پنج نکته که باید در مورد حمل تابوت ملکه بدانید

شش هزار سرباز، ملوان و خدمه هوایی نیروهای مسلح بریتانیا در مراسم تشییع پیکر ملکه شرکت می‌کنند

شش هزار سرباز، ملوان و خدمه هوایی نیروهای مسلح بریتانیا در مراسم تشییع پیکر ملکه شرکت می‌کنند

روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریور) اولین تشییع جنازه ایالتی پس از خاکسپاری وینستون چرچیل در سال ۱۹۶۵، برای ملکه الیزابت دوم برگزار می‌شود.

مراسم تشریفاتی که طی آن تابوت ملکه الیزابت دوم به کلیسای وست مینستر لندن و سپس به سمت محل دفن او در وینزر منتقل می‌شود، نشان‌دهنده سنت‌های باستانی و سلطنتی بریتانیا است.

 خبرگزاری فرانسه به برخی از این تشریفات پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

۱- حمل تابوت به دست نیروی دریایی سلطنتی

در حمل تابوت سربی ملکه روی کالسکه تشریفاتی، از ملوانان نیروی دریایی سلطنتی استفاده می‌شود. ملوانان دیگر نیز در یک گروه ۱۴۲ نفری در کنار هم قرار می‌گیرند تا در صورت لزوم به یکدیگر کمک کنند و تابوت را از تالار وست مینستر تا وست مینستر ابی برسانند.

چنین سنتی به مراسم خاکسپاری ملکه ویکتوریا در فوریه ۱۹۰۱ بازمی‌گردد. در آن زمان، اسب‌هایی که کالسکه را با بیش از دو تن وزن می‌کشیدند، وحشت کردند و ممکن بود تابوت روی زمین بیفتد. یکی از بستگان ملکه به نام شاهزاده لوئیس باتنبرگ که کاپیتان نیروی دریایی سلطنتی بود، به پادشاه جدید، ادوارد هفتم، پیشنهاد کرد که می‌توان با جایگزینی ملوانان با اسب‌ها از این مشکل جلوگیری کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمانی که ادوارد هفتم ۹ سال بعد درگذشت، این ایده دوباره عملی شد و از آن زمان به یک سنت تغییرناپذیر در مراسم تدفین دولتی تبدیل شد.

۲- سربازان در پوست خرس

هشت سرباز وظیفه دارند تابوت ملکه را از سالن وست مینستر به سمت کالسکه حمل اسلحه ببرند. این کار به دست یکی از قدیمی‌ترین هنگ‌های ارتش بریتانیا که در میان پنج هنگ پیاده‌نظام است و نیروی محافظت از ملکه یا پادشاه را تشکیل می‌دهد انجام می‌شود.

سربازان هنگ معمولا کلاه‌های بلندی از پوست خرس بر سر می‌گذارند. این لباس آن‌ها از افراد نیروی امپراتوری ناپلئون که در واترلو در سال ۱۸۱۵ شکست خوردند الهام گرفته شده است.

۳- گارد افتخار

سه هنگ نقش مهمی در همراهی پیکر ملکه خواهند داشت و بسیار نزدیک به تابوت ملکه حرکت می‌کنند.

یومن گارد، قدیمی‌ترین واحد نظامی ارتش بریتانیا که در سال ۱۴۸۵ ایجاد شد و سپاه ارجمند نظامی، دو واحد محافظ پیشین خانواده سلطنتی‌اند که اکنون فقط نقش تشریفاتی ایفا می‌کنند. افراد یومن‌ گارد همیشه لباس قرمز و طلایی می‌پوشند که قدمت آن به دوران تودور در قرن شانزدهم بازمی‌گردد.

یکی از شناخته‌شده‌ترین فعالیت‌های آن‌ها جست‌وجو در کاخ وست مینستر برای یافتن باروت اسلحه، قبل از افتتاحیه ایالتی پارلمان است. این مراسم به یاد توطئه باروت‌، تلاشی ناموفق به رهبری گای فاکس برای منفجر کردن پارلمان و قتل شاه جیمز اول در سال ۱۶۰۵، انجام می‌شود.

اعضای گروه سلطنتی کمانداران نیز به دنبال تابوت ملکه حرکت می‌کنند. آن‌ها هر زمان که ملکه الیزابت دوم در اسکاتلند بود، همچون محافظ او عمل می‌کردند. در این میان، برخی از هنگ‌های دیگر بریتانیا و نیروهای مسلح کشورهای مشترک‌المنافع نیز به مراسم تشییع جنازه خواهند پیوست.

۴- اعضای خاندان سلطنتی الیزابت دوم

اعضای خانواده سلطنتی به رهبری شاه جدید، چارلز سوم، به دنبال تابوت حرکت می‌کنند. پس از آن‌ها اعضای خانواده سلطنتی ملکه، ازجمله ارشدترین افسر خانواده سلطنتی، لرد چمبرلین، قرار خواهند گرفت.

در مقابل آن‌ها طبل‌زنان هنگ‌های اسکاتلندی و ایرلندی و سربازان نپال که بخشی از نیروهای مسلح محسوب می‌شوند، حضور خواهند داشت. همچنین ۲۰۰ نوازنده نیروی هوایی سلطنتی در این مراسم حاضر می‌شوند.

۵- حضور شش هزار سرباز

دریاسالار تونی راداکین، رئیس ستاد دفاعی ارتش بریتانیا، روز یکشنبه اعلام کرد که حدود شش هزار سرباز، ملوان و خدمه هوایی نیروهای مسلح بریتانیا در این مراسم شرکت می‌کنند. آن‌ها در چندین نقطه در طول مسیر تشییع پیکر ملکه، یک سلام سلطنتی را اجرا می‌کنند.

تونی راداکین درباره این مراسم گفت: «برای همه ما، این آخرین انجام وظیفه برای علیاحضرت ملکه و اولین انجام وظیفه برای اعلیحضرت شاه چارلز است.»

بیشتر از جهان