج تن از چهره‌های مشهور کریکت افغانستان‌اند که هر کدام با القابی همچون بهترین توپ‌انداز جهان، پرسرعت‌ترین بازیکن و توپ‌انداز نخبه در مسابقات مختلف تقدیر و ستایش شده‌اند.

تمامی اعضای تیم کریکت افغانستان همگی از قوم پشتون‌اند و راشدخان، مشهورترین چهره این تیم در افغانستان و خارج از افغانستان است. تیم کریکت افغانستان پس از هر پیروزی، با استقبال گسترده‌ای در افغانستان مواجه می‌شود، اما ماهیت قومی آن همواره موردانتقاد بوده است.