اوکراین ۳۰ هزار تن گندم به افغانستان کمک کرد

وزیر خارجه آمریکا از این اقدام اوکراین، کشوری که خود درگیر جنگ است، قدردانی کرد

اوکراین از ماه فوریه تاکنون در جنگی خانمانسوز با روسیه درگیر است و گزارش‌ها نشان می‌دهد که از هر چهار خانواده اوکراینی، یک خانواده در ناامنی غذایی به سر می‌برد- @WafiNayebzai/twitter

دولت اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد برای مقابله با بحران گرسنگی در افغانستان، ۳۰ هزار تن گندم به عنوان کمک بشردوستانه به این کشور ارسال می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا از این اقدام اوکراین، در حالی که این کشور خود در یک جنگ خونین درگیر است، تقدیر کرد.

کشور اوکراین که در هفت ماه گذشته در اثر تهاجم روسیه به این کشور، در جنگی خانمان‌سوز گرفتار شده است، اکنون با ارسال ۳۰ هزار تن گندم به افغانستان و ۵۰ هزار تن گندم به اتیوپی و سومالی، دروازه کمک‌های بشردوستانه را باز کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در توییتی، با قدردانی از این اقدام اوکراین نوشت: «اوکراین علی‌رغم اینکه خود از تهاجم وحشیانه روسیه در رنج است، از طریق سازمان جهانی غذا، به افغانستان، اتیوپی و سومالی کمک کرد.»

در همین حال، گزارش‌ سازمان‌های امدادرسان حاکی از افزایش میزان گرسنگی و قحطی در افغانستان است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در حال حاضر، بیشتر از نیمی از جمعیت افغانستان در ناامنی غذایی به سر می‌برند و دستبردهای طالبان به کمک‌های بشردوستانه امکان رساندن کمک به نیازمندان واقعی را دشوار می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته‌ وزیر خارجه آمریکا، قرار است کمک ۳۰ هزار تنی گندم اوکراین از طریق سازمان جهانی غذا (WFP) به افغانستان فرستاده و توزیع شود.

اوکراین که یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان غله به‌ویژه گندم و ذرت در جهان شناخته می‌شود و به «سبد نان اروپا» مشهور است، در پی تهاجم روسیه، تا ماه ژوییه نتوانست به خارج از اوکراین غله صادر کند.

توقف صادرات غله از اوکراین بازار مواد غذایی در اروپا را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد و به افزایش نرخ مواد غذایی در این کشورها منجر شد.

سرانجام در ۲۲ ژوییه، با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه، توافقنامه «اجازه صادرات غلات از بندرهای اوکراین» بین اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل امضا شد.

در پی این توافق، نخستین کشتی حامل ذرت اوکراین در ۸ اوت ۲۰۲۲، در بندر استانبول پهلو گرفت و در پی آن، ۱۰ کشتی باری دیگر نیز از بندرهای اوکراین به سمت ترکیه حرکت کردند.

دولت اوکراین در ماه اوت اعلام کرد که بیش از ۲۰ میلیون تن غلات در این کشور آماده صادر شدن است و ضروری است سیلوهای اوکراین خیلی زود تخلیه شوند تا برای محصولات جدید جا باز شود.

بیشتر از جهان