جریمه نقدی برای اذیت و آزار گیشاها در ژاپن

رقصنده‌های سنتی ژاپن از برخورد نامناسب گردشگران به ستوه‌ آمده‌اند

Geisha in Gion Kyoto, Japan/flickr
 

در کیوتو ژاپن قرار است گردشگرانی که رقصنده‌های سنتی این کشور را آزار می‌دهند بلافاصله جریمه شوند.

رقصنده‌های سنتی ژاپنی (گیشاها) و کارآموزانشان (مِیکوها) گفته‌اند گردشگران خارجی در خیابان‌های خلوت منطقه تاریخی گیون آنان را دنبال می‌کنند و از آن‌ها بدون اجازه عکس می‌گیرند و حتی به کیمونو و کلاه‌گیس‌های ظریفشان دست می‌زنند. محلی‌ها می‌گویند دیگر بس است.

حالا ساکنان این شهر با وضع جریمه‌ای ۱۰ هزار ینی (۷۱ پوندی) برای هرکسی که در حال آزار این رقصنده‌ها دیده شود به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

بنا بر گزارش روزنامه تلگراف، روز جمعه ۲۵ اکتبر، علائم جدیدی نصب و بروشورهایی توزیع کرده‌اند که به بازدیدکنندگان یادآوری می‌کنند با ادب و احترام با رقصنده‌ها برخورد کنند.

از گردشگران خواسته‌اند برای عکس گرفتن از رقصنده‌ها یا خود عکس گرفتن(سلفی) با آن‌ها ازشان اجازه بگیرند و فقط در خیابان‌های عمومی شهر این کار را انجام دهند.

میمیکو تاکایاسو رئیس یک انجمن ساکنان و مغازه‌داران محلی به خبرگزاری ژاپنی ان اچ کی گفته امیدوارند با این اقدام «جو سنتی منطقه گیون حفظ شود.»

برای اینکه گردشگران از قانون ممنوعیت عکسبرداری تخطی نکنند در خیابان‌های خلوت‌تر فرعی دوربین مداربسته نصب شده، اما مشخص نیست چه کسی بر تصاویر این دوربین‌ها نظارت دارد و اصلاً چه نهادی مقررات جدید را اعمال می‌کند.

فشاری که ساکنان کیوتو به خاطر حضور گردشگران زیاد و تعرض آنان به حریم خود احساس می‌کنند روز به روز بیشتر می‌شود. روزنامه ژاپنی آساهی شیمبون نوشت پارسال همین موقع ساکنان و صاحبان کسب و کار در منطقه گیون-شین‌باشی گرد هم آمدند تا کمیتة «صیانت از مناظر» را تشکیل دهند و به حل مشکلاتی از قبیل «حضور عابران نیمه‌برهنه، مسافران متجاوز و عکسبرداری به مدت طولانی» بپردازند.

این گروه تفاهم‌نامه‌ای امضا کردند و در آن از گردشگران خواسته‌اند رفتار بهتری داشته باشند. کانجی تومیتا قائم‌مقام نماینده این گروه گفت «اگر اقدام متقابل صورت نگیرد منظره باشکوه گیون به زودی خراب خواهد شد.»

آن‌هایی که خودعکس می‌گیرند به طور خاص هدف این مقررات هستند و از آنان خواسته‌اند زمان کمتری را صرف ژست گرفتن کنند و در ملأ عام برهنه نشوند. 

پیش از این نیز نهاد پیمان کیوتو و اداره بازدیدکنندگان این شهر «دفترچه راهنمایی» منتشر کرده بود و در آن به گردشگران توصیه کرده‌اند رقصنده‌ها را آزار ندهند، در حالت مستی دوچرخه‌سواری نکنند، با غذا و نوشیدنی خودشان وارد رستوران نشوند و به بناها و اشیای قدیمی دست نزنند. 

در سال ۲۰۱۷ حدود ۷.۴ میلیون گردشگر از کیوتو بازدید کردند و این رقم نسبت به سال ۲۰۱۲ پنج برابر شده بود.

در ماه جاری تعداد گردشگران ژاپن حتی از این رقم نیز فراتر رفته چون این کشور میزبان جام جهانی راگبی است.  فقط در هفته اول این مسابقات ۲۷۰ هزار نفر هوادار راگبی وارد این کشور شده‌اند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk/travel/news-and-advice

© The Independent

بیشتر از زندگی