سخنرانی رئیسی در سازمان ملل، اعتراض مخالفان جمهوری اسلامی در نیویورک و سراسر ایران

ابراهیم رئیسی از جمله مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران است که نقش مستقیمی در نقض حقوق بشر در ایران دارد

بر اساس برنامه‌ای از پیش تنظیم شده، قرار است ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران، در روز چهارشنبه، ۲۱ سپتامبر، ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه به‌وقت نیویورک در سازمان ملل سخنرانی کند. 

همزمان با این امر شماری از ایرانی‌های مخالف جمهوری اسلامی و همچنین مدافعان حقوق بشر تجمعی اعتراضی در مقابل ساختمان سازمان ملل متحد ترتیب داده‌اند تا به این واسطه به حضور رئیسی در این سازمان اعتراض کنند. 

ابراهیم رئیسی از جمله مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران است که نقش مستقیمی در نقض حقوق بشر در ایران دارد. او در سال ۱۳۶۷ از جمله اعضای هیئتی بود که در حد فاصل مرداد تا شهریور ماه دست‌کم حکم اعدام ۳۸۰۰ زندانی سیاسی را صادر کرد؛ زندانی‌هایی که حتی بر اساس قانون مجازات اسلامی به اعدام محکوم نشده بودند. 

در تجمع اعتراضی امروز در نیویورک برخی چهره‌های شناخته شده فرهنگ و سیاست ایران نیز حضور خواهند داشت. مسیح علینژاد، داریوش اقبالی و ابراهیم حامدی (ابی) از جمله افرادی هستند که در این تجمع شرکت خواهند کرد. 

انتظار می‌رود ابراهیم رئیسی در سخنان امروزش به موضوع فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران اشاره کند و کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی را به سیاسی‌کاری در این پرونده متهم کند. در عین‌حال برخی از ناظران نیز می‌گویند مسئله فلسطین نیز یکی از همین موضوعات خواهد بود.