پرندگان رنگارنگ بیشتر در معرض خطر شکار غیرقانونی قرار دارند

محققان رابطه رنگ و تجارت پرندگان آوازخوان در بازار حیوانات خانگی را بررسی کردند

تجارت پرندگانی با سایه‌رنگ‌هایی خاص، مانند لاجوردی و زرد، داغ است - AFP

طبق یافته‌های محققان، پرندگان آوازخوانی که رنگ‌بندی روشن و منحصر‌به‌فرد دارند، بیشتر در خطر انقراض قرار دارند و تجارت آن‌ها در بازار حیوانات خانگی محتمل‌تر است.

طبق یافته‌های گروهی از محققان دانشگاه دورهام، دانشگاه فلوریدا، و دانشگاه ماسی در نیوزلند، نزدیک به سه هزار گونه پرنده در جهان، یعنی حدود ۳۰ درصد کل پرندگان، به مثابه حیوان خانگی، یا محصولات‌شان مثل پر، نوک، یا تخم‌شان خرید و فروش می‌شوند.

این محققان بر اساس رابطه‌ای که بین رنگ گونه‌های پرندگان و تصمیم‌گیری‌های انسان در مورد انتخاب آن‌ها برای تجارت پیدا کردند، پیش‌بینی کردند که کدام گونه‌هایی که هنوز خرید و فروش نمی‌شوند، در آینده هدف شکار قرار خواهند گرفت.

این محققان با تلفیق [اطلاعات] پایگاه‌های داده‌ای جهانی از رنگ‌بندی پرهای پرندگان آوازخوان، گستره جغرافیایی، خطر انقراض، و رواج تجارت در بازار حیوانات خانگی، توانستند اثرات بالقوه تجارت را بر یکایک گونه‌ها و نقش و رنگ‌بندی‌ آن‌ها بررسی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر ربکا سنیور از دانشگاه دورهام و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید:«خوب یا بد، ارزش زیبایی‌شناختی برای مردم مهم است چون باعث می‌شود به اقدامات حفاظتی توجه و کمک مالی کنند، اما زیان‌بار هم می‌تواند باشد، چون دیگرانی را برمی‌انگیزد تا برای همان گونه تله بگذارند و آن‌ها را به تملک خود آورند.»

«شکار را می‌توان با رعایت معیارهای پایداری زیستی انجام داد، اما تاکنون کار مطلوبی در این زمینه انجام نداده‌ایم و هم‌اکنون مهلت برای بسیاری از گونه‌های وحشی دارد تمام می‌شود. فقط بحث از دست رفتن گونه‌های زیبا نیست، بلکه این بحث نیز مطرح است که تنوع زیستی و در نتیجه تمامی مواهب جالب طبیعت، همچنان رو به نابودی است.»

نسخه کامل این مطالعه در مجله «کرنت بیولوژی» (Current Biology) چاپ شده است.

تجارت پرندگانی به ویژه با رنگ‌های خاص، مانند لاجوردی و زرد، داغ است و مجموعه گونه‌هایی دارای ارتباط تنگاتنگ، هدف قرار می‌گیرند.

پرندگان آوازخوان (گنجشک‌سانان) به ویژه به دلیل خوش‌الحان بودن، در بازار حیوانات خانگی بسیار خواهان‌ دارند. اما پرنده‌های آوازخوان ممکن است رنگ‌های چشم‌گیری هم داشته باشند و این ویژگی نیز مطلوبیت بسیار بالایی برای پرفروش شدن سایر گونه‌ها مثل طوطی‌ها است.

نواحی استوایی کانون تنوع رنگی و منحصربه‌فردی پرندگان  آوازخوان است. طبق پیش‌بینی این محققان، ممکن است ۴۷۸ گونه دیگر هدف تجارت‌های آینده باشند.

یکی از یافته‌های این گروه تحقیقاتی که باعث شگفتی آنان شد، این بود که گویا سفید خالص نیز جزو رنگ‌های منحصربه‌فرد به شمار می‌آید و خواهان زیادی دارد.

در این گزارش آمده است: «وجه موذیانه‌ ارزش قائل شدن بشر برای طبیعت، این است که ارزش بالا قائل شدن سبب رونق تجارت حیات وحش هم می‌شود که می‌تواند به نابودی گونه‌های ممتاز بینجامد.»

«محرک بخش اعظم این تجارت، همان کشش انسان به زیبایی و زیبایی‌شناسی است.»

© The Independent

بیشتر از جهان