چهارمین روز اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی؛ آغاز تظاهرات‌ سراسری

به‌نظر می‌رسد اعتراض‌های چهار روز گذشته، که از شهرهای کردنشین ایران آغاز شد، در حال تبدیل شدن به تظاهرات‌های سراسری است

تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از برگزاری گسترده چهارمین روز اعتراضات خیابانی  در روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور ۱۴۰۱، است. مستندات منتشر شده از سوی شاهدان میدانی نشان می‌دهد اعتراضات به شمار دیگری از شهرهای ایران نیز سرایت کرده است.

به این ترتیب اراک، قزوین، کرمان، بندرعباس، کرمانشاه، قم، تبریز، زنجان، بیرجند، گرگان، ساری، سبزوار و همدان در زمره شهرهایی هستند که مردم‌شان در روز سه‌شنبه به خیابان‌ها آمدند و اعتراض‌شان نسبت به قتل مهسا امینی و همچنین قوانین ضد زن تحمیل شده بر مردم ایران، خاصه حجاب اجباری، را اعلام کردند.

از این منظر به‌نظر می‌رسد اعتراض‌های چهار روز گذشته، که از شهرهای کردنشین ایران آغاز شد، در حال تبدیل شدن به تظاهرات‌های سراسری است.

در یکی دیگر از ویدئوهای منتشر شده در مورد اعتراض‌های روز سه‌شنبه در اراک گروهی از جوانان دیده می‌شوند که یکی از خیابان‌های این شهر را با سطل زباله بزرگی مسدود کرده‌اند، زنان حاضر در صحنه روسری‌های خود را برداشته‌اند و به‌نشان همراهی با دیگر معترضان هورا می‌کشند.

با این‌حال نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی، به روال روزهای گذشته، به تجمع مردم اراک حمله کردند و مردم معترض را مورد ضرب‌وشتم قرار دادند. در یکی از ویدئوهای منتشر شده از سوی حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» درباره تظاهرات‌های خیابانی شهر اراک، زنی میانسال دیده می‌شود که از حال رفته و افرادی در اطراف او می‌گویند به‌دلیل آنکه نیروهای سرکوب او را مورد ضرب‌وشتم قرار داده‌اند بیهوش شده است.

در عین‌حال بر اساس برخی ویدئوهای منتشر شده، مردم معترض نیز به مقاومت در برابر نیروهای سرکوب می‌پردازند و در یک مورد گروهی از معترضان دیده می‌شوند که به‌صورت دسته‌جمعی به نیروهای پلیس حمله می‌کنند و آنها را فراری می‌دهند.

یکی از تاثیرگذارترین ویدئوهای منتشر شده از اعتراض‌های روز سه‌شنبه در اراک به سخنرانی زنی جوان مربوط می‌شود که خطاب به نیروهای پلیس می‌گوید در این تجمع کسی «نمی‌خواهد حرف بیهوده بزند» بلکه مردم به‌دنبال آزادی هستند؛ سخنانی که با تشویق مردم حاضر در خیابان همراه است.

با این‌وجود شاید بتوان از یک منظر تظاهرات مردم قم را یکی از مهمترین تظاهرات‌های روز سه‌شنبه دانست. این شهر به‌علت سابقه مذهبی‌اش، وجود حوزه علمیه و همچنین استقرار بسیاری از چهره‌های سرشناس مذهبی در آن از اهمیت بسزایی برای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و برگزاری تجمع‌های اعتراضی به حجاب اجباری در این شهر برای هیئت حاکمه حکومت ایران قابل قبول نیست.

در یکی از ویدئوهای منتشر شده از تظاهرات قم، تعدادی از نیروهای موسوم به «لباس شخصی» دیده می‌شوند که به‌وسیله معترضان مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرند.

برخی تصاویر منتشر شده اما حاکی از آن است که نیروهای یگان ویژه در شهر کرمانشاه با سلاح‌های ساچمه‌ای به مردم معترض این شهر شلیک می‌کنند.

بر اساس گزارش‌های تصویری تهیه شده از سوی شاهدان میدانی، مردم تبریز نیز به‌مقابله با نیروهای یگان ویژه پرداختند. در یکی از ویدئوهای پربیننده، مرد میانسالی دیده می‌شود که در جلوی صف مردم معترض قرار دارد و همراه با دیگر معترضان نیروهای یگان ویژه را وادار به‌ عقب‌نشینی می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از تصاویر مخابره شده از تبریز نیز شمار بزرگی از مردم را نشان می‌دهد که به یکی از خیابان‌های این شهر آمده‌اند و یک‌صدا شعار «مرگ بر دیکتاتور» را تکرار می‌کنند.

از سوی دیگر تظاهرات‌های خیابانی در شهرهای مختلف ایران در شامگاه روز سه‌شنبه همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین تصاویر منتشر شده از سوی حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» گروهی از مردم معترض شهر سبزوار دیده می‌شوند که یکی از خودروهای پلیس این شهر را به آتش کشیده‌اند.

این حساب توییتری همچنین تصاویری از تظاهرات‌های خیابانی شامگاه سه‌شنبه در شیراز را نیز منتشر کرد. در یکی از ویدئوهای مربوط به شیراز، مردم معترض در کنار یکی از خیابان‌های این شهر ایستاده‌اند و زنان حاضر، ضمن کشف حجاب، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند.

معترضان در شهر بندرعباس نیز در شامگاه سه‌شنبه به خیابان‌های این شهر آمدند و شعار «می‌میریم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم» را سر دادند.

برخی نقاط شهر تهران هم در شامگاه سه‌شنبه صحنه درگیری میان مردم و نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی بود.

در پیوند با این موضوع، می‌توان به اظهارات استاندار تهران اشاره کرد. محسن منصوری در طی اظهاراتی گفت نیروهای انتظامی در جریان تظاهرات‌های شامگاه دوشنبه تهران «تبعه‌هایی از سه کشور خارجی» را بازداشت کرده‌اند؛ ادعایی که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره آن را بر علیه تظاهرات‌های خیابانی مردم ایران تکرار می‌کنند.

اندکی پیش از این اظهارات استاندار منصوری، استاندار کردستان نیز خبر کسته شدن سه معترض در تظاهرات‌های خیابانی این استان را تایید کرد. به‌گفته او افراد مورد نظر، که در شهرهای دیواندره و سقز به قتل رسیدند، به شکل مشکوکی کشته شده‌اند.

این گزارش به‌روزرسانی خواهد شد.