پلیس هند محموله ۳۲۲ کیلویی موادمخدر دو تبعه افغان را در بمبئی توقیف کرد

پلیس هند دو شهروند افغان به نام‌های مصطفی استانکزی و رحیم‌الله رحیمی را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کرد

پلیس هند این محموله را در جریان بازجویی از دو شهروند افغان کشف کرد- @afnews2022/twitter

واحد ویژه پلیس هند در دهلی نو روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر) اعلام کرد یک کانتینر حاوی ۲۰ تن ریشه گیاه شیرین‌بیان را که به هرویین و مت‌آمفتامین (شیشه) آغشته بود، از بندر جواهرلعل نهرو بمبئی کشف و ضبط کرده است. این محموله که حاوی ۳۱۲ کیلوگرم مت‌آمفتامین و حدود ۱۰ کیلو هرویین بود، متعلق به دو شهروند افغان است که اکنون در بازداشت‌اند.

به گزارش روزنامه دی پرنت، پلیس هند اوایل سپتامبر، دو شهروند افغان به نام‌های مصطفی استانکزی و رحیم‌الله رحیمی را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کرد. این دو در جریان بازجویی پلیس هند اعتراف کردند که یک محموله بزرگ را در بندر کشتیرانی بمبئی جاسازی کرده‌اند.

پلیس هند که در یک عملیات ویژه، موفق شد کانتینری حاوی ۲۰ تن ریشه شیرین‌بیان را در این بندر کشف کند، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این ریشه‌ها به طرزی ماهرانه به مواد مخدر آغشته شده بودند؛ به طوری که هر کیلوگرم ریشه شیرین‌بیان به حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ گرم هرویین آغشته بود. در اطلاعیه پلیس واحد ویژه دهلی آمده است: «در حالی که چوب‌های سالم دارای سایه چوبی قهوه‌ای طبیعی بودند، چوب‌های آغشته به هرویین تیره‌تر بودند و همین باعث شد بتوانیم آن‌ها را تشخیص دهیم.»

به گفته پلیس، قرار بود این ریشه‌ها به یک کارخانه منتقل شوند و سپس هرویین از طریق یک فرایند شیمیایی معکوس از آن استخراج شود. پلیس هند مجموع مواد کشف‌شده از این کانتینر حاوی ریشه شیرین‌بیان را ۳۱۲.۵ کیلوگرم مت‌آمفتامین و ۱۰ کیلوگرم هرویین اعلام کرد و گفت که ارزش آن در بازار جهانی یک هزار و ۲۰۰ میلیارد روپیه هندی، معادل حدود ۱۴۰ میلیون دلار آمریکا، است.

اچ.اس.ذالیوال، افسر واحد ویژه پلیس که مسئولیت این عملیات را به عهده داشت، به روزنامه هندی دی‌پرنت گفت: «این یکی از بزرگ‌ترین کشفیات مواد مخدر در سال جاری است.» به گفته او، واحد ویژه پلیس هند در تلاش برای پیدا کردن همه اعضا و شاخه‌های گروه مافیای مواد مخدر، از این دو شهروند افغان تحقیقات ویژه‌ای انجام داد و در نتیجه این کانتینر را کشف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پلیس هند پیش از این، در سال ۲۰۱۹، هم یک محموله ۳۰۰ کیلوگرمی هرویین و در سال ۲۰۲۱، یک محموله ۳۵۴ کیلوگرمی را که از مسیر افغانستان به هند رسیده بود، کشف کرد.

در حالی که طالبان مدعی‌اند در یک سال گذشته کشت و تولید مواد مخدر را منع کرده‌اند، گزارش‌ها حاکی از افزایش تولید مواد مخدر به ویژه مت‌آمفتامین در یک سال گذشته در افغانستان است.

یک منبع محلی در شهرستان لعل و سرجنگل استان غور به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان ۲۳ کارخانه تولید مواد مخدر در این شهرستان ایجاد کرده‌اند و گیاه «یامه» را که نوعی گیاه نشئه‌آور است، از اهالی روستاها می‌خرند و پس از آنکه مراحل اولیه تبدیل گیاه به مواد مخدر در کارخانه‌های کوچک طی شد، برای فروش به شهرستان بکوا در جنوب افغانستان فرستاده می‌شود.

این منبع افزود که روستانشینان به دلیل نداشتن کار و فقر روزافزون، به جمع‌آوری این گیاه و فروش آن به طالبان روی آورده‌اند.

بیشتر از جهان