وزارت خارجه آمریکا برنامه جدید ظرفیت‌سازی و کارآفرینی برای زنان افغان را آغاز می‌کند

آنتونی بلینکن: «سرکوب زنان در افغانستان نه تنها زنان، بلکه همه افغان‌ها را عقب می‌اندازد»

وزیر خارجه آمریکا: این برنامه را زمانی طراحی کردیم که دیدیم طالبان تعهدات شان را در مورد آموزش و کار زنان زیرپا گذاشتند -/twitter@SecBlinken  

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه‌شنبه، ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور)، در نشستی با حضور شماری از نمایندگان زنان افغان در نیویورک، آغاز یک برنامه مشارکتی جدید وزارت خارجه آمریکا برای زنان افغانستان را اعلام کرد.

بلینکن گفت، وزارت خارجه قرارداد همکاری با دانشکده مطالعات جهانی فردریک اس.پردی دانشگاه بوستون آمریکا امضا کرده است که بر اساس آن، فرصت‌های آموزش، گسترش فرصت‌های شغلی، و حمایت از زنان کارآفرین افغان در داخل و بیرون از افغانستان، فراهم می‌شود.

بلینکن گفت، یکی از نخستین پروژه‌های این برنامه، «ابتکار مربیان زن» خواهد بود. در این پروژه، مربیان «شبکه خدمات حرفه‌ای دیلویت» که با شرکت فناوری آمریکایی «پاد» همکاری می‌کنند، راهنمایی شغلی از راه دور به زنان و دختران افغان ارائه خواهند داد. او گفت: «این برنامه بر اساس مدل‌های ثابت طرح‌ریزی شده است. من این کار را در جاهای دیگر دیده‌ام و نتیجه‌بخش بوده است.» 

وزیرخارجه آمریکا اظهار داشت که این ابتکار وزارت خارجه آمریکا پس از آن صورت گرفته است که طالبان مکررا تعهدات خود را مبنی بر بازگشایی مدارس دختران و اجازه کار زنان، زیرپا گذاشتند. 

بلینکن همچنان اذعان کرد که «این کار سختی خواهد بود، زیرا از زمان تسلط طالبان، زنان به شدت از دسترسی به حقوق خود محروم شده‌اند و دستاوردهایی که در طول جنگ ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان ایجاد شده بود، همه از بین رفته‌اند». او همچنین تصریح کرد که زنانی که فرصت خارج شدن از افغانستان را داشته‌اند، نیز اینک با شرایط دشوار اقتصادی روبه‌رویند و نیاز دارند که راه خود را در چرخه اقتصادی کشورهای جدید پیدا کنند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر نیاز به حضور و مشارکت زنان در جامعه، گفت: «سرکوب زنان در افغانستان نه تنها زنان را عقب می‌اندازد، بلکه همه افغان‌ها را عقب می‌اندازد. وقتی زنان از نیروی کار حذف می‌شوند، کشور امکان بهره‌وری از نیمی از جمعیت خود را از دست می‌دهد.»

برنامه مشارکتی وزارت امور خارجه آمریکا و دانشگاه بوستون برای تاب‌آوری اقتصادی زنان افغان، می‌کوشد تا مجموعه‌ای از سهامداران دولتی و خصوصی را گرد هم آورد تا مسیرهای توسعه انسانی و کارآفرینی را برای زنان افغان در داخل افغانستان، و نیز در کشورهای دوم، فراهم سازد. هدف اساسی این برنامه، مشارکت زنان به مثابه نیروی کار در جامعه و دسترسی زنان افغان به آموزش، عنوان شده است. 

وزارت امور خارجه و اداره توسعه بین‌المللی آمریکا، پیش از این در ۲۰ سال گذشته میلیون‌ها دلار صرف برنامه‌های توانمندسازی زنان در افغانستان کرده است. این برنامه‌ها سبب کارآفرینی برای زنان و ایجاد شغل‌های کوتاه‌مدت و درازمدت برای آنان شد. اما با تسلط طالبان بر افغانستان، علاوه بر اینکه دولت آمریکا به دلیل تحریم‌ها علیه طالبان، همه برنامه‌های توسعه‌ای را در افغانستان متوقف کرد، طالبان نیز زنان کارآفرین را به خانه‌نشینی واداشتند و به اشکال مختلف، زنان شاغل را از چرخه اقتصادی کشور بیرون راندند. حذف زنان از چرخه فعالیت‌های اقتصادی افغانستان، اینک به افت شدید تولید ناخالص داخلی انجامیده است.

بیشتر از جهان