به‌رغم سرکوب شدید، اعتراض‌های ضد‌حکومتی در ایران گسترش یافت

گزارش‌های پرشماری از قطع کامل دسترسی به شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است

گزارش‌های تصویری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران نشان می‌دهد به‌رغم سرکوب شدید نیروهای امنیتی و انتظامی، اعتراض‌ها و تظاهرات ضد‌حکومتی در ایران در حال گسترش است. همزمان، گزارش‌های پرشماری از محدودیت شدید دسترسی به اینترنت و قطع کامل شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر شده است.

از عصر روز چهارشنبه، همزمان با سخنرانی ابراهیم رئیسی، رئيس‌جمهوری حکومت ایران، در صحن مجمع عمومی سازمان ملل، در شهرهای مختلف ایران از جمله در تبریز، اصفهان، کرمان، بندرعباس، شیراز، همدان، کرج، نوشهر، گنبد، پاوه، بابلسر، ورامین، آمل، سردشت، اسلام‌آباد‌غرب تجمع‌های ضدحکومتی برگزار شد. این تجمع‌ها و اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد.

در شهر آمل، جمعیت معترض ساختمان فرمانداری شهر را به‌آتش کشیدند.

در شهر کرمان نیز، شماری از معترضان تصویر بزرگی از قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسدارن را به‌آتس کشیدند. سلیمانی زاده کرمان بود.

در سردشت و پاوه، گزارش‌هایی از شلیک مستقیم به معترضان منتشر شده است. به‌گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، دست‌کم سه تن در سردشت بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی مجروح شدند.

تصاویر منتشر شده از تظاهرات چهارشنبه در آمل نشان می‌دهد که معترضان بیلبورد بزرگی از علی خامنه‌، رهبر حکومت ایران، را پاره کردند.

روز چهارشنبه در بسیاری از دانشگاه‌های ایران، از جمله در تهران، سمنان و تبریز، دانشجویان معترض در تجمع‌های اعتراضی خود علیه مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و مقررات حجاب اجباری شعار دادند.

عصر چهارشنبه در تبریز، همزمان با شروع صحبت‌های رئیسی در نیویورک، تجمع‌های اعتراضی در خیابان ۱۷ شهریور تبریز شکل گرفت.

در شهرهای ارومیه و اردبیل نیز گزارش‌های مشابه‌ای منتشر شده است. بسیاری از ناظران، گسترش اعتراض‌ها به شهرهای مختلف آذربایجان را نکته مهم و محوری در اعتر‌اض‌های سراسری کنونی در ایران ارزیابی می‌کنند.

همزمان گزارش‌های پرشماری از تهدید، احضار و بازداشت شمار زیادی از فعالان سیاسی و کنشگران مدنی در منتشر شده است. بنابر گزارش‌های منتشرشده خسرو کردپور، سردبیر آژانس خبری موکریان، مرضیه طلایی، روزنامه‌نگار و مسعود کردپور فعال سیاسی-مدنی بازداشت شدند.

در استان خراسان، به‌دنبال تجمع‌های گسترده روزهای گذشته در مشهد، فاطمه سپهری، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، در این شهر بازداشت شد.

خبرگزاری هرانا روز چهارشنبه در گزارشی نوشت هشت تن در شهرهای سنندج، مریوان، کامیاران و مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

 در استان گیلان، جانشین انتظامی استان از بازداشت ۶۸ تن در جریان تجمع‌ها و اعتراض‌های گسترده روز سه‌شنبه در رشت خبر داد.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو عصر روز چهارشنبه در گزارشی نوشت در جریان اعتراض‌های سیاسی روزهای گذشته در چهار استان کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و ایلام دست‌کم شش نفر کشته و بیش از ۵۰۰ تن بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به‌نوشته هه‌نگاو، دست‌کم ۴۵۰ تن از معترضان نیز ظرف روزهای گذشته، تنها در این چهار استان، در جریان درگیری با نیروهای امنیتی-انتظامی حکومت ایران مجروح شدند.

تجمع‌ها و اعتراض‌های گسترده سیاسی در خارج از کشور نیز ادامه دارد. علاوه بر تظاهرات بزرگ مخالفان نظام جمهوری اسلامی در شهر نیویورک، در شهرهای مختلف اروپا، ترکیه و کانادا نیز ظرف روزهای گذشته تجمع‌ها اعتراضی مختلفی برگزار شد.

روز چهارشنبه در اسپانیا، شماری از اعضای جنبش «فمن اسپانیا» در برابر ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در مادريد تجمع کردند و نیمه‌عریان علیه مقررات حجاب اجباری در ایران شعار دادند.

علاوه بر بازداشت و سرکوب فعالان سیاسی، دسترسی به اینترنت در بسیاری از مناطق ایران، از جمله در سقز، ارومیه، کرمانشاه و کرج، مختل یا به‌طور کامل قطع شده است.

همزمان شامگاه‌ها چهارشنبه برخی از کاربران از  فیلترینگ کامل شبکه اجتماعی اینستاگرام خبر دادند. نت‌بلاکس، نهاد ناظر بر شبکه اینترنت، دسترسی محدود به اینستاگرام در ایران را تایید کرده است.

پیش‌تر عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت رئیسی اعلام کرده بود که به‌‌دلیل ملاحظات «امنیتی» احتمال دارد به‌دستور مقام‌های امنیتی دسترسی به اینترنت محدود یا سرعت آن کم شود.

همزمان، در اعتراض به سرکوب اعتراض‌ها در ایران، گروه هکری «انانیموس» روز چهارشنبه چند وب‌سایت دولتی دیگر را هم هک کرد. این گروه، ضمن هک پایگاه اینترنتی بانک مرکزی ایران، در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «نمی‌توانید از پول آغشته به خون استفاده کنید، زنده‌باد ایران آزاد»

 

این گزارش به‌روز می‌شود...