تاریخ‌های مهم در ارتباط با انتخابات عمومی بریتانیا

این انتخابات زودرس ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد

تبلیغات حزب لیبرال دموکرات بریتانیا برای انتخابات عمومی پیش رو، ۳ اکتبر ۲۰۱۹- Tolga AKMEN / AFP

برای نخستین بار از سال  ۱۹۲۳، شهروندان بریتانیا در ماه دسامبر برای یک انتخابات عمومی پای صندوق‌های رای می‌روند. نمایندگان پارلمان این کشور از آخرین لایحه پیشنهادی بوریس جانسون، نخست وزیر، برای برگزاری انتخابات زودرس، حمایت کرده‌اند.

این مصوبه جدید، قانون مربوط به دوره تثبیت شده پارلمانی (برای ۵ سال) را دور زده و تاریخ انتخابات زودرس را در روز ۱۲ دسامبر ۲۰۱۹ تعیین کرده است.

پارلمان کنونی در چه تاریخی منحل خواهد شد؟ ۶ نوامبر

بوریس جانسون هم اکنون خاطرنشان کرده که اگر انتخابات در روز ۱۲ دسامبر برگزار شود، آخرین روز جلسه پارلمان سه شنبه ۵ نوامبر خواهد بود.

طبق قانون، پارلمان باید ۲۵ روز پیش از هر انتخابات عمومی منحل شود تا کارزارهای انتخاباتی بتوانند رسما آغاز شوند. این ۲۵ روز، همچنین، آغاز دوره‌ای است که در پارلمان به عنوان «حجاب» (پرده) شناخته می‌شود – سنتی که در آن دولت سیاست عمده‌ای را اعلام نمی‌کند و تعهد جدیدی نمی‌سپارد.

با انحلال پارلمان، نمایندگان مجلس عوام هم با خالی شدن کرسی‌هایشان قادر به استفاده از تسهیلات پارلمانی نخواهند بود.

انتخاب رئیس مجلس عوام؛ پس از انتخابات

جان بِرکوُ، رئیس کنونی مجلس عوام، از هم اکنون اعلام کرده که در روز ۳۱ اکتبر از سمت‌اش کناره گیری خواهد کرد. احتمال دارد آقای برکوُ چند روز دیگر و تا روز انحلال پارلمان، بر سر کار بماند. ریاست مجلس عوام پس از انتخابات عمومی صورت خواهد گرفت.

اعلام برنامه احزاب سیاسی (مانیفست) برای انتخابات؛ هفته ۱۸ نوامبر 

هنوز تاریخ دقیق انتشار برنامه‌های احزاب سیاسی (برای انتخابات) روشن نیست، اما احتمال می رود در هفته ۱۸ نوامبر باشد.

آخرین مهلت نام نویسی برای رای دادن؛ ۲۵ نوامبر

روز ۲۵ نوامبر، آخرین روزی است که واجدین شرایط رای دادن برای انتخابات۲۰۱۹ می‌توانند ثبت نام کنند. آخرین مهلت تقاضای رای دادن از طریق پست، روز سه شنبه ۲۶ نوامبر تعیین شده است.

کنفرانس سران ناتو؛ ۳ و۴ دسامبر

بریتانیا هم اکنون موافقت کرده که کنفرانس سران ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) به مناسبت هفتادمین سالروز ایجاد آن، در مرکز لندن برگزار شود. در میان مدعوین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست.

روز انتخابات عمومی؛ ۱۲ دسامبر

روز ۱۲ دسامبر، شهروندان بریتانیا برای تعیین سرنوشت کشور، به پای صندوق‌های رای می‌روند. حوزه‌های رای‌گیری، طبق معمول، ساعت ۱۰ شب تعطیل می‌شوند که به دنبال آن، نتایج اولیه انتخابات عمومی اعلام خواهد شد.

پارلمان جدید در چه تاریخی آغاز به کار خواهد کرد؟

در یک بیانیه مکتوب که در اوایل این هفته از طرف بوریس جانسون منتشر شد، خاطرنشان شده که گروه جدید نمایندگان پارلمان نخستین شور خود را در روز ۲۳ دسامبر برگزار خواهند کرد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent