طالبان در غور کارخانه تولید مواد مخدر ایجاد کرده‌اند

گیاه یامه پس از طی مراحل ابتدایی در لعل و سرجنگل، به شهرستان بکوا در جنوب افغانستان فرستاده می‌شود

افرادی که در کارخانه‌های تولید مواد مخدر کار می‌کنند ساکنان هلمند و قندهارند-AFP

طالبان در شهرستان لعل و سرجنگل استان غور، ۲۳ کارخانه تولید مواد مخدر ایجاد کرده‌اند. چند تن از ساکنان لعل و سرجنگل به شرط محفوظ ماندن نامشان، به ایندیپندنت فارسی گفتند طالبان با ایجاد کارخانه‌ و جمع‌آوری گیاهی محلی به نام یامه، «مواد نشئه‌آور» تولید می‌کنند.

یکی از این منابع آگاه گفت: «طالبان در روستاهای جوی‌بدل، قره‎‌باغی، قلعه محمد قدم و دیگر روستاهای لعل و سرجنگل، ۲۳ کارخانه ایجاد کرده‌اند و روزانه سرگرم تولید مواد مخدرند.»

به گفته او، طالبان گیاه یامه را که نوعی گیاه محلی و نادر در نواحی کوهستانی افغانستان است، از روستایی‌ها خریداری می‌کنند و سپس، مراحل اولیه تولید مواد مخدر را در کارخانه‌های لعل و سرجنگل انجام می‌دهند و آن را پس از بسته‌بندی، به شهرستان بکوا در جنوب افغانستان می‌فرستند.

این منبع آگاه در ادامه افزود جمع‌آوری گیاه یامه پس از سلطه طالبان بر افغانستان و در اثر گسترش فقر و بی‌کاری رواج یافت و اکنون، ده‌ها نفر با جمع‌آوری این گیاه از کوه‌های غور، کسب درآمد می‌کنند. کارخانه‌داران، که گفته می‌شود اعضای طالبان‌اند، هفت کیلوگرم گیاه یامه را به قیمت ۳۵۰ افغانی از روستاییان خریداری می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود افرادی که در کارخانه‌های تولید مواد مخدر کار می‌کنند ساکنان هلمند و قندهارند و روستاییان حق ندارند به چند قدمی کارخانه‌ها نزدیک شوند.

به گفته یک منبع آگاه، کارکنان کارخانه‌های تولید مواد مخدر طالبان در لعل و سرجنگل، از بازار این شهرستان و همچنین از مرکز غور، هرروز بسته‌های بزرگ نمک و مقدار زیادی تیزاب، آهک و بنزین خریداری می‌کنند که این ترکیب برای تبدیل گیاه یامه به مواد مخدر استفاده می‌شود.

یامه نوعی گیاه محلی است که بیشتر در تولید دارو از آن استفاده می‌شود. این گیاه در کوهستان‌های مناطق مرکزی افغانستان از جمله در غور می‌روید و جمع‌آوری آن در دولت‌های پیشین افغانستان ممنوع بود. طالبان نیز یک‌ بار در اواخر سال گذشته و پس از آنکه جمع‌آوری و صدور این گیاه به پاکستان  افزایش یافت، جمع‌آوری آن را ممنوع کردند، اما پس از مدتی، افراد این گروه با ایجاد کارخانه‌های تولید مواد مخدر، خرید این گیاه از ساکنان محلی را آغاز کردند.

با سلطه طالبان بر افغانستان، رهبر این گروه فرمان ممنوعیت کاشت، تولید و مصرف مواد مخدر را صادر کرد، اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از عملی شدن این فرمان به چشم نمی‌خورد. علاوه بر اینکه تجارت تریاک در یک‌ سال سلطه طالبان بیش از پیش رونق یافته است، بازار تولید متامفتامین که به «شیشه» یا «کریستال» مشهور است نیز افزایش پیدا کرده است.

مرکز نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد اروپا در سپتامبر ۲۰۲۱، با انتشار گزارشی، اعلام کرد افغانستان در حال تبدیل شدن به یکی از مراکز مهم تولید متامفتامین است و فقر و بی‌کاری به این امر کمک می‌کند.

خشکسالی مداوم، فقر و بازگشت طالبان به قدرت باعث شده است تا بسیاری از کشاورزان جنوب افغانستان به کاشت و تولید گیاه افدرا، که از آن متامفتامین به دست می‌آید، رو بیاورند.

در کنار گیاه افدرا که منبع تولید متامفتامین است، اکنون گیاه یامه نیز به جمع منابع تولید مواد مخدر در افغانستان اضافه شده است. کارخانه‌داران در شهرستان لعل و سرجنگل، روزانه صدها کیلوگرم گیاه یامه را از ساکنان محلی خریداری و از آن مواد مخدر تولید می‌کنند. کارخانه‌ها و بازارهای اصلی خرید و فروش مواد مخدر افغانستان در هلمند، قندهار و فراه قرار دارند و به همین دلیل، گیاه یامه پس از طی کردن مراحل اولیه در کارخانه‌های لعل و سرجنگل، به شهرستان بکوا در فراه فرستاده می‌شود، که از بزرگ‌ترین بازارهای خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان است.

طالبان در جریان ۲۰ سال جنگ با دولت‌های پیشین افغانستان، بخش بزرگی از نیازهایش را از طریق قاچاق مواد مخدر، غارت معادن، آدم‌ربایی و باج‌گیری از شرکت‌های تجاری و سازمان‌های عمران و توسعه تامین می‌کرد.

بیشتر از جهان