وزیر ارتباطات حرف خود درباره نقش نهاد‌های امنیتی در قطعی اینترنت را پس گرفت

با آغاز اعتراض‌های سراسری، اینترنت در ایران با اختلال‌ گسترده‌ مواجه شد

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، روز چهارشنبه سرعت اینترنت در کرج، سقز، کرمانشاه، سنندج و ارومیه به‌شدت کند شده است- ایرنا

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات، که اعلام کرده بود که احتمال دارد نهادهای امنیتی به دلیل «مسائل امنیتی» محدودیت‌هایی در خصوص سرعت اینترنت در ایران ایجاد کرده باشند، پس از مدت کوتاهی این حرف خود را پس گرفت.

زارع‌پور این مطلب را روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، در جمع خبرنگاران مطرح و گزارش‌ها درباره کاهش سرعت اینترنت و پهنای باند در روز‌های اخیر را رد کرد؛ اما تلویحا تایید کرد که نهاد‌های امنیتی در قطع یا کاهش سرعت اینترنت ایران در روز‌های اخیر یا آینده نقش دارند.

او گفت که در این روز‌ها، «ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند موردنیاز را به صورت روتین تامین می‌کنیم اما ممکن است نهاد‌های امنیتی محدودیت‌هایی در این زمینه اعمال کرده باشند».

زارع‌پور کمتر از یک ساعت بعد، این اظهارات خود را پس گرفت و گفت: «در روزهای اخیر در برخی نقاط و در برخی ساعات، محدودیت‌های مقطعی وجود داشت که برطرف شد و در حال حاضر، شبکه ارتباطی از نظر سرعت و کیفیت ارتباطی هیچ مشکلی ندارد.»

او در ادامه، محدودیت و قطع اینترنت در روزهای آینده را تکذیب کرد.

با آغاز اعتراض‌های سراسری به مرگ مهسا امینی و کلیت نظام جمهوری اسلامی، سرعت اینترنت در بسیاری از شهر‌های ایران بسیار کند یا کلا قطع شد و این محدودیت‌ها همچنان ادامه دارد. براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، روز چهارشنبه اینترنت در کرج، سقز، کرمانشاه، سنندج و ارومیه با اختلال‌ شدیدی همراه بود.

نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی از محدودیت‌های اینترنتی با هدف سرکوب اعتراض‌های مردمی در ایران استفاده می‌کنند که همین مسئله به افزایش درخواست‌های مردم از شرکت اسپیس‌اکس برای دریافت اینترنت ماهواره‌ای منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زارع‌پور در پاسخ به پرسشی درباره ارائه اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک به ایرانی‌ها، گفت: «بعید می‌دانم به این زودی بتوانند این سرویس را  فراهم کنند، چون سرویسشان کامل نیست.»

این اظهارات پس از آن ایراد شد که وزارت خزانه‌داری آمریکا از صدور مجوزهایی به منظور فعالیت‌های مرتبط با «آزادی اینترنت» در ایران استقبال کرد.

ایلان ماسک، مالک شرکت اسپیس اکس، در روز‌های اخیر در پاسخ به پرسش کاربری مبنی بر اینکه آیا امکان ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم ایران وجود دارد یا نه، اعلام کرد که در پی اخذ معافیت از تحریم‌های آمریکا است. وزارت خزانه‌داری آمریکا هم در واکنش به این توییت ماسک، اعلام کرد که «اوفک از درخواست‌ها برای مجوزهایی به‌خصوص به منظور ممکن کردن فعالیت‌ها در راستای آزادی اینترنت در ایران، استقبال می‌کند.»

شرکت اسپیس‌ اکس در شبکه‌ای به نام استارلینک حدود دو هزار ماهواره را به مدار زمین پرتاب کرده است. سیستم اینترنتی این شرکت به کابل‌های فیبر نوری نیازی ندارد و هدف از این برنامه آن است که دسترسی بخش زیادی از مردم جهان به اینترنت را فراهم کند.