اتحادیه اروپا و آمریکا خواستار پاسخگویی تهران درباره قتل مهسا امینی شدند

«آنچه که برای مهسا امینی رخ داد غیرقابل‌قبول است و عاملان قتل او باید پاسخگو باشند»

اتحادیه اروپا و واشنگتن روز دوشنبه، ۱۹ سپتامبر در بیانیه‌‌های جداگانه کشته شدن مهسا امینی در بازداشت را محکوم کردند.

اتحادیه اروپا، در بیانیه خود قتل مهسا امینی در بازداشت نیروی انتظامی جمهوری اسلامی را «غیرقابل‌قبول» دانست.

پیتر استانو، سخنگوی دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در این بیانیه می‌گوید: «هفته گذشته مهسا امینی ۲۲ ساله، بر اثر شدت ضرب و جرحی که در زمان بازداشت متحمل شد، جان باخت. او به علت نقض قوانین حجاب در ایران بازداشت شده بود. به خانواده و دوستان مهسا امینی تسلیت می‌گوییم.»

اتحادیه اروپا می‌گوید آنچه که برای مهسا امینی رخ داد غیرقابل‌قبول است و «عاملان قتل او باید پاسخگو باشند.»

بیانیه فوق می‌افزاید: «مقام‌های ایرانی باید از رعایت حقوق اساسی شهروندانش اطمینان حاصل کند و نگذارد کسانی که به هر نوع در بازداشت به سرمی‌برند، مورد بدرفتاری قرار گیرند.»

پیشتر در روز جمعه، کاخ سفید نیز خواستار پاسخگویی جمهوری اسلامی ایران درباره مرگ مهسا امینی شده بود.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، ضمن تسلیت به خانواده امینی گفت: «مرگ مهسا امینی پس از جراحت و در زمان بازداشت به علت بدحجابی، نقض فاحش و توهین به حقوق بشر است.»

این مقام کاخ سفید گفت: «زنان در ایران باید بدون تهدید به خشونت و آزار حق آزادی پوشش داشته باشند و ایران باید از خشونت علیه زنانی که از آزادی‌های بنیادین خود استفاده می‌کنند دست بردارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا و اروپا در حالی به کشته شدن مهسا امینی واکنش نشان داده‌اند، که سه روز از مرگ او در بیمارستان کسری تهران می‌گذرد و اعتراض‌ها به قتل او در شهرهای مختلف ایران وارد سومین روز شده است و مردم در شهرهای استان کردستان، و همچنین تهران، رشت، تکاب، مشهد، اصفهان و کرج نیز به خیابان‌ها ریخته‌اند.

فصل مشترک بسیاری از این تجمع‌های اعتراضی این است که زنان حجاب از سر برداشتند. معترضان از جمله علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار می‌دهند. آنان همچنین شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند و در همبستگی با سقز، شهر محل سکونت مهسا امینی، به زبان کردی شعار دادند.

برخی از ویدیوها نشان می‌دهد که نیروهای یگان ویژه و مردم معترض درگیر شده‌اند. در تهران گفته شده که مردم معترض موتورسیکلت ماموران را به آتش کشیدند و شیشه برخی خودروهای گشت ارشاد را شکستند. همچنین برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی از حمله متقابل مردم به نیروهای سرکوبگر خبر داده‌اند.

ناآرامی‌ها در ایران در حالی است که ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در ۷۷امین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است. این سفر با انتقاد شماری از ناظران آمریکایی مواجه شده است. آنان می‌گویند دولت جو بایدن به یک عضو هیات مرگ در ایران، و کسی که بر توطئه‌های اخیر سوقصد به چند مقام آمریکایی و افراد دگراندیش در ایالات متحده نظارت دارد، ویزا داده است.

مورگان اورتگاس، سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا، در توییتی، با انتشار ویدیویی از اعتراض‌ها در تهران نوشت: «ایرانیان شجاع در خیابان شعار مرگ بر دیکتاتور می‌دهند.» او خطاب به مردم ایران نوشت: «ما صدای شما را بلند و واضح می‌شنویم و تا آزادی تمام مردان و زنان ایرانی، هرگز دست از مبارزه برنمی‌داریم.»