هم‌صدایی زنان معترض افغانستان با زنان ایرانی در اعتراض به قتل مهسا امینی

ملالی جویا: رژیم های فاشیست برای حفظ بقایشان، همواره چکمه‌های خونین خود را بر گلوی مردم جان به لب رسیده ما می‌فشارند

گروهی از زنان معترض افغانستان، هم‌زمان با اوج‌گیری اعتراض‌ها علیه شکنجه و قتل مهسا امینی در ایران، با انتشار تصاویر و ویدیوهایی، هم‌صدایی و همراهی خود را با زنان معترض ایرانی ابراز کردند. زنان معترض افغان، مهسا امینی، فرخنده ملک‌زاده، الهه دلاورزی و هزاران زن ایرانی و افغان دیگر را قربانیان افراط‌‌گرایی و زن‌ستیزی حکومت‌های استبدادی در افغانستان و ایران خواندند و همراهی‌شان را با اعتراض‌های مردم ایران اعلام کردند.

گروه اعتراضی اتحاد و همبستگی زنان افغانستان، در بیانیه‌ای که برای اعلام هم‌صدایی با زنان ایرانی منتشر کرد، نوشت: «حکومت‌های استبدادی با ظلم، شکنجه، شلیک گلوله، سرکوب، تبعید و حتی کشتن، نمی‌توانند صدای ما را خفه کنند. ما فرخنده‌ها، مهساها، الهه‌ها و زهراهای دیگر داریم که از خاکسترشان می‌رویند و برعلیه ظلم و جهل می‌جنگند.»

مهسا امینی، دختر جوان ایرانی پس از آنکه چندین روز را در حالت کما سپری کرد، سرانجام روز شنبه در بیمارستان کسرای تهران جان باخت. او یکی از قربانیان حجاب اجباری در ایران بود. مهسا امینی به‌دلیل نداشتن حجاب مورد نظر نیروهای امر به معروف دولت ایران، بازداشت شد و بر اساس اظهارات خانواده‌اش، حین بازداشت به دست ماموران امر به معروف، به‌شدت مورد ضرب و جرح قرار گرفت. او ساعاتی پس از بازداشت با وضعیت وخیم به بیمارستان منتقل شد. بیمارستان کسرا با انتشار بیانیه‌ای پس از مرگ او اعلام کرد که مهسا امینی هنگامی که به بیمارستان تحویل داده شد، دچار مرگ مغزی شده بود و هیچ گونه علایم حیاتی نداشت.

مرگ مهسا امینی در اثر ضرب و جرح ماموران امر به معروف، باعث ترکیدن بغض چندین ساله زنان و مردان ایرانی و برپایی اعتراض‌های گسترده‌ در دست‌کم ۲۰ شهر ایران شد. معترضان با شعارهای «مرگ بر دیکتاتور» و «زن، زندگی، آزادی»، علیه حاکمیت استبدادی در ایران برخاستند و خواستار برابری و لغو دستور حجاب اجباری در ایران شدند. زنان معترض ایرانی در اعتراض به حجاب اجباری و قتل مهسا امینی، روسری‌های خود را برداشتند و برخی نیز با کوتاه کردن موهایشان به این اعتراض‌ها پیوستند.

در این سو، زنان افغانستان نیز دست همسایه‌های معترض را رها نکردند و به حمایت از زنان و مردان آزادی‌خواه ایرانی برخاستند. زنان افغانستان معتقدند که حکومت ایران و طالبان دو روی یک سکه‌اند و مشابهت زیادی میان این دو به‌ویژه در زمینه رفتار با زنان وجود دارد، مسئله‌ای که فضا را برای زنان در هر دو کشور خفقان‌آور کرده است.

ملالی جویا، فعال سیاسی افغان، در صفحه فیسبوک خود در واکنش به قتل مهسا امینی نوشت: «ملت افغانستان و ایران بیشتر از ۴۰ سال است که از فاشیسم دینی بنیادگرایان اسلامی رنج می‌برند و بیشترین قربانی این دستگاه جهل و جنایت، زنان دو کشورند.» او در ادامه اظهار داشت که «خوشبختانه زنان و مردان آگاه، مبارز و شجاع به اشکال مختلف با مقاومت حماسی‌شان پشت این رژیم‌های خونخوار را به لرزه در آورده‌اند و رژیم‌های فاشیست برای حفظ بقایشان، همواره چکمه‌های خونین خود را بر گلوی مردم جان به لب رسیده ما می‌فشارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قتل مهسا امینی به جرم نداشتن حجاب مورد نظر جمهوری اسلامی، آیینه تمام‌قد وضعیت کنونی افغانستان است. طالبان که از یک سال پیش به این سو، بدون هیچ گونه مشروعیت و رسمیت بین‌المللی در افغانستان حکومت می‌کنند، به جای توجه به وضعیت وخیم اقتصادی و امنیتی کشور، تمام نیرویشان را معطوف به کنترل پوشش و رفتار زنان و تحکیم امر به معروف کرده‌اند.

تاکنون روایت‌های متعددی از شلاق زدن و شکنجه زنان به‌دلیل نداشتن حجاب مورد نظر طالبان در شهرهای مختلف افغانستان منتشر شده است. این گروه حتی در دانشگاه‌ها دختران را به جرم پوشیدن لباس رنگی یا داشتن گوشی هوشمند، تحقیر می‌کنند و مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهند؛ یعنی دقیقا آنچه در سال‌های اخیر زنان ایرانی را به ستوه آورده است، مشابه آن نیز اکنون بر زنان افغانستان تحمیل می‌شود و صدای زنان این کشور که طی حدود ۲۰ سال تلاش کردند تا اندک‌اندک به روی صحنه بیایند، در حال خفه شدن در پستوهای خانه‌ها است.

بیشتر از جهان