با وساطت عربستان، روسیه ۱۰ اسیر جنگی بازداشت‌شده در اوکراین را آزاد کرد

اسرای آزاد شده شهروندان آمریکا، بریتانیا، کرواسی، سوئد و مراکش‌اند و هواپیمای حامل آنان در ریاض فرود آمد

 پنج بریتانیایی، دو آمریکایی، یک سوئدی، یک مراکشی و یک کروات از زندان روسیه آزاد شدند و هواپیمایشان در ریاض فرود آمد- Saudi Press Agency/Handout via REUTERS

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که در چارچوب توافق تبادل زندانیان میان روسیه و اوکراین به وساطت شاهزاده محمد‌ بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، مسکو روز چهارشنبه ۲۱ سپتامبر، ۱۰ اسیر جنگی خارجی را آزاد کرد و هواپیمای حامل آنان در عربستان سعودی فرود آمد.

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه‌ای گفت که اسرای آزاد شده شهروندان آمریکا، بریتانیا، کرواسی، سوئد و مراکش‌اند و هواپیمای حامل آنان در ریاض فرود آمد.

این بیانیه می‌گوید: «مقام‌های مرتبط سعودی در حال انجام تدارکات برای انتقال افراد به کشورهای متبوعشان‌اند.» عربستان سعودی از دو کشور روسیه و اوکراین بابت همکاری در توافق تبادل زندانیان قدردانی کرده است.

روستم اومرییف، مشاور و نماینده ویژه رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌شنبه در جده با ولیعهد عربستان سعودی ملاقات کرد. در این دیدار شاهزاده محمد بن‌سلمان بر تلاش ریاض و جامعه بین‌المللی در یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران تاکید کرد. در ماه ژوئن نیز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با وزیران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض ملاقات کرده بود.

وزارت خارجه پادشاهی عربستان سعودی گفت که این افراد شامل پنج بریتانیایی، دو آمریکایی، یک شهروند کروات، یک مراکشی و یک سوئدی می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیز تراس، نخست‌وزیر بریتانیا در توییتی نوشت که «پس از ماه‌ها تردید و رنج آنان و خانواده‌هایشان، آزاد‌ی این افراد یک خبر بسیار خوب است.»

رابرت جنریک، قانونگذار بریتانیایی گفت یکی از بریتانیایی‌های آزاد شده «ایدن اسلین» نام دارد که پیشتر در سال جاری در اوکراین بازداشت شد و دادگاهی در منطقه خودمختار دونتسک او را به اعدام محکوم کرد.

الکساندر درویک ۳۹ ساله، و اندی هوئین ۲۷ ساله دو شهروند آمریکایی‌اند که آزاد شده‌اند. این دو آمریکایی اهل ایالت آلاباما که قبلا در ارتش آمریکا خدمت کرده‌اند، در ماه ژوئن هنگامی که در شرق اوکراین در کنار نیروهای این کشور علیه حمله روسیه می‌جنگیدند، به اسارت نیروهای روس درآمدند.

پس از حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری، شمار زیادی از شهروندان خارجی در حمایت از اوکراین به این کشور سفر کردند.

وزیر خارجه سوئد ضمن تایید آزادی شهروند این کشور از بازداشت روسیه گفت که او در ماه مه در بندر ماریوپل بازداشت شده بود و ممکن بود به اعدام محکوم شود.

شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه روابط خوبی دارد و دو کشور در گروه نفت اوپک‌پلاس همکاری دارند. عربستان سعودی علی‌رغم فشارهای واشنگتن برای منزوی کردن روسیه، روابط خود با روسیه را حفظ کرده است.

از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین صدها نفر از نیروهای دشمن را به اسارت گرفته‌اند و تاکنون در چند مرحله تبادل زندانیان میان دو طرف صورت گرفته است.

مدیر دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در اوکراین، پیشتر گفته بود که روسیه اجازه دسترسی به اسرای جنگی را نمی‌دهد. او گفت که سازمان ملل متحد شواهدی دارد که نشان می‌دهد برخی از اسرا مورد شکنجه قرار گرفته‌اند و این بدرفتاری با زندانیان جنایت جنگی قلمداد می‌شود.

روسیه شکنجه و بدرفتاری با زندانیان جنگی را رد می‌کند.

بیشتر از جهان