چهار تن از معترضان قتل مهسا امینی کشته و صدها تن مجروح و بازداشت شدند

بازداشت گسترده معترضان در شهرهای کردستان، رشت و تهران با اتهام «اغتشاش»

هم‌زمان با گسترش اعتراض‌های مردمی به قتل مهسا (ژینا) امینی، موج دستگیری معترضان در شهرهای مختلف آغاز شد. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که در سومین روز اعتراض‌های عمومی، دست‌کم چهار نفر بر اثر تیراندازی مستقیم ماموران امنیتی، کشته و شمار زیادی مجروح شدند.

سومین روز اعتراض‌های عمومی به قتل مهسا امینی، روز دوشنبه ۲۸ شهریور، با اعتصاب گسترده بازاریان و کسبه شهرهای کردستان ایران آغاز شد و با تجمع‌های مردمی در شهرهای مختلف ایران ادامه یافت.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، در اعتراض‌های روز دوشنبه چهار شهروند با نام‌های فؤاد قدیمی و محسن محمدی در دیواندره، فریدون احمدی در سقز و رضا لطفی در دهگلان در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی کشته شدند.

شبکه حقوق بشر کردستان تعداد مجروحان اعتراض‌های روز دوشنبه را نیز در شهرهای کردنشین ایران بالغ‌بر ۸۵ نفر اعلام کرد و افزود: «در بین زخمی‌شدگان دست‌کم سه کودک وجود دارند.»

شامگاه دوشنبه ویدیویی از مجروح شدن یک دختر ۱۰ ساله در بوکان و یک زن سالمند اهل مهاباد در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که واکنش و خشم بسیاری از کاربران را در پی داشت. بر اساس تحقیقات سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، دختربچه‌ ۱۰ ساله‌ای که گلوله به سر او اصابت کرده، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قلی‌پور بوکان بستری است و شرایط مساعدی ندارد.

هه‌نگاو شمار افراد بازداشتی را نیز ۲۵۰ نفر اعلام کرد. بر اساس این گزارش فرانک رفیعی، از فعالان سنندجی نیز روز دوشنبه با خشونت دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.

شاهدان عینی به شبکه حقوق بشری کردستان گفته‌اند که به دلیل گسترش اعتراض‌ها در شهرهای مختلف و کمبود نیروهای ضد شورش، نیروهای بسیج سپاه پاسداران در سرکوب معترضان شرکت داشتند.

بر اساس اطلاعات رسیده به شبکه حقوق بشر کردستان، «تعدادی از بازداشت‌شدگان به دلیل ضرب و شتم شدید توسط نیروهای انتظامی و امنیتی دچار جراحات و شکستگی شده‌اند، اما بدون حق دریافت خدمات پزشکی، به مکانی نامعلوم منتقل شد‌ه‌اند.»

بازداشت فعالان زن در تهران و ۲۲ شهروند در رشت

دستگیری معترضان تنها به شهرهای کردنشین ایران محدود نبود؛ عصر روز دوشنبه مهناز محمدی، نویسنده و کارگردان سینما که در تجمع اعتراضی بلوار کشاورز شرکت کرده‌ بود، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، علاوه بر مهناز محمدی، تعداد دیگری از فعالان زن نیز دستگیر شدند، اما هنوز هویت آنان مشخص نیست.

در رشت نیز نیروی انتظامی از دستگیری ۲۲ شهروند با ادعای «توهین به مقدسات» خبر داد. حسین حسین‌پور، فرمانده انتظامی گیلان، به خبرگزاری صداوسیما گفت که این افراد «از عاملان اغتشاش، تحریک، تعرض به شهروندان، تخریب اموال عمومی و ایراد خسارت به واحد‌های صنفی در شهر رشت» بوده‌اند.

به گفته او معترضان عصر روز دوشنبه در میدان مادر شهر رشت جمع شدند و «با سر دادن شعار‌هایی به مقدسات کشور توهین و به اموال عمومی خسارت وارد کردند».

او در ادامه اعتراض‌های عمومی مردم را به «دشمنان نظام» نسبت داد و معترضان را به اینکه «نظم و امنیت عمومی» را بر‌هم زده‌اند متهم کرد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در اعتراض‌های روزهای اخیر نیز با تکرار رویه‌های پیشین، مطالبه‌‌ها و دادخواهی مردم را به «دشمنان» و «عوامل خارجی» نسبت داده‌اند و با ادعای اینکه آن‌ها امنیت عمومی را برهم زده‌اند و به اموال عمومی خسارت وارد کرده‌اند، قصد ایجاد رعب و وحشت و سرکوب اعتراض‌ها را دارند.

محسن منصوری، استاندار تهران، روز سه‌شنبه ادعای «سازمان‌دهی» اعتراض‌های روز دوشنبه تهران را مطرح کرد و در توییتی نوشت: «عناصر اصلی هسته‌های اولیه تجمعات کاملا سازماندهی‌شده، آموزش‌دیده و با برنامه به دنبال ایجاد اغتشاش در تهران بودند. آتش زدن پرچم، ریختن گازوئیل در معابر، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن موتور و سطل زباله، تخریب اموال عمومی و ... کار مردم عادی نیست.» محمدباقر قالیباف نیز در جلسه علنی صبح روز سه‌شنبه مجلس، اعتراض‌های مردم را «آشوب دشمن» نامید.

در روزهای گذشته برخی دیگر از مقام‌های حکومتی معترضان را به دستگیری و پرونده‌سازی متهم کردند. روز یکشنبه نیز سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور، ضرب‌وجرح مهسا امینی را «شایعه» و «دروغ‌پردازی» رسانه‌های خارجی خواند و با تهدید تلویحی معترضان گفت: «هرکسی که امنیت روانی جامعه را برهم بزند و اخبار کذب را منتشر کرده و تشویش اذهان عمومی کند، باید پاسخگوی این ادعاهای خود باشد، زیرا تمامی این موارد جرم‌انگاری شده است.»

مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله اهل سقز بود که در سفر به تهران، ماموران گشت ارشاد او را دستگیر کردند و در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی به کما رفت و سه روز بعد نیز در بیمارستان کسری جان باخت.