خشم مقام‌های اسرائیل و آمریکا از اظهارنظر رئیسی درباره هولوکاست

رئیس جمهوری اسلامی ایران می‌گوید درباره هولوکاست «نشانه‌هایی» وجود دارد، اما باید در این‌باره «بررسی و تحقیق شود»

اظهارنظر اخیر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، مبنی‌بر زیر سوال‌ بردن فاجعه هولوکاست، خشم بسیاری را در اسرائیل، آمریکا و سراسر جهان برانگیخت.

رئیسی در گفت‌وگویی با برنامه تلویزیونی «۶۰ دقیقه» که شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا اواخر شب یکشنبه ۲۷ شهریورماه پخش کرد، در پاسخ به این پرسش كه آیا به رخ‌دادن هولوكاست -كه طی آن میلیون‌ها نفر، ازجمله شش‌میلیون یهودی كشته شده‌اند- باور دارد یا خیر، سخنان مبهم و دوپهلویی بر زبان آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ببینید، مسئله تاریخی را باید پژوهشگران و مورخان بررسی کنند. نشانه‌هایی هم وجود دارد برای این‌که این اتفاق واقع شده. اگر چنین باشد، باید اجازه دهند که مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.»

ابراز تردید رئیسی درمورد فاجعه هولوکاست، درحالی است که آن علاوه‌بر کشتار گسترده یهودیان اروپا، همچنین با اعزام دیگر گروه‌های اقلیت، ازجمله همجنسگرایان و کولیان روما به اردوگاه‌های مرگ نازی‌ها، همراه بوده است.

این سخنان به‌سرعت با واکنش‌ مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی و همچنین واکنش‌های فراوان در رسانه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، در پاسخ به اظهارنظر رئیسی، در حساب توییتر خود، تصاویری از قربانیان هولوکاست را منتشر کرد و بالای آن نوشته: «معدودی نشانه‌ها!»

به گفته منابعی در ارتش اسرائیل، آویو کوخاوی، رئیس ستادکل ارتش این کشور که روز دوشنبه، ۲۸ شهریورماه از اردوگاه مرگ آشویتس بازدید کرد، گفت: «برای درک وحشت هولوکاست، لازم نیست تاریخ‌دان یا دانشمند باشید. باید انسان باشید.» 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز دوشنبه، ۲۸ شهریورماه، در توییتی نوشت: «این گفته رئیس جمهوری ایران خشمگین‌کننده است و باید در سطح جهانی محکوم شود.»

دبورا لیپستاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امر نظارت و مبارزه با یهودستیزی، در توییتی نوشت: «درخواست رئیس جمهوری ایران برای «تحقیق» درباره این‌که آیا هولوکاست اتفاق افتاده یا نه، مضحک و خطرناک است.»

او در ادامه آورده است: «سخنان او نوعی انکار هولوکاست و شکلی‌از یهودستیزی است.»

موزه یادبود هولوکاست ایالات متحده نیز اظهارنظر رئیسی را محکوم کرد. استوارت آیزنستات، رئیس این موزه، گفت: «هولوکاست یکی از مستندشده‌ترین جنایات تاریخ است.»

او افزود: «تاریخ خطرهای نادیده‌گرفتن یهودستیزی از هر گوشه دنیا را به ما نشان می‌دهد، اما [چنین چیزی] ازسوی رئیس یک دولت، به‌طور ویژه‌ای نگران‌کننده است و باید در سطح جهانی محکوم شود.»  

این درحالی است که پیش از این هم سیاستمداران ایرانی با اظهارنظرهایشان درمورد هولوکاست، عامل خشم و واکنش‌های گسترده شده‌اند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ایران، نیز بارها درباره هولوکاست ابراز تردید کرده است.

ابراهیم رئیسی در گفت‌وگویش با شبکه سی‌بی‌اس همچنین به تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بخشی از فشار گسترده‌تر اقتصادی غرب بر این کشور برای برآورده‌کردن خواسته‌هایش مبنی‌بر محدودکردن برنامه هسته‌ای‌ آن اشاره کرد و آن‌ها را «ظالمانه» خواند.

درحالی‌که کشورهای غربی معتقدند جمهوری اسلامی درحال تلاش برای ساخت بمب هسته‌ای است، رئیسی مدعی شد برنامه هسته‌ای این کشور در راستای امور مربوط به «درمان، کشاورزی، نفت و گاز» است. 

رئیس جمهوری اسلامی ایران در این گفت‌وگو که پیش از ورودش به نیویورک در روز دوشنبه برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، ضبط شده بود، امکان هرگونه دیدار با جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در این سفر را رد کرد.

او گفت: «نه، من فکر نمی‌کنم که چنین دیداری اتفاق بیفتد، چون معتقد نیستم که جلسه یا گفت‌وگو با او فایده‌ای داشته باشد.»