اعتراض‌های گسترده در ایران؛ شلیک مستقیم به معترضان و آتش زدن پوستر خامنه‌ای و سلیمانی

روز چهارشنبه دسترسی به اینترنت در شهرهای مختلف قطع یا مختل شد؛ اینستاگرام قطع، و تماس از طریق شبکه واتس‌اپ غیرممکن شد

روز چهارشنبه ۳۰ شهریور و در ادامه اعتراض‌های ضدحکومتی که جرقه‌اش با کشته شدن مهسا امینی در بازداشتگاه نیروی انتظامی زده شد، شهرهای مختلف ایران صحنه تظاهرات گستره بود.

تصاویری که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده یا برای رسانه‌های خارج از کشور ارسال شده، نشان می‌دهند که نیروهای امنیتی به معترضان شلیک می‌کنند و در برخی تصاویر افرادی که تیر خورده و خون از بدنشان جاری است دیده می‌شوند.

با این همه، تصاویر نشان می‌دهد که علی‌رغم حضور گسترده نیروهای امنیتی مسلح، مردم در شهرهای تبریز، تهران، اصفهان، سردشت، قوچان، بهبهان، اراک، آمل، بابلسر، شهسوار، زنجان، پاوه، اسلام‌آباد، زاهدان، ارومیه، گنبدکاووس، سنندج، و شهرهای کوچک و بزرگ دیگر کماکان در خیابان‌ها ماندند.

خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه گفتند که برای اولین بار از نیروهای یگان ویژه زن برای سرکوب معترضان استفاده شده است.

روز چهارشنبه همچنین دسترسی به اینترنت در شهرهای مختلف قطع یا مختل شد؛ اینستاگرام قطع، و تماس از طریق شبکه واتس‌اپ غیرممکن شد. شماری از کاربران ایرانی در توییتر نوشتند که اینترنت مختل شده و دسترسی‌شان به این شبکه اجتماعی با مشکل همراه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر از ایران نشان می‌دهند که زنان در مقابل نیروهای مسلح انتظامی روسری از سر برمی‌دارند و مردان در مقابل ماموران مقاومت می‌کنند. در برخی فیلم‌ها دیده می‌شود که ماموران مسلح از دست معترضان می‌گریزند. همچنین در ویدیوهای منتسب به شهرهای تبریز، رشت، سردشت، و چند شهر دیگر نیروهای امنیتی پاوه مستقیما به مردم شلیک می‌کنند.

روز چهارشنبه و در همان روزی که ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در صحن مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد و عکسی از قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس را نشان حضار داد و او را ستایش کرد، معترضان در کرمان، زادگاه فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پوستر بزرگی از او را پاره کرده و آن را به آتش کشیدند. در آمل نیز معترضان ساختمان فرمانداری را آتش زدند و پوستر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را پاره کردند.

اخبار پراکنده حاکی از تهدید و احضار بازداشت شماری از فعالان سیاسی است. برادر فاطمه سپهری، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، در توییتی از بازداشت خواهرش در شهر مشهد خبر داد و چنان که سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در عصر چهارشنبه گزارش داد، در روزهای گذشته بیش از ۵۰۰ نفر در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام مجروح شده‌اند.

دانشگاه‌ها نیز صحنه تجمعات و تظاهرات دانشجویان بود؛ شماری از دختران دانشجو در تهران و تبریز و سمنان روسری‌هایشان را برداشتند و معترضان علیه علی‌ خامنه‌ای و کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران شعار دادند.

همزمان، ایرانیان فراوانی با حضور در مقابل مقر سازمان ملل متحد در نیویورک حاضر شدند و همزمان با سخنرانی رییسی مخالفت خود با نظام جمهوری اسلامی در ایران را ابراز کردند.

ابی و داريوش، دو خواننده سرشناس در جمع مخالفان در نیویورک حضور یافتند. شاهدخت ایمان و شاهدخت نور پهلوی، دختران شاهزاده رضا پهلوی نیز در میان معترضان بودند.حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های پرواز پی‌اس۷۵۲ در نیویورک در میان ایرانیان حاضر شد و در پیامی خطاب به پدر مهسا امینی، با او ابراز همدردی کرد.