تهدید امنیتی تاسیسات اتمی به بی‌ثباتی جهان می‌افزاید و توافق اتمی با ایران در ابهام است

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که «جهان ما در خطر است و فلج شده است»

گوترش گفت جهان بدون فقر و گرسنگی نباید رویا باشد-Anna Moneymaker /  Getty Images via AFP

«جهان ما در یک گرفتاری بزرگ است. اختلافات عمیقتر شده‌اند و نابرابری‌ها و چالش‌های پیش روی ما گسترش یافته‌اند.» 

این جملات آغازی سخنرانی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در صحن ۷۷امین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در روز سه‌شنبه بود.

گوترش گفت جهان نیازمند امید است، «اما بیش از امید داشتن باید اقدام کنیم.»‌

او ضمن اشاره به جنگ اوکراین و بحران کمبود مواد غذایی در جهان، تاکید کرد که برای رسیدگی به این بحران باید به مسئله بازار جهانی کود رسیدگی شود. او گفت امسال جهان با مشکل «توزیع مواد خوراکی» روبرو است، اما اگر بازار کود در جهان تثبیت نشود، مشکل پیش روی جهان در سال پیش رو «تامین مواد خوراکی» خواهد بود.

گوترش گفت که رفع تمامی موانع در راه صادرات کود و مواد اولیه کود روسیه حیاتی است و تاکید کرد که این مواد نباید تحریم شوند. او هشدار داد که اگر امروز برای حل مسئله کود اقدام نشود، کمبود کود امروز، به قحطی خوراک فردا بدل می‌شود.

  گوترش در بخش دیگری از سخنانش به مسئله آب‌وهوا اشاره کرد و درباره ضرورت نجات کره زمین، به رهبران جهان هشدار داد. او گفت: «توهم نداشته باشیم. در دریای خروشان هستیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوترش گفت که کشورها «در یک ناکارآمدی عظیم جهانی گرفتار شده‌اند» و برای مقابله با چالش‌هایی که آینده بشریت و سرنوشت کره زمین را تهدید می‌کند، یا آماده نیستند و یا تمایلی برای مقابله ندارند.

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که «جهان ما در خطر است و فلج شده است»، و گفت که اختلافات سیاسی شورای امنیت سازمان ملل، قوانین بین‌المللی، اعتماد مردم به موسسات دمکراتیک، و همکاری‌های بین‌المللی را تضعیف کرده است و «این نباید ادامه یابد.» او گفت که تنها راه نجات و حل مشکلات همکاری جمعی است و هیچ گروهی به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست.

او گفت که حمله روسیه به اوکراین، نقض گسترده قوانین بین‌الملل و حقوق بشر است و هزاران نفر را کشته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده و کشورهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده است.

او گفت که در افغانستان اقتصاد تخریب شده و بیش از نیمی از جمعیت دچار گرسنگی شده و حقوق بشر نقض می‌شود، بویژه زنان در معرض بیشترین خطر نقض حقوق بشرند.

او ضمن اشاره به مشکلات امنیتی و جنگ و تروریسم در کشورها و مناطقی چون لیبی، سوریه، هائیتی، کنگو، عراق و میانمار گفت که با تمام این مشکلات، تهدید امنیتی تاسیسات اتمی به بی‌ثباتی جهان می‌افزاید. کنفرانس پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی به نتیجه نرسید و توافق اتمی با ایران در ابهام است.

نتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در مجمع عمومی گفت که خشونت و تروریسم و نقض حقوق بشر در کشورهای متعدد جهان در جریان است و تهدید امنیتی تاسیسات اتمی به بی‌ثباتی می‌افزاید. کنفرانس پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی به نتیجه نرسید و توافق اتمی با ایران در ابهام است.

او ضمن تاکید بر روش‌های دیپلماتیک برای حل مشکلات جهان خواستار افزایش همکاری زنان در روند ایجاد صلح شد.

دبیرکل سازمان ملل رعایت حقوق بشر و حمایت از پناهجویان را در مقابله با جنگ، حیاتی توصیف کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین گفت، ما باید به «جنگ انتحاری» علیه طبیعت پایان دهیم، و ضمن اشاره به بحران تخریب محیط زیست بر لزوم چرخش جهان به سوی استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تاکید کرد. او گفت که جهان بدون گرسنگی و فقر نباید یک رویا باشد و خواستار همکاری بیشتر کشورها بر آموزش و توسعه در کشورهای فقیر شد. 

بیشتر از جهان