چهار کشور درهای خود را به روی گردشگران روس بستند

لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک اعلام کردند که به شهروندان روسیه اجازه سفر نمی‌دهند

موضوع ممنوعیت سفر شهروندان روسیه به اتحادیه اروپا، باعث بروز اختلاف‌نظرهایی نیز در میان اعضای این اتحادیه شده است- Alessandro RAMPAZZO / AFP

چهار کشور از پنج عضو اتحادیه اروپا که در همسایگی روسیه قرار دارند، اعلام کردند تا زمانی که جنگ مسکو با کی‌یف ادامه دارد، به شهروندان روس اجازه ورود نخواهند داد.

به گزارش رویترز، در حالی که لهستان، استونی، لتونی و لیتوانی محدودیت‌های جدیدی علیه گردشگران روسیه اعمال کردند، فنلاند تصمیم گرفت همچنان مرزهایش را به روی شهروندان روس باز بگذارد، اما تعداد وقت‌های کنسولی موجود برای مسافران روس متقاضی ویزا را کاهش داده است.

این اقدام، جدیدترین تصمیم در ادامه مجموعه‌ تحریم‌ها و سایر اقدامات اتحادیه اروپا یا کشورهای عضو آن است که از زمان حمله مسکو به اوکراین در روز ۲۴ فوریه انجام می‌شود.

اتحادیه اروپا تمامی پروازها از روسیه به آن مقصد را ممنوع کرده و اکنون تنها راه‌آهن و حمل و نقل جاده‌ای در دسترس باقی مانده است. اعضای این اتحادیه همچنین در این ماه موافقت کردند که صدور ویزای سفر به منطقه شینگن را برای شهروندان روس محدود کنند.

این ممنوعیت ورود که روز دوشنبه از سوی چهار کشور اعلام شد، فقط گردشگران را هدف قرار داده است و افراد دارای اقامت دائم کشورهای اتحادیه اروپا، کسانی که از اعضای خانواده بازدید می‌کنند، یا مخالفان روس را که به اتحادیه اروپا پناهنده می‌شوند، مستثنی شده‌اند.

ادگار رینکوویچ، وزیر امور خارجه لتونی، در توییتی در این زمینه نوشت: «مردم روسیه، سعی نکنید از مرز عبور کنید، اینجا به شما خوشامد گفته نمی‌شود. باید به جنگ علیه اوکراین پایان دهید و از آن کشور زیبا بروید!»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضوع ممنوعیت سفر شهروندان روسیه به اتحادیه اروپا، باعث بروز اختلاف‌نظرهایی نیز در میان اعضای این اتحادیه شده است. پایتخت‌هایی مانند برلین و پاریس استدلال می‌کنند که چنین ممنوعیتی نتیجه‌بخش نخواهد بود.

فنلاند که نخست‌وزیر آن، سنا مارین، قبلا گفته بود گردشگران روس نباید در طول جنگ به اتحادیه اروپا سفر کنند، در اظهارنظر جدیدی گفته است که چنین ممنوعیتی ممکن است با توافق شینگن که طبق آن، همه کشورهای اتحادیه به ویزای صادرشده از سوی سایر کشورهای این منطقه احترام می‌گذارند، مغایرت داشته باشد.

کاجا کالاس، نخست‌وزیر استونی، با ابراز ناامیدی از اختلافات درون اتحادیه اروپا، هشدار داد که بسیاری از مسافران روس اکنون به سمت مرز فنلاند خواهند رفت. او روز شنبه در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «اکنون یک روزنه و راه گریز وجود دارد و آن هم فنلاند است. بنابراین، اقدام ما کاملا موثر نیست، اما باز هم بهتر از هیچ است.» او اظهار امیدواری کرد که فنلاند نیز در ممنوعیت سفر شهروندان روس به کشورهای دیگر بپیوندد.

در واکنش به این تصمیم‌، روسیه اعلام کرده است چنین محدودیت‌هایی را تلافی خواهد کرد، اما خود مرزهایش را به روی این کشور‌ها نخواهد بست.

بیشتر از جهان