پس‌لرزه‌های مسابقات جهانی بلگراد برای کشتی ایران

رنگرز جای بنا را گرفت، پدر حسن یزدانی انتقادهای تندی علیه دبیر داشت

کشتی فرنگی ایران در غیاب روسیه نتوانست حتی به یک مدال طلا برسد و در رده‌بندی تیمی به رتبه چهارم رسید - فدراسیون کشتی ایران

نتایج تیم ملی کشتی در مسابقات جهانی بلگراد با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد و دو تیم فرنگی و آزاد از انتقادها در امان نماندند. بیشتر حملات علیه تیم ملی کشتی فرنگی بود که با ۴ مدال طلا و عنوان نایب‌قهرمانی از مسابقات جهانی ۲۰۲۱ نروژ برگشت، ولی امسال در غیاب روسیه نتوانست حتی به یک مدال طلا برسد و در رده‌بندی تیمی به رتبه چهارم رسید. تیم ملی کشتی آزاد هرچند نتایج نسبتا خوبی گرفت، ولی شکست سنگین ستاره تیم، حسن یزدانی، در فینال یک ناکامی بزرگ بود.

بعد از عملکرد ضعیف کشتی فرنگی، محمد بنا در کانون انتقادها قرار گرفت. مربی باسابقه کشتی فرنگی اعتقادی به کشتی انتخابی ندارد و منتقدانش بر این باورند که این سیاست به قیمت حذف تعدادی از کشتی‌گیران شایسته تمام شده است. این بحث زمانی داغ‌تر شد که علی ارسلان، کشتی‌گیر مغصوب بنا، موفق شد با دوبنده تیم ملی صربستان در همین مسابقات به مدال طلای وزن ۷۲ کیلوگرم برسد، همان وزنی که محمد غانم به نمایندگی از ایران حذف شد.

بنا که تحت فشار زیادی بود بعد از مسابقات در گروه واتس‌اپ تیم ملی با بازیکنان خداحافظی کرد. به نظر می‌رسید این یک قهر موقت باشد و او چند روز بعد به تیم برگردد، ولی علیرضا دبیر امروز حسن رنگرز را به‌عنوان سرمربی جدید تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب کرد. بنا اولین نفری بود که به او تبریک گفت و از بازیکنان خواست که از سرمربی جدید حمایت کنند: « تبریک به حسن آقای عزیز و کشتی فرنگی. امیدوارم همه کنار هم پیروز و موفق باشید و کشتی‌گیران بدانند که مرد بزرگی امروز در کنارشان قرار گرفته است، یار باشید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رنگرز در واکنش به این انتخاب گفت: «در چند روز گذشته خیلی تلاش کردم به‌عنوان شاگرد ایشان خدمت برسم و کسب رخصت بکنم و از همین جا هم کسب رخصت می‌کنم و امیدوارم که زمینه بازگشت ایشان در کوتاه‌ترین زمان ممکن فراهم شود و قطعا بنده امانتدار این مهم خواهم بود و هرموقع که ایشان اراده کردند قدمشان را به‌عنوان بزرگ کشتی فرنگی روی چشم خواهم گذاشت و از ایشان تقاضا دارم که مجموعه کشتی فرنگی را از تجارب گران‌بها و مشاوره‌های خود بی‌نصیب نکنند.»

حاشیه‌های شکست یزدانی در فینال تا تهران هم ادامه داشت و پدر این کشتی‌گیر که برای مراسم استقبال به فرودگاه رفته بود، مصاحبه تندی علیه علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون، داشت. او درباره دلایل شکست پسرش مقابل دیوید تیلور در فینال گفت: «سوال من اینجا است چرا آقای دبیر نیم ساعت قبل از کشتی فینال به پسرم گفت با مربی ۱۱۰ کیلویی تمرین کند تا ضربان قلبش به ۲۵۰ برسد؟ چرا در فدراسیون و خانه کشتی با سبک حسن یزدانی زیر کتف کار می‌کند، ولی اینجا در مصاحبه می‌گوید کشتی فقط زیر کتف نیست؟ حسن یزدانی زیر می‌گیرد، زیر کتف می‌زند، سروته یکی می‌کند. حسن را این‌ها نساختند. مربی سازنده ساخت.»

اما یزدانی در واکنش به مصاحبه پدرش گفت: «او عزیز من است. شکست معمولا ناراحتی دارد و این ناراحتی برای خانواده‌ها بیشتر است. امیدوارم در آینده نزدیک بتوانم این باخت را جبران کنم. در فینال اشتباه از خود من بود و حریفم استفاده کرد. او باهوش‌تر بود و بهتر عمل کرد.»

بیشتر از ورزش