اردوغان از قصد سفر به اسرائیل خبر داد

اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد سفیر تازه خود را در آنکارا منصوب کرده است

ماه مارس گذشته، رئیس‌جمهوری اسرائیل به ترکیه سفر کرد و  با اردوغان هم دیدار داشت - Odd ANDERSEN / AFP

سه روز بعد از آنکه اعلام شد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، در جریان برگزاری نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک دیدار خواهند کرد، روز سه‌شنبه رجب طیب اردوغان از برنامه سفرش به اسرائیل خبر داد.

خبرگزاری بلومبرگ شامگاه سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در گزارشی نوشت اردوغان در دیدارش با گروهی از رهبران یهودی آمریکا به آنها گفته که قصد دارد از اسرائيل دیدن کند.

نشست مشترک رئیس‌جمهوری ترکیه با رهبران گروهی از یهودیان آمریکا، با همکاری سفارت ترکیه و گروهی از سازمان‌های یهودی در نیویورک برگزار شد.

روزنامه تایمز اسرائیل در گزارشی درباره این نشست مشترک نوشت رئیس‌جمهوری ترکیه خطاب به رهبران جامعه یهودیان آمریکا، «یهودی‌ستیزی» را «جنایت علیه بشریت» خواند.

اردوغان به جزئيات برنامه سفرش به اسرائیل اشاره‌ای نکرد. سخنگوی اسحاق هرتزوگ، رئیس‌جمهور اسرائیل، نیز در اظهارنظری گفت هنوز هیچ برنامه از پیش‌تعیین شده‌ای وجود ندارد. وزارت خارجه اسرائیل نیز از برنامه سفر اردوغان اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، اسرائیل و ترکیه، بعد از یک دوره طولانی تیرگی روابط، مجدد روابط کامل دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

روز یکشنبه اسرائیل اعلام کرد سفیر تازه خود در آنکارا را منصوب کرده است.

ایریت لیلیان، دیپلمات ارشد اسرائیلی، نخستین دیپلماتی است که از سال ۲۰۱۸ تا کنون به‌عنوان سفیر اسرائيل در ترکیه معرفی شده است. او در دو سال گذشته، مسئولیت اداره سفارت این کشور در آنکارا را بر عهده داشت.

در سال ۲۰۱۸، در پی کشته شدن ده‌ها فلسطینی در نوار غزه، ترکیه سفیر اسرائیل از آنکارا را اخراج کرد. با این حال، تنش‌های آنکارا و تل‌آویو به سال‌های پیش از آن بر می‌گردد.

در سال ۲۰۱۰ زمانی که نیروهای اسرائیلی به یک کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه، حمله کردند ۹ فعال ترکیه‌ای کشته شدند. رخدادی که با واکنش‌های تند دولت اردوغان در آن هنگام مواجه شد.

در ماه مارس گذشته، رئیس‌جمهوری اسرائیل به ترکیه سفر کرد. در جریان این سفر، دیداری هم با رجب طیب اردوغان داشت. هرچند رئیس‌جمهوری اسرائيل مقامی «تشریفاتی» قلمداد می‌شود، اما سفرش در آن هنگام مهم ارزیابی شد.

دیدار آتی اردوغان و لاپید در نیویورک مهم‌ترین دیدار مقام‌های دو کشور در ۱۴ سال گذشته به‌شمار می‌رود.

بیشتر از جهان