خبرگزاری فارس: فیلتر واتس‌اپ و اینستاگرام تصمیم شورای امنیت کشور است

برخی کاربران ایرانی روز پنجشنبه از محدودیت دسترسی به سرویس گوگل خبر دادند

با تصمیم شورای امنیت کشور، دسترسی کاربران ایرانی به اینستاگرام و واتس‌اپ قطع شد و خبرگزاری فارس ضمن اعلام این خبر نوشت که «معلوم نیست این تصمیم تا چه زمانی به طول خواهد انجامید».

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران «اقدام‌های خلاف امنیت ملی ضدانقلاب در بستر این شبکه‌ها و پاسخگو نبودن این پلتفرم‌ها» را از دلایل اتخاذ این تصمیم برشمرد.

دسترسی کاربران ایرانی به اینستاگرام و واتس‌اپ از روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، مختل شد. گزارش‌های محلی از نقاط مختلف ایران هم از اختلال شدید اینترنت حکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شنیده‌های حاکی از آن است که هم‌زمان با گسترش دامنه اعتراض‌های عمومی به شهرهای مختلف ایران، شورای امنیت کشور شامگاه چهارشنبه تشکیل جلسه داد و بر اساس مصوبات این جلسه که بخش‌های زیادی از آن در رسانه‌های اجتماعی در حال بازنشر است، «قطع شبکه‌های اینترنتی محله‌های با درجه اهمیت قرمز و دارای جمعیت بیش از دو هزار نفر» در دستور کار قرار گرفته است.

نت‌بلاکس که سرعت و کیفیت اینترنت در نقاط مختلف جهان را ارزیابی می‌کند، در اطلاعیه اخیر خود اعلام کرد: «اکنون ایران تحت شدیدترین محدودیت‌های اینترنتی از زمان کشتار آبان ۱۳۹۸ است.» این نهاد همچنین تایید کرد که اینستاگرام و واتس‌آپ نیز در ایران با محدودیت مواجه شده‌اند.

برخی کاربران ایرانی روز پنجشنبه، ۳۱ شهریور، از محدودیت دسترسی به سرویس گوگل خبر دادند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات، روز چهارشنبه به صراحت گفت که ممکن است دستگاه‌های امنیتی به دلیل «مسائل امنیتی روزهای اخیر» تصمیم بگیرند دسترسی به اینترنت را محدود کنند. اگرچه وزیر ارتباطات اندکی بعد سخنان خود را تکذیب کرد، چند ساعت پس از سخنان او، اینترنت در ایران با اختلال شدید مواجه شد.

جمهوری اسلامی ایران در آبان ۱۳۹۸، پس از قطع گسترده اینترنت، به کشتار معترضان اقدام کرد و در مدت یک هفته، نزدیک به ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. در روزهای گذشته نیز با شروع دور جدید اعتراض‌ها، برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌های حکومتی مردم معترض را به کشتار تهدید کردند و مدعی شدند که آنان «عناصر وابسته به ضدانقلاب‌»اند.

مصوبه چهارشنبه شب شورای عالی انقلاب فرهنگی از تصمیم جدید حکومت برای سرکوب معترضان حکایت دارد؛ طبق این مصوبه که کاوه موسوی، فعال حقوق بشر، متن لورفته آن را در حساب کاربری خود منتشر کرد، نیروهای سرکوب اجازه دارند بدون کسب دستور از بیسیم مادر، با استفاده از تجهیزات مقابله مانند باتوم، شوکر و اسلحه‌های پینت‌‌‎بال و ساچمه‌ای، به معترضان حمله‌ کنند.