مهسا امینی؛ اسم رمز همبستگی ایرانیان سراسر جهان

ایرانیان در شهرهای مختلف جهان همصدا با مردم داخل ایران، تجمع اعتراضی برگزار کردند

هم‌زمان با چهارمین روز اعتراض‌های سراسری به قتل مهسا امینی، ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز همصدا با مردم دادخواه داخل ایران، در شهرهای مختلف جهان تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور، شماری از ایرانیان ساکن استانبول در حالی که پلاکاردهایی از تصاویر مهسا امینی، حاوی شعارهایی در مخالفت با حجاب اجباری در دست داشتند، در میدان تقسیم این شهر تجمع و راهپیمایی کردند؛ اما پلیس ترکیه بنا به درخواست کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول، اجازه نداد تجمع ایرانیان ادامه یابد و آنان را متفرق کرد.

در لس‌آنجلس، تجمع اعتراضی ایرانیان در مخالفت با حکومت ایران با حضور هنرمندان مطرح ساکن این شهر برگزار شد. در واشنگتن هم شماری از ایرانیان ساکن این شهر مقابل دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران تجمع کردند. در برلین و تورنتو هم طی روزهای گذشته، تجمع‌هایی برگزار شد.

گردهمایی ایرانیان مقیم لندن «برای حمایت از قیام آزادی‌خواهانه مردم ایران» عصر چهارشنبه برگزار می‌شود. ایرانیان ساکن فرانسه نیز پنجشنبه، ۳۱ شهریور، مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران، تجمع خواهند کرد. فراخوان‌های دیگری نیز برای تجمع ایرانیان در روزهای شنبه و یکشنبه در همین شهر منتشر شده است.

نقطه غیرقابل‌بازگشت پس گرفتن ایران

مردان و زنان معترض در روزهای گذشته در خیابان‌های شهرهای مختلف شعارهایی علیه حکومت و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران سر دادند و برخی نیز در اعتراض به حجاب اجباری، گیسوان خود را بریدند. در فضای مجازی، هشتگ مهسا امینی رکورد زد و بالغ‌ بر هشت میلیون بار در توییتر فراگیر شد.

شاهزاده رضا پهلوی که پس از کشته شدن مهسا امینی، روزهای یکشنبه و دوشنبه را «عزای عمومی» اعلام کرده بود، روز چهارشنبه در یک پیام ویدیویی، تاکید کرد که «کلید پیروزی» فراگیرتر کردن اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها است. او «پیشگامی زنان شجاع و حق‌طلب» را ستود و تجمع‌های اخیر را «نقطه غیرقابل‌بازگشت» برای پس گرفتن ایران از «رژیم ضد ایرانی جمهوری اسلامی» دانست.

حمایت جامعه جهانی از مردم ایران

قتل مهسا امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی جمهوری اسلامی ایران و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان موجی از واکنش‌های جهانی را در پی داشت و از سیاستمداران مطرح گرفته تا هنرمندان مشهور جهان از اعتراض‌های مردمی ایران حمایت کردند. در همین راستا، گروه هکری انانیموس اعلام کرد که در حمایت از مردم ایران، سایت صداوسیما و پایگاه اینترنتی دولت جمهوری اسلامی ایران را هک کرده است و نمی‌گذارد سرکوب مردم ایران ادامه پیدا کند. گروه هکری انانیموس پیش‌تر نیز پس از حمله روسیه به اوکراین، یک عملیات هک علیه ولادیمیر پوتین انجام داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، در دیدار با ابراهیم رئیسی در نیویورک، خواستار رعایت حقوق زنان در جمهوری اسلامی ایران شد. جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل، نیز در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفت که قانون حجاب اجباری را «با شدیدترین لحن» محکوم می‌کند و از حکومت ایران خواست به اجرای آن پایان دهد. او همچنین خواستار پاسخگویی مقام‌های حکومت ایران درباره قتل مهسا امینی شد.

در روزهای گذشته، نادا النشیف، کمیسر عالی حقوق بشر، و راوینا شمدسانی، سخنگوی کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، سرکوب شهروندان معترض ایران و قتل مهسا امینی را محکوم کردند. نادا النشیف مرگ مهسا امینی و برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی با مردم را نگران‌کننده خواند و راوینا شمدسانی نیز درخواست کرد در مورد «مرگ غم‌انگیز مهسا امینی و شکنجه و بدرفتاری با او» در زمان بازداشت تحقیقات مستقل انجام شود.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در نیویورک با صدور بیانیه‌ای، سرکوب خشونت‌آمیز معترضان و تیراندازی به سوی آنان را محکوم کرد.

سرکوب معترضان ایرانی از چشم سیاستمداران جهان نیز پنهان نماند؛ ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، در واکنش به قتل مهسا امینی، در توییتی، ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا و مردم ایران، خواستار تحقیقات کامل و شفاف درباره مرگ او شد و از حکومت ایران خواست به «آزار زنان و تبعیض علیه آنان» پایان دهد و به حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم احترام بگذارد.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرد که جان باختن مهسا امینی و سرکوب معترضان شدت سرکوبگری حکومت ایران را نشان می‌دهد.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به جان باختن مهسا امینی و سرکوب اعتراض‌ها در ایران واکنش نشان داد و از جمهوری اسلامی ایران خواست صدای زنان را بشنوند و حقوق آنان را رعایت کند.

روز سه‌شنبه نیز گابریل بوریچ، رئیس‌جمهوری شیلی، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نام مهسا امینی را بر زبان آورد و خواستار بسیج جهانی برای مبارزه با سرکوب زنان در کشورهایی مانند ایران شد.

وزارت خارجه ایتالیا هم در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، تاکید کرد: «خشونت علیه مردم بی‌گناه به‌خصوص زنان و دختران غیرقابل‌تحمل است.»

وزارت خارجه فرانسه نیز قتل مهسا امینی را «تکان‌دهنده» توصیف کرد. اتحادیه اروپا هم از حکومت ایران خواست درباره قتل مهسا امینی پاسخگو باشد. سازمان عفو بین‌الملل نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد که عاملان قتل مهسا امینی باید به دست عدالت سپرده شوند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز در روزهای گذشته در توییتی، به قتل مهسا امینی واکنش نشان داد و از حکومت ایران خواست به «آزار سازمان‌یافته زنان» پایان دهد اما حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در توییتی او را به ریختن «اشک تمساح» متهم کرد.

واکنش هنرمندان و نویسندگان جهان به قتل مهسا امینی

قتل مهسا امینی، حجاب اجباری در ایران و سرکوب معترضان، موجی از واکنش‌ها را در میان چهره‌‎های مشهور هنری در پی داشت؛ از شارون استون، هنرپیشه شناخته‌شده هالیوود، گرفته تا هنرمندان سرشناس ترکیه با زنان ایرانی ابراز همدردی کردند و مرگ مهسا امینی را تاسف‌بار خواندند.

شارون استون با انتشار یک استوری، به قتل مهسا واکنش نشان داد و نوشت: «از بدن‌های ما دست بردارید.»

ابرو گوندش، خواننده ترکیه‌ای که طرفداران زیادی در ایران دارد، نیز تصویری از مهسا امینی را در حساب کاربری خود منتشر کرد. پیش از او، ادا اجه، بازیگر مشهور ترکیه، با انتشار عکسی از مهسا در روایتگر (استوری) اینستاگرام نوشته بود که از زنان ایران حمایت می‌کند. مژگان عظیمی، خواننده افغان، نیز در روزهای گذشته، به تناوب پست‌هایی درباره مهسا امینی و حقوق زنان در ایران و افغانستان منتشر کرد.

هنرمندان و نویسندگان دیگری مانند جی‌کی‌ رولینگ، الکس یولیگ، الیف شافاک و اناتائیل بازولیک نیز قتل مهسا امینی و سرکوب زنان در ایران را محکوم کردند.

حضور «تاریخ‌ساز» ایرانیان خارج از کشور

نیمه اول شهریور، وقتی‌ مهسا امینی هنوز زنده بود، داریوش اقبالی، خواننده مطرح ایرانی، در کنسرت نیویورک خود از ایرانیان مقیم این شهر و شهرهای اطراف خواست نقش «تعیین‌کننده» و «تاریخ‌ساز» خود را جدی بگیرند و روز ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) با برپایی تجمع مقابل سازمان ملل متحد، به حضور ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی این سازمان اعتراض کنند. فراخوان او با استقبال بسیار ایرانیان خارج از کشور روبرو شد. اکنون با قتل مهسا امینی و فراگیر شدن اعتراض‌های عمومی، ایرانیان خارج‌نشین برای رساندن صدای اعتراض مردم داخل ایران به گوش جهانیان عزمی راسخ‌تر دارند.

تصاویری که از محیط پیرامون مقر سازمان ملل متحد منتشر شد، نشان می‌دهد که افراد و گروهای مدنی و سیاسی از روزها قبل، اعتراض به حضور رئیسی در این سازمان را آغاز کرده‌اند. هنرمندانی همچون ابی و داریوش هم اعلام کرده‌اند که روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، هم‌زمان با سخنرانی رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در گردهمایی بزرگ ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران شرکت خواهند کرد.

ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کند.