آتش‌سوزی‌های آمازون در سال جاری، از کل سال ۲۰۲۱ بیشتر بوده است

آتش‌سوزی‌ها را اغلب فرصت‌طلبانی انجام می‌دهند که می‌خواهند زمین‌های بیشتری را تصاحب کنند

با وجود افزایش تخریب منابع طبیعی، دولت بولسونارو بودجه عملیاتی محیط زیست را کاهش داده است - AFP

بر‌ اساس آمار رسمی منتشر شده در روز دوشنبه ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) که زنگ خطر جدیدی را برای بزرگترین جنگل بارانی جهان به صدا درآورد، تعداد آتش‌سوزی‌های جنگلی در آمازون برزیل تاکنون در سال جاری، از کل سال ۲۰۲۱ فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه و بر اساس گزارش آژانس فضایی برزیل، نظارت ماهواره‌ای ۷۵ هزار و ۵۹۲ آتش‌سوزی را از اول ژانویه تا ۱۸ سپتامبر شناسایی کرده است. این میزان بیشتر از ۷۵۰ هزار و ۹۰ آتش‌سوزی در کل سال گذشته است.

آخرین اخبار تلخ از آتش‌سوزی جنگل‌های بارانی، احتمالا فشارها را بر ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل می‌افزاید. او که اکنون برای پیروزی دوباره در انتخابات ماه آینده مبارزه می‌کند، با انتقادهای بین‌المللی به دلیل افزایش تخریب در آمازون مواجه است.

از زمان روی کار آمدن حزب دست راستی متعلق به او در ژانویه ۲۰۱۹، متوسط جنگل‌زدایی سالانه در آمازون برزیل نسبت به دهه گذشته ۷۵ درصد افزایش یافته و پوشش جنگلی منطقه‌ای تقریبا به اندازه مساحت پورتوریکو را در سال گذشته از بین برده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان می‌گویند آتش‌سوزی‌های آمازون را اغلب کشاورزان غیرقانونی، دامداران و دلالانی که قصد دارند زمین‌های بیشتری را تصاحب کنند انجام می‌دهند‌.

با وجود افزایش تخریب منابع طبیعی، دولت بولسونارو بودجه عملیاتی محیط زیست را کاهش داده و برای بازگشایی زمین‌های حفاظت‌شده آمازون و استخراج از معدن تلاش کرده است.

آندره فریتاس، سخنگوی صلح سبز برزیل، آخرین آمار منتشرشده درباره جنگل‌ها را یک «تراژدی پیش‌بینی شده» خواند.

او اعلام کرد: «پس از چهار سال سیاست روشن و عینی ضد محیط‌زیستی دولت فدرال، ما می‌بینیم که با نزدیک شدن به پایان دوره این دولت چه اتفاقی رخ داده است. این دوره یکی از تاریک‌ترین دوره‌های تاریخ برای محیط زیست برزیل بود که زمین‌خواران و فرصت‌طلبان توانستند در جنگل‌ها پیشروی کنند.»

از بین بردن درختان به دست فرصت‌طلبان برزیلی در شرایطی انجام شد که آمازون یک حائل کلیدی در برابر گرمایش جهانی است.

بر اساس گزارش‌ها، جنگل‌زدایی در آمازون برزیل در ماه گذشته تقریبا دو برابر اوت ۲۰۲۱ بود و ۱۶۶۱ کیلومترمربع را شامل شد. از آنجایی که فصل آتش‌سوزی در ماه اوت با رسیدن هوای خشک‌تر آغاز شد، تعداد آتش‌سوزی‌ها افزایش یافت.

بولسونارو به شدت این انتقادها را رد و تاکید می‌کند که برزیل «از جنگل‌هایش بسیار بهتر از اروپا محافظت می‌کند». او درباره هشدارهای بین‌المللی نیز گفته است: «آمازون متعلق به برزیلی‌ها است و همیشه خواهد بود.»

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهوری پیشین چپ‌گرا که برای انتخابات ریاست‌جمهوری بعدی این کشور رقابت می‌کند، قول داده است که عملکرد بهتری در حفاظت از آمازون داشته باشد.

او با استناد به شواهدی که نشان می‌داد جنگل‌زدایی در برزیل در زمان ریاست جمهوری او کاهش یافت این وعده‌ را داد. با این حال، او نیز با انتقادهای طرفداران محیط زیست مواجه است. منتقدانش، او را به دلیل برخی تصمیم‌های بحث‌برانگیز، ازجمله ساخت سد عظیم برق‌آبی بلو‌مونت در آمازون سرزنش می‌کنند.

بیشتر از جهان