بایدن اعلام کرد همه‌گیری کرونا «پایان یافت»

مصاحبه بایدن با شبکه سی‌بی‌اس نیوز نخستین مصاحبه‌ای است که بعد از ماه‌های متمادی انجام داد

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در مصاحبه‌ای مفصل با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس نیوز که یکشنبه ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) پخش شد، اعلام کرد همه‌گیری کرونا «پایان یافت» و نحوه نگه‌داری اسناد بسیار محرمانه در دولت رئیس‌جمهوری قبل از خود را به باد انتقاد گرفت.

در بخشی از این مصاحبه از قبل ضبط شده که در جریان بازدید بایدن از نمایشگاه خودرو دیترویت، میشیگان در هفته پیش فیلم‌برداری شده بود، مصاحبه‌گر، اسکات پیلی از او می‌پرسد آیا از‌سرگیری این نمایشگاه سالانه به معنای پایان یافتن همه‌گیری کرونا است. این نمایشگاه به دلیل همه‌گیری کرونا در سه سال گذشته تعطیل بود.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پاسخ گفت: «همه‌گیری به پایان رسید.»

او اعتراف کرد کرونا همچنان «معضلی» است و گفت دولتش همچنان «دارد کارهای زیادی برای مقابله با آن انجام می‌دهد»، اما نمایان است تمامی افراد نمایشگاه «انگار وضعیت خوبی دارند» و حضور جمعیت را نمونه‌ای از تغییر اوضاع در جهان بعد از همه‌گیری کرونا خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن همچنین سلف خود، دونالد ترامپ را بابت نگهداری بیش از ۱۰۰ سند بسیار محرمانه در باشگاه ساحلی‌اش در پالم بیچ فلوریدا به باد انتقاد گرفت.

بایدن در پاسخ به این پرسش که با دیدن عکسی که اف‌بی‌آی به‌عنوان مدرک ارائه داد و نشان می‌دهد بر کف دفتر ترامپ در باشگاهش در مارالاگو چندین سند محرمانه پخش‌ شده چه واکنشی داشته است، گفت با خودش گفته: «چطور ممکن است چنین اتفاقی بیفتد—چطور یک نفر می‌تواند این‌قدر بی‌مسئولیت باشد.»

او گفت: «با خودم گفتم کدام اطلاعات در آنجا منابع و روش‌ها را به خطر می‌اندازد؟ منظورم اسامی افرادی است که کمک کردند... و غیره. واقعا فقط تماما بی‌مسئولیتی بود.»

اما بایدن تاکید کرد در هیچ تصمیمی راجع به محاکمه کردن ترامپ بابت نگهداری این اسناد که طبق قانون جزو دارایی‌های دولت فدرال‌اند، دخالت نخواهد کرد. او همچنین گفت نمی‌داند این اسناد حاوی چه چیزهایی است، چون نمی‌خواهد «خود را درگیر این موضوع کند که وزارت دادگستری باید برای انجام اقدام‌های مشخصی که از دستش برمی‌آید حرکتی انجام بدهد یا ندهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان