آمریکا: مارک فریکس باید سالم به آمریکا برگردد

بشیر نورزی، نخستین حامی مالی طالبان و از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر به حبس ابد محکوم بود اما با مارک فریکس آمریکایی مبادله شد

طالبان در سال ۲۰۲۰ مارک فریکس را ربود- AFP

ساعاتی پس از استقبال طالبان در کابل از بشیر نورزی، قاچاقچی بزرگ مواد مخدر و از حامیان این گروه، ایالات متحده آمریکا گفت که مارک فریکس باید صحیح و سالم به آمریکا برگردد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت مذاکراتی که در نتیجه آن مارک فریکس آزاد شد، با دشواری‌هایی رو‌به‌رو بود و اکنون اولویت آمریکا برگشت سالم او به خانه است.

آنتونی بلینکین، وزیر خارجه دولت جو بایدن، نیز روز دوشنبه، ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور)، در توییتی نوشت که مارک فریکس پس از دو سال اسارت در افغانستان به خانه برمی‌گردد. 

 بلینکین در این توییت از تلاش دیپلمات‌ها، متخصصان امنیت ملی، و متحدان خود در قطر برای آزادی مارک فریکس سپاسگزاری کرده است.

سخنگوی کاخ سفید نیز گفت که این شهروند آمریکایی در حال بازگشت به ایالات متحده آمریکا است و آزادی او در نتیجه مذاکرات شدید با طالبان حاصل شده است.

بشیر نورزی که نخستین حامی مالی طالبان و از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر در افغانستان به شمار می‌رفت در سال ۲۰۰۵ میلادی در نیویورک به اتهام قاچاق هروئین بازداشت، و سپس به حبس ابد محکوم شد. او که از آن پس در زندان گوانتانامو زندانی بود، روز دوشنبه به کابل برگشت و در یک نشست خبری اعلام کرد که با کهنه‌سرباز آمریکایی مبادله شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در فرودگاه کابل با استقبال بسیار گرم طالبان روبه‌رو شد و ملا هدایت‌الله بدری، وزیر اقتصاد (مالیه) طالبان، از او استقبال کرد. بشیر نورزی به وارد کردن یک محوله مواد مخدر به ارزش ۵۰ میلیون دلار به آمریکا متهم شده بود.

آمریکا در آن زمان اعلام کرده بود که بشیر نورزی رئیس یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های قاچاق مواد مخدر در دنیا است.

او در سال ۲۰۰۹ به حبس ابد محکوم شد و تا چند روز پیش نیز در زندان گوانتامو زندانی بود.

مارک فریکس، شهروند آمریکا، در ژانویه ۲۰۲۰ میلادی در حالیکه در یک پروژه بازسازی در افغانستان کار می‌کرد در کابل به دست افراد طالبان ربوده شد.

گفته می‌شود که او آخرین شهروند آمریکایی است که نزد طالبان زندانی بود.

بیشتر از جهان