افزایش زباله پلاستیکی در سواحل چین

سال گذشته بیش از ۲۰۰ میلیون مترمکعب زباله در اطراف سواحل چین شناور بوده‌

انباشت زباله در ساحل هاینن در جنوب چین، ۱۳ ژوئن ۲۰۱۱- STR / AFP

در پی دستور دولت چین مبنی بر توقف ریختن زباله در رودخانه‌های این کشور، مقدار پلاستیکی که آب‌های ساحلی را آلوده کرده، افزایش یافته است.

پارسال بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب زباله اطراف سواحل چین در دریا شناور بوده‌ است. وزارت محیط زیست چین می‌گوید این مقدار ۲۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد داشته است.

پسماندهای موجود در دریاهای این کشور به بیش‌ترین مقدار در طول دهه اخیر رسیده و بخش اعظم این زباله‌ها هم پلاستیک است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

وزارت بوم‌شناسی و محیط زیست چین گفته بیش‌تر این زباله‌ها در نواحی دلتایی رودخانه‌های یانگتسه و پرل رها شده‌اند. هر دوی این نواحی جزو مناطق صنعتی بزرگ ساحل شرقی چین محسوب می‌شوند.

هو چوآن‌لین معاون بخش محیط زیست دریایی این وزارت‌خانه گفت:‌«در حال حاضر مشکلات مشخصی در مورد محیط زیست دریایی وجود دارد. در برخی نواحی آگاهی چندانی در این مورد وجود ندارد یا توجه کافی به آن نشان نمی‌دهند و اقدام عملی درست و حسابی در راستای آن انجام نمی‌دهند.»

گروه‌های محیط زیستی پیش از این اعلام کرده‌اند که چین چاره‌ای جز پاکسازی رودخانه‌ها از زباله ندارد، اما به جای این کار هم‌چنان مشغول رها کردن حجم بیش‌تری از زباله در دریاهاست و از این بابت ابراز نگرانی کرده‌اند.

پارسال در هر ۱۰۰۰ متر مربع از سطح آب دریاهای چین به طور متوسط ۲۴ کیلوگرم زباله شناور بوده و وزارت محیط زیست گفته ۸۸.۷ درصد از این زباله‌ها پلاستیک بوده است. بیشتر زباله‌های موجود در زیر سطح آب و در بستر دریا نیز پلاستیک است.

اما آقای هو، بر این مطلب تأکید داشت که در مجموع شرایط آب‌های ساحلی این کشور و معضلاتی مانند ورود فاضلاب از طریق رودخانه‌ها به دریاها رو به بهبود است.

او در جریان یک نشست خبری در پکن گفت «چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده محصولات پلاستیکی و مسئول تولید ۳۰ درصد از حجم کل پلاستیک جهان است. اما این دلیل نمی‌شود بتوانیم بگوییم چین جزو کشورهای اصلی آلوده‌کننده آب دریاها با مواد پلاستیکی هم هست.»

اما کارشناسان می‌گویند چین بزرگ‌ترین تولیدکننده زباله پلاستیکی در جهان است.

پژوهشگران دانشگاه تیانجین در مطالعه‌ای که در ماه مه امسال منتشر شد هشدار دادند که چین «بر میزان پلاستیک موجود در دریاها بسیار اثرگذار است» و این موضوع «قطعاً موجب نگرانی است» و‌«عوارض بسیارِ اقتصادی، زیست‌محیطی و زیستی دارد.»

اوایل سال جاری، پکن برنامه عملیاتی با هدف پاکسازی خلیج بوهای را منتشر کرد. این خلیج یکی از شلوغ‌ترین و آلوده‌ترین آبراهه‌های چین و واقع در شمال شرقی این کشور است.

بودجه‌ای که این کشور فقط برای امسال به این طرح پاک‌سازی اختصاص داده ۷ میلیارد یوان (۷۷۰ میلیون پوند) است. اما آقای هو گفته هم‌چنان باید تلاش کنیم تا به هدف اصلی‌مان که پاک‌سازی دست کم ۷۳ درصد از آب‌های خلیج بوهای و مناسب‌سازی آن برای شنا تا سال آینده است برسیم. در حال حاضر ۷۰ درصد از این آب‌ها واجد چنان استانداردی هستند.

بخشی از طرح ملی «خط قرمز بوم‌شناختی» چین این است که توسعه در مجاورت ۳۰ درصد از آب‌های ساحلی را کاملاً ممنوع کند.

اما در عین حال این کشور قصد دارد از رودخانه‌ها محافظت کند و وضعیت محیط زیست شهرها را با انتقال صنایع آلاینده‌ای مانند فولاد و پتروشیمی به سواحل بهبود بخشد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی